دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 20955
منتشر شده در جمعه, 30 مهر 1400 09:38
تعداد دیدگاه: 0
آیت االله طباطبائی نژاد:

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: اهالی قلم باید ضمن مراقبت در همه زمینه ها، به طور خاص مراقب باشند تا در نوشته هایشان صداقت و امانت داری را رعایت کنند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، آیت الله سید یوسف طباطبائی نژاد در جلسه اخلاق در رسانه که از طرف بسیج رسانه استان اصفهان با حضور خبرنگاران و مدیران رسانه ها برگزار شد، گفت: اهالی رسانه کار بسیار حساسی دارند و در روایات اخلاقی زیادی که در دین مبین اسلام بیان شده است، بر اصالت راوی تاکید خاص شده تا ببینیم چه روایتی را از چه شخصی نقل کنیم.

این استاد اخلاق ادامه داد: در بررسی روایات اگر راوی صادق نبوده باشد و یا این که حتی مشخص نباشد فردی صادق است یا خیر، آن روایت هیچ اعتباری ندارد و در کار خطیر خبرنگاری نیز به همین منوال است.

امام جمعه اصفهان با اشاره به این که صداقت و امانت داری شرط انسانیت است، بیان داشت: قلم خواسته دل را به روی کاغذ می آورد و باید مراقب بود به بهانه این که حقیقت را باید نوشت، خدای ناکرده آبروی فرد یا افرادی را نریزیم.

نماینده ولی فقیه در استان اصفهان با تاکید بر این که هرگز دروغ ننویسد، ولی برای هر راستی هم تامل کنید چرا که نوشتن بعضی حقایق باعث ریختن آبروی مومن می شود، افزود: در مواقعی ممکن است افراد در سخنانشان اشتباهاتی داشته باشند، اما برخی رسانه ها که رعایت اخلاق برایشان اهمیتی ندارد، همین اشتباه را آنچنان بزرگ جلوه می دهند تا آبروی آن فرد را ببرند، اما این کار اصلا اخلاقی و انسانی نیست.

وی با تاکید بر این که مبادا در نوشتارتان حقی را ناحق یا ناحقی را حق جلوه دهید که این گناهی نابخشودنی است، ادامه داد: خبرنگار و راوی باید برابر دشمنان خود هم با مروت و عدالت برخورد کند.

آیت الله طباطبائی نژاد با تاکید بر این که دروغ حتی به شوخی هم ناپسند است، خاطر نشان ساخت: به نقل از پیامبر اسلام (ص) مومن مزه ایمان را نمی چشد مگر این که دروغ را ترک کند، چه دروغ واقعی و یا چه دروغ شوخی.

این استاد اخلاق ادامه داد: بعضا برخی از اهلی قلم به بهانه امانت داری، مواردی را منتشر می کنند که هرچند صحیح است، اما به ضرر جامعه بوده و یا با این نوشتار آبروی افراد دستخوش هجمه قرار می گیرد و یا این که مسئله ای ترویج می یابد که به ضرر جامعه است، در این خصوص نیز اهالی قلم باید مراعات کنند تا مبادا نوشتارشان به ضرر جامعه شود./

 

انتهای پیام

نوشتن دیدگاه