يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 12461
منتشر شده در دوشنبه, 15 ارديبهشت 1399 13:34
تعداد دیدگاه: 0
نجفی-خوشرودی-مقابله-با-تاثیرات-کرونا-بدون-عزم-مشترک-و-همبستگی-جهانی-امکان‌پذیر-نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کرونا تاثیرات زیادی را در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری...

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه کرونا تاثیرات زیادی را در حوزه‌های مختلف همچون گردشگری و کاهش قیمت نفت گذاشته است، گفت که مقابله با این تاثیرات بدون عزم مشترک و همبستگی جهانی امکان‌پذیر نیست.

به گزارش ایسنا، علی نجفی خوشرودی نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس گفت: شیوع ویروس کرونا بسیاری از معادلات اقتصادی و اجتماعی را در سطح بین‌الملل تغییر داد. در محافل سیاسی و علمی دنیا از مسئولیت و یا قصور برخی کشورها و میزان کارآمدی سازمان گفته می‌شود. نه تنها از مناسبات بین‌المللی پساکرونا صحبت می‌شود بلکه از حقوق بین‌الملل پساکرونا نیز گمانه زنی‌هایی می‌شود.

وی افزود: در این شرایط و در این بحران برخی کشورها همچون آمریکا سعی داشتند برای مقاصد سیاسی خود علیه کشورهایی مانند ایران از شرایط سو استفاده کنند که با انتقادهای بین‌المللی مواجه شدند. مقابله با تاثیرات کرونا ویروس همچون کاهش قیمت نفت مشکلات به وجود آمده در حوزه گردشگری و لغو پروازها بدون ارز مشترک و همبستگی جهانی امکان پذیر نیست.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ضمن تقدیر و تشکر از زحمات کادر درمانی کشور عنوان کرد: علی رغم برخی ابهامات و تاخیر در روند مقابله با این بیماری مرموز و فعالیت کم فروغ مجلس در مجموع اقدامات خوبی برای جلوگیری از گسترش و شیوع بیشتر این بیماری به اقدامات خوبی در جهت تامین ملزومات بهداشتی و درمان بیماران انجام شد. ایران از محدود کشورهایی بود که با وجود تحریم‌های ظالمانه آمریکا توانست با این ویروس مقابله کند. در این راستا ساماندهی، تقویت و استمرار ارائه کمک معیشتی به اقشار نیازمند و اتخاذ تدابیر لازم برای پیشگیری شیوع مجدد مورد تاکید خواهد بود.

نجفی خوشرودی اظهار کرد: دستاوردها و پیشرفت‌های دفاعی کشور موجب افتخار است. این پیشرفت و توانمندی‌ها در راستای اهداف دفاعی از کشور و تقویت صلح و امنیت در منطقه است. بدیهی است گام‌های موثر برای تقویت اقتصاد ملی از طرقی همچون مبارزه با فساد، اصلاح ساختار، لزوم پاسخگویی، نظارت و شفافیت، استمرار تعامل سازنده در روابط خارجی به افزایش توان بازدارنده کشور کمک خواهد کرد. با توجه به سه اصل توسعه اقتصادی، حفظ و حمایت از سرمایه اجتماعی و توان دفاعی کشور قدرت ملی مستحکم‌تر خواهد بود.

وی ادامه داد: تلاش مذبوحانه دولت آمریکا در ممانعت از لغو تحریم تسلیحاتی ایران وفق توافقنامه برجام مصداق بارز آنارشیسم دولتی بوده و نشان از آشفتگی و سیاست یک بام و دو هوای مقامات کاخ سفید دارد. آمریکا از توافقنامه مذکور خارج شده و نمی‌تواند برای بازگشت تحریم‌ها علیه ایران به این سند استناد کند.

نماینده مردم بابل اظهار کرد: دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در حالی روزهای پایانی خود را طی می‌کند که در چهار سال گذشته کشور با فراز و نشیب‌هایی روبرو بوده است. هم اکنون به دلایل مختلف کشور ما در شرایط سخت اقتصادی، اجتماعی و بین‌المللی قرار دارد. کاهش درآمدهای پیش بینی شده در بودجه مشکلات اقتصادی همچون بیکاری و تاثیر تحریم‌ها بر پیچیدگی این وضعیت افزوده است. در این شرایط تکلیف مجلس به نفع ملت و مملکت نبوده و نخواهد بود.

وی در پایان اضافه کرد: ساز و کار قانون موجود در کشور و تفسیرهای موثق از حدود اختیارات برخی نهادها شرایط دشواری را فراروی مجلس ایجاد کرده است. به گونه‌ای که اختیارات عملی و مسئولیت‌ها با تطابق ندارد. شاید اصلاح قوانین مربوطه تغییر رویکرد و انتظارات مردم نسبت به جایگاه مجلس و بازبینی روش‌های برگزاری انتخابات بتواند به این وضعیت پایان دهد. در این راستا باید به تقویت هر چه بیشتر نهادهای دموکراتیک توجه شود.

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه