دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25372
منتشر شده در یکشنبه, 29 بهمن 1402 11:52
تعداد دیدگاه: 0
دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت:

دکتر محمد پناهی با اشاره به ظرفیت های طب ایرانی در حوزه گردشگری، آن را بهترین روش ارزآوری برای کشور دانست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر محمد پناهی، دبیر کمیته مشترک گردشگری با بیان اینکه طب ایرانی یکی از بهترین روش‌ها برای ارزآوری در کشور است و در سال ۱۳۹۳ شورای گردشگری سلامت تشکیل شد اظهار کرد: گردشگری سلامت شامل سه بخش گردشگری تندرسی، گردشگری پزشکی و طبیعت درمانی است.

وی افزود: در دنیا گردشگری پزشکی ۱۵۰ میلیارد و طبیعت درمانی ۶۴۸ میلیارد و مجموع آن‌ها نزدیک به ۸۰۰ میلیارد دلار گردش مالی دارد.

دبیر کمیته مشترک گردشگری دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت تصریح کرد: در گردشگری سلامت در ایران بخش چهارمی به نام طب سنتی ایرانی داریم امروزه گردشگری طب ایرانی یکی از ارزشمند ترین خاستگاه‌هاست و در بسیاری از درمان‌های مطرح امروزی طب ایرانی حرف برای گفتن دارد و صاحب سبک است و دانشکده‌ها و گروه‌های علمی، زیر ساخت‌ها و پزشکان متخصص در این زمینه داریم.

دکتر پناهی با بیان اینکه گردشگری طب ایرانی بر مبنای حفظ سلامت و داروهای گیاهی است، گفت: طب ایرانی نیاز به وارد کردن محصول یا تکنولوژی سختی ندارد و زیر ساخت‌های مبتنی بر طب سنتی و تمدن ایرانی دارد و این حوزه در حال حاضر جایگاه علمی و رفیعی دارد و متخصصین خوبی در این زمینه وجود دارد.

وی یادآور شد: طب ایرانی کل نگر است و نگاهی جامع به انسان، خورد و خوراک و الگوهای رفتاری و تغذیه‌ای دارد و ظرفیت‌های بسیاری در آن لحاظ شده و گردشگرانی که از سراسر دنیا قرار است وارد کشور شوند، می‌توان گردشگری طب ایرانی را به عنوان یک گردشگری بومی و ذاتی ایران به آن‌ها ارائه دهیم.

دکتر پناهی ادامه داد: در ایران ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم جهان را داریم و این ظرفیتی بی‌نظیر است. در ایران با اقلیم‌های متفاوتی که وجود دارد انواع جنگل درمانی، لجن درمانی، کویر درمانی... داریم.

دبیر کمیته مشترک گردشگری طب ایرانی توضیح داد: طب سنتی هم ظرفیت پیشگیری دارد هم در زمینه خوراک و کشاورزی، گردشگری روستایی، اسکان، محل اقامت اینکه در معرض کدام باد قرار بگیریم، در کویر چه کنیم، چه غذایی بخوریم، چه موقعی سفر کنیم حرف برای گفتن دارد و طب سنتی ایرانی بسیار جامع‌تر از طب سنتی چینی است چون انسان محور است طب غرب مدیون طب ایرانی است و طب چین و هند برگرفته از طب ایرانی است اما امروزه در زمینه طب سنتی، چین صاحب سبک شده است اما طب ایرانی در دنیا چه از جهت درمان چه از نظر پیشگیری چه جاذبه گردشگری و ارتقای گردشگری بی نظیر است مثلا ما زالو درمانی داریم و ایران خاستگاه زالوی دنیا است.

دکتر پناهی تصریح کرد: ترنوور مالی داروهای گیاهی ۱۵۰ میلیارد دلار است و بر اساس آمار ایران بین دو تا سه برابر قاره اروپا تنوع گیاهان دارویی داریم و جایگاه ایران اگر بخواهد در حوزه مارکتینک فعالیت داشته باشد حرف برای گفتن دارد.

وی در پایان گفت: ما می‌توانیم گردشگری طب ایرانی را هم تراز با گردشگری پزشکی به جهان بشناسانیم به شرطی که به این حوزه باور داشته باشیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه