جمعه 21 ارديبهشت 1403, Friday 10 May 2024, مصادف با 2 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24138
منتشر شده در چهارشنبه, 24 خرداد 1402 14:47
تعداد دیدگاه: 0
مدیر مجموعه تخت فولاد:

مدیر مجموعه فرهنگی، تاریخی و مذهبی تخت فولاد با اشاره به این که برای تعیین تکلیف کاروانسرای ملک پرونده ای در دستگاه قضایی گشوده شده، گفت: مالکیت این کاروانسرا با اداره اوقاف بوده و ما نیز منتظر هستیم تا پس از تعیین تکلیف این مکان تاریخی، با همکاری اداره اوقاف آن را به محلی اقامتی در تخت فولاد...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز/سپیده بارانی، ابراهیم عمرانی در جمع خبرنگاران گفت: کاروانسرای ملک یکی از بناهای تاریخی و ارزشمندی است که در محدوده تخت فولاد قرار گرفته و اتفاقا با توجه به این که در این مکان محل اقامتی برای گردشگران وجود ندارد، می تواند با این کاربری مورد اتفاده قرار گیرد، ولی متاسفانه طی سال های متمادی برخی نسبت به سرقفلی آن ادعاهایی دارند که باید این موضوع از طریق دستگاه قضایی رفع شود.

وی اظهار کرد: اکنون مالکیت این بنا در اختیار اداره اوقاف بوده و این اداره نیز با شهرداری همراهی و همکاری خوبی دارد، ولی پرونده ای برای رفع اختلاف مالک و مستاجرین در دستگاه قضایی تشکیل شده است که ما نیز نتظر تعیین تکلیف این پرونده هستیم.

عمرانی همچنین گفت: شهرداری مبلغی را برای پرداخت به مستاجرین فعلی در صورت تعیین تکلیف قضایی به عنوان حق و حقوق آنان پیش بینی کرده است، اما تا حکم صادر نشود نمی توان این مبلغ راپرداخت و عملیات مرمت را در این مکان آغاز کرد.

عمرانی در تشریح مشکلات مجموعه 75 هکتاری تخت فولاد گفت: در بدو ورود نظام مسائل تخت فولاد را شناسایی کردیم و در ابتدا با ۳۵٠ سنگ قبر غیرمجاز مواجه شدیم که تناسبی با هویت تخت فولاد نداشت که نیاز بود این موارد را از بافت تخت فولاد خارج کنیم اما به‌دلیل مالکیت شخصی نمی‌توانستیم ورود مستقیمی به این امر داشته باشیم و بحث با دادستان مطرح شد.

مدیر مجموعه تخت فولاد بیان داشت: در نهایت در سال ۱۴٠۱ تعداد ۱۳٠ مورد با هماهنگی صاحبان متوفی ساماندهی شد و با هماهنگی سنگی متناسب با تخت فولاد آماده و جایگزین کردیم و در این راستا تاکیدمان حفظ داشته‌ها و گنجینه تخت فولاد بود.

وی خاطرنشان کرد: در این سال‌ها میراث ملموس تخت فولاد مورد توجه بوده اما میراث ناملموس تخت فولاد مغفول مانده و نیاز بود بخشی متمرکز برای ثبت این مورد در نظر گرفته شود.

مدیر مجموعه تخت فولاد با بیان اینکه در تخت فولاد تنها آب‌انبار زنده شهر را داریم که به‌عنوان منبع تأمین آب استفاده می‌شد، تأکید کرد: در این راستا تردد کامیون‌ها به بافت تاریخی و آب‌انبار ضربه می‌زد و برای حل این معضل با همکاری معاونت خدمات شهری و مدیر منطقه ۶، منبع تأمین آب خارج از منطقه تاسیس شد تا این آب‌انبار به‌عنوان منبع تامین آب منطقه استفاده نشود و به کارکرد اصلی خود بازگردد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه