يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25165
منتشر شده در دوشنبه, 18 دی 1402 11:10
تعداد دیدگاه: 0
رئیس سازمان هواشناسی کشور:

رئیس سازمان هواشناسی ایران، گفت: بر اساس نقشه‌ها، شواهد و اطلاعاتی که داریم برای فصل زمستان تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی وجود ندارد، بنابراین پیش بینی ما بارش‌های نرمال به سمت کم بارشی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، سحر تاج‌ بخش مسلمان رئیس سازمان هواشناسی کشور در خصوص پیش بینی میزان بارندگی تا پایان سال آبی جاری، گفت: بر اساس نقشه‌ها، شواهد و اطلاعاتی که داریم برای فصل زمستان تا اوایل بهار سال آینده سیگنال خاصی وجود ندارد بنابراین پیش بینی ما بارش‌های نرمال به سمت کم بارشی است.

وی ادامه داد: ممکن است امواجی به صورت غیر مترقبه، موقت و موردی کشور را تحت تاثیر قرار دهند که این موارد در الگوها و مدل‌ها دیده نمی‌شوند.

تاج بخش عنوان کرد: بیش از 3 سال و نیم است که شرایط خشکسالی را در کشور شاهد هستیم و حتی اگر بارش ها درحد نرمال و بیشتر باشد قطعا کم‌بارشی‌های سال‌های گذشته را جبران نمی‌کند و باید در حوزه مدیریت منابع آب، کشاورزی، صنعت و محیط زیست برنامه‌های جدی داشته باشیم.

وی در خصوص بارورسازی ابرها و اثرات آن بر افزایش میزان بارندگی‌ها، گفت: بارور سازی ابرها یک موضوع علمی است که در همه کشورهای دنیا انجام می‌شود و قابل اجرا بوده و درتمام آزمایشگاه‌های مرتبط، این موضوع بررسی شده است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور، ادامه داد: ادعاهای متفاوتی در خصوص تولید بارش وجود دارد و آنچه که می‌توانیم به آن استناد کنیم مقالات و مستنداتی بوده که در سازمان‌ها و ژورنال‌های بین المللی چاپ می‌شوند البته در کشور ایران نیز سازمانی برای موضوع بارورسازی ابرها به عنوان متولی زیرنظر وزارت نیرو مشغول فعالیت است.

تاج بخش در خصوص مباحث مطرح شده در فضای مجازی درباره تفاوت بارش‌ها در مرز ایران و ترکیه و احتمال استفاده از برخی سیستم‌های نوین برای این اقدام، گفت: آنچه که نقشه‌ها و اطلاعات ما و مقایسه با اطلاعات و داده‌های گذشته نشان می‌دهد چنین چیزی را تایید نمی‌کند زیرا الگوها و اقلیم کشور ترکیه با ایران متفاوت بوده و دو دریای بزرگ در شمال و جنوب کشور ترکیه وجود دارد که باعث می‌شوند منابع رطوبتی خوبی روی کشور ترکیه مستقر شوند.

وی ادامه داد: در مرزهای شرقی ترکیه با ایران رشته‌ کوه‌هایی قرار گرفته‌اند که طبق قوانین فرآیندهایی که در تولید بارش وجود دارد به ریزش بارش‌های جوی در سمت بادسوی کوه کمک می‌کند. دقیقا مشابه آنچه که در رشته کوه البرز رخ می‌دهد و جریان‌هایی که از سمت شمال کشور وارد می‌شوند به کوه‌های البرز برخورد و در همان سمت تولید بارش می‌کنند و در دامنه‌های جنوبی البرز اقلیم متفاوتی را با دامنه‌های شمالی داریم. در مرزهای شمال‌غرب ایران با ترکیه نیز چنین الگوی برقرار بوده و آنچه شواهد و اطلاعات نشان می‌دهد به نظر نمی‌رسد جز مسئله تغییر اقلیم موضوع دیگری تاثیر جدی داشته باشد./انتهای پیام

خانه ملت

نوشتن دیدگاه