دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25551
منتشر شده در دوشنبه, 27 فروردين 1403 16:55
تعداد دیدگاه: 0
معاون دانشگاه علوم پزشکی اصفهان؛

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: این استان الگوی موفقی در کشور برای امحاء پسماندهای پزشکی بیمارستانی است که با روش استاندارد و نظارت محیط زیست در یک مرکز پسماندسوز انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایرنا، حمید گله‌داری افزود: اصفهان در زمان حاضر تنها استان کشور است که پسماندهای پزشکی بیمارستانی آن به یک مرکز پسماندسوز که از استانداردهای روز دنیا برخوردار است، منتقل می‌شود و این استان در این زمینه به پیشرفت‌های خوبی دست یافته است.

وی اظهار کرد: این موضوع کار بزرگ و ویژه‌ای است که با همدلی و همکاری دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل حفاظت محیط زیست، استانداری و نظام پزشکی اصفهان و با هزینه های سنگین انجام می‌شود.

وی با تاکید براینکه دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با هدف تامین سلامت و بهداشت مردم، پرداخت هزینه انتقال و امحاء اینگونه زباله‌ها را تقبل کرده است، اضافه کرد: اصفهان در زمان حاضر بعنوان الگوی سایر استان‌ها در این زمینه معرفی شده است.

گله‌داری خاطرنشان کرد: روزانه حدود 10 تا 12 تُن پسماند پزشکی بیمارستان های کلانشهر اصفهان و هفت شهر اطراف آن، پس از بی‌خطرسازی(اتوکلاو)، جمع آوری و برای امحاء به مرکز پسماندسوز در یکصد کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد منتقل می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان‌اینکه این پسماندها در 10 سال گذشته(پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان) به محل دفن زباله(Landfill) شهرداری در محدوده «سگزی» منتقل و با روش‌های اصولی و نظارت محیط زیست دفن می‌شد، گفت: در این محل، بر روی زباله‌ها خاک و آهک ریخته می‌شد و همه جوانب محیط زیستی آن در نظر گرفته شده بود.

رییس مرکز بهداشت اصفهان ادامه داد: از امرداد سال 1401 با پیگیری انجام شده در حوزه بهداشت و محیط زیست، مصوب شد که پسماندهای پزشکی اصفهان و هفت شهر اطراف آن به شرکت پسماندسوز(رهپویان صالح) منتقل و در آنجا امحاء شود.

وی با بیان‌اینکه میزان پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها، مطب‌ها و مراکز سرپایی و کلینیک‌ها روزانه حدود 15 تُن است، تصریح کرد: شرکت رهپویان صالح در سال 1401 اعلام کرد که با توجه به امکانات و تجهیزات خود فقط ظرفیت امحاء پسماندهای بیمارستانی را دارد.

گله‌داری افزود: با توجه به این موضوع، در کارگروه مدیریت پسماند استان اصفهان مصوب شد که از این پس پسماندهای پزشکی بیمارستان‌ها به مرکز پسماندسوز منتقل و سایر پسماندها که مربوط به بخش خصوصی، مطب‌ها و کلینیک‌ها و حدود 2 تا سه تُن در روز است تا پایان سال 1402 به سگزی منتقل و با شیوه‌نامه‌های موجود و نظارت محیط زیست دفن شود.

وی ادامه داد:در این حین مذاکره‌هایی با شهرداری اصفهان به‌منظور ایجاد مرکز پسماندسوز پزشکی جدید در اطراف اصفهان صورت گرفت و پس از موافقت هیات امناء دانشگاه علوم پزشکی و امضای تفاهمنامه با شهرداری اصفهان مقرر شد شهرداری نسبت به برگزاری مناقصه و انتخاب سرمایه‌گذار خصوصی اقدام کند.

راه‌اندازی مرکز جدید پسماندسوز پزشکی در اصفهان تا پایان سال

گله‌داری با بیان اینکه پیش بینی می‌شود مرکز جدید پسماندسوز پزشکی استان تا پایان امسال راه‌اندازی شود، خاطرنشان کرد: با توجه به اهمیت موضوع پسماندهای پزشکی، جلسه‌های مکرر با شرکت رهپویان صالح برگزار و مقرر شد که پسماندهای بخش خصوصی، مطب‌ها و مراکز سرپایی از ابتدای اردیبهشت 1403 نیز مانند زباله‌های پزشکی بیمارستانی به مرکز پسماندسوز رهپویان منتقل و امحاء شود.

وی با تاکید بر اینکه از اول اردیبهشت امسال، پسماندهای پزشکی در سایت سگزی دفن نمی‌شود، تاکید کرد: این کار با پیگیری‌های زیاد و همکاری بین بخشی و با توجه به اهمیت سلامت و بهداشت مردم صورت گرفت و امیدواریم با توسعه فعالیت مرکز پسماندسوز جدید در سال های آینده، پسماندهای پزشکی همه شهرستان‌های استان برای امحا به این مرکز منتقل شود.

وی با اشاره به اینکه پسماندهای پزشکی بیمارستان‌های اصفهان و چند شهر اطراف آن شامل زرین‌شهر، خمینی‌شهر، شاهین شهر، فلاورجان، نجف آباد، دولت‌آباد و مبارکه به مرکز پسماندسوز منتقل می‌شود، اضافه کرد: این پسماندها در سایر شهرها پس از بی‌خطرسازی در بیمارستان در محل مشخصی که مورد تایید محیط زیست است و با نظارت های صورت گرفته دفن می‌شود.

گله‌داری با قدردانی از افرادی که برای بهداشت و سلامت مردم دغدغه دارند، تصریح کرد: اگر افرادی قصد تهیه گزارش‌هایی در این زمینه را دارند لازم است که همزمان پاسخ و توضیحات متخصصان و متولیان امر را نیز دریافت کنند تا علاوه بر رفع مشکل از تشویش بی‌مورد اذهان مردم پرهیز شود.

وی در باره شرایط سایت سگزی برای دفن پسماندها توضیح داد: این مکان مورد تایید محیط زیست استان بوده و همه مسائل مرتبط با آن مانند سُفره‌های آب زیرزمینی در نظر گرفته شده است.

استان اصفهان حدود پنج میلیون و 500 هزار نفر جمعیت در 28 شهرستان دارد که امور بهداشتی و درمانی حدود پنج میلیون نفر در 26 شهرستان بر عهده دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است.

به گزارش ایرنا، دفن پسماندهای پزشکی در منطقه سگزی اصفهان از مدتی قبل مورد توجه قرار گرفته بود و واکنش عده‌ای را از لحاظ مسائل محیط زیستی و بهداشتی بهمراه داشت؛ خبرگزاری ایرنا نیز این موضوع را پیگیری کرد و مسوولان تاکید داشتند که در حال برنامه‌ریزی و اقدام برای این مساله هستند.

با توجه به ضوابط و روش‌های مدیریت اجرایی پسماندهای پزشکی و پسماندهای وابسته مُصوب وزارت بهداشت، کلیه بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی درمانی موظفند پسماندهای خود را تفکیک، جمع‌آوری، نگهداری و بی‌خطرسازی کنند و سپس به‌منظور دفع نهایی تحویل شرکت‌های دارای مجوز بدهند و آنها نیز پسماند بی‌خطر شده را به محل مورد تایید سازمان حفاظت محیط زیست برای دفع نهایی منتقل کنند./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه