يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25140
منتشر شده در پنج شنبه, 14 دی 1402 10:59
تعداد دیدگاه: 0

مستند «مسیحانفس» به تهیه کنندگی و کارگردانی میلاد محمدی تولید جدید شبکه مستند با موضوع بیمارستان دکتر مسیح دانشوری جمعه 15 دی ساعت 20 از شبکه مستند پخش می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدی درباره این مستند گفت: مستند «مسیحانفس» سرگذشت باغی است در دوردست ترین جای شمال تهران. باغی زیبا و دور افتاده در دارآباد که به دلیل هوای مطبوعش انتخاب می شود تا استراحت گاه مظفرالدین شاه باشد. کاخی در باغ ساخته می شود، اما عمر شاه بیمار به استفاده از آن قد نمی دهد. باغ تنها و متروکه می ماند تا روزی که مردی جوان به نام دکتر مسیح دانشوری پا به آنجا می‌گذارد.
این کارگردان افزود: در این مستند ضمن مرور تاریخ کاخ شاه آباد، به زندگی دکتر مسیح دانشوری و تاریخچه ی آسایشگاه مسلولین و بیمارستان مسیح دانشوری پرداخته می شود. از دورانی که استراحتگاه بیماران مبتلا به سل بود تا روزی که در خط مقدم مبارزه با پاندمی کرونا قرار گرفت.
او گفت: این ایده از طرف ما به شبکه مستند پیشنهاد شد. طبق مطالعات قبلی که خانم ابراهیم زاده در خصوص تاریخ پزشکی مدرن داشتن با شخصیت دکتر دانشوری برخورد کردن و به فعالیت ها و شخصت ایشان علاقه مند شدند و البته رفتن به سمت روایت تاریخچه ی باغ هم موضوعی بود که مورد توجه من بود.
محمدی ادامه داد: در پژوهش این فیلم به جز منابع مکتوبی که در خصوص تاریخچه ی پزشکی وجود داشت خاطرات و خودنگاری برخی افراد مورد استفاده قرار گرفت و همینطور مطالعه مطبوعات سالهای ابتدایی قرن چهارده شمسی کمک زیادی به پژوهش فیلم کرد.
تهیه کننده و کارگردان این مستند میلاد محمدی است و از دیگر عوامل آن می توان به پژوهشگر و نویسنده: فرزانه ابراهیم زاده، تدوین: علی پژمان، تصویربردار: امیر صابری، مدیر تولید: مجتبی قربانی و گوینده: شمسی صادقی اشاره کرد.
«مسیحانفس» جمعه ساعت 20 از شبکه مستند پخش می شود تکرارش روز بعد ساعت 10 خواهد بود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه