سه شنبه 25 ارديبهشت 1403, Tuesday 14 May 2024, مصادف با 6 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1608
منتشر شده در شنبه, 25 بهمن 1393 13:38
تعداد دیدگاه: 0
کارگردان مستند "رودی که کشته شد" مطرح کرد:

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ،سفر رییس جمهور به اصفهان و سخنان او پیرامون زنده ماندن همیشگی زاینده رود بسیاری از پژوهشگران و فعالان محیط زیست را برانگیخت که آقای رییس جمهور بر چه اساسی این موضوع را بیان کردند،درحالی که با وجود خشکسالی های اخیر میزان آب اصفهان کاهش پیدا کرده است. مرتضی آتش...



به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز،سفر رییس جمهور به اصفهان و سخنان او پیرامون زنده ماندن همیشگی زاینده رود بسیاری از پژوهشگران و فعالان محیط زیست را برانگیخت که آقای رییس جمهور بر چه اساسی این موضوع را بیان کردند،درحالی که با وجود خشکسالی های اخیر میزان آب اصفهان کاهش پیدا کرده است. مرتضی آتش زمزم، پژوهشگر و کارگردان سینماست. کسی که درباره بحران کم آبی پژوهش هایی را انجام داده است. وی امسال جایزه ویژه هیات داوران را در جشن سینمای ایران به خاطر فیلم «رودی که کشته شد» دریافت کرد. آتش زمزم افزود: نام نبردن از چگونگی تامین کمبود شدید و بحرانی آب زاینده رود تنها چيزي كه در سفر و سخنراني رييس جمهور محترم و محبوبمان، جناب آقاي روحاني براي مردم اصفهان نگران كننده بود.

مرتضی آتش زمزم می افزاید: تونل سوم هم كه ايشان فرمودند در سال های پیش اجرا شده و آماده بهره برداری موقت است و در این شرایط تنها می تواند مقدار آب ارسالی به یزد را جبران کند و آب خارج شده از حوضه درطی ۱۵ سال گذشته هنوز بدون جایگزین باقی می ماند.

تونل گلاب، راهکاری برای مقابله با کمبود آب در حوضه زاینده رود نیست
وی ادامه می دهد: تونل گلاب هم برای تامین کمبود آب شرب از طریق سامانه دوم آب شرب است و راهکاری برای مقابله با کمبود آب در حوضه زاینده رود نیست. ولي بهشت آباد طرحي است كه در سفر مقام معظم رهبري در سال ۱۳۸۱ مطرح و در مجلس شوراي اسلامي تصويب شده ویکی از مهم ترین راه های نجات واقعي زاينده رود است.

آتش زمزم خاطرنشان می کند: زاينده رودي كه با بي تدبيري ها در دولت قبل، دولتي كه به تصميمات لحظه اي و فردي بدون در نظر گرفتن پيامدهاي آن شهره بود،مانند يك مال بي صاحب و با هدف بهره برداري سياسي در نهايت بي قانوني و بي عدالتي در حق حقابه داران مسلم آن به نام توسعه كشاورزي تكه تكه شد. اين تصميم كه به پايمال شدن حقابه كشاورزان اصفهان منجر شد و با فشار برخي محافل در استان چهارمحال بختياري در سفر استاني زمستان ۸۴ در سخنراني رييس دولت نهم كليد خورد، بیش از۴۰هزار هكتار ازمراتع منابع طبيعي آن استان وحقابه كشاورزان مظلوم اصفهان را هدف گرفت.

این پژوهشگر تاکید می کند: امروز گروه اندك بانيان اين پروژه و وابستگان آنها مجوز تملك بیش ازچهل هزار هكتار از مراتع دامداران زحمت کش چهارمحال بختیاری را گرفته اند و با برداشت از حقابه كشاورزان اصفهانی -كه از زمان شيخ بهايي در چهار صد سال پيش سند آن را نيز دارند- با دريافت تسهيلات ويژه با انتقال آب زاينده رود هزاران هكتار درخت كاري صنعتي كرده اند. حال اين سوال كه اين توسعه هاي غير کارشناسی چه مقدار بر رفاه عمومي مردم عزیز چهارمحال بختیاری در ده سال گذشته موثر بوده است، همچنان بي پاسخ است.

نقض آشکار قانون و حقوق آب، بزرگ ترين ظلم در حق صاحبان قانونی آب زاینده رود
وی نقض آشکار قانون و حقوق آب در کشور را بزرگ ترين ظلم در حق صاحبان قانونی آب زاینده رود می داند و ادامه می دهد: این موضوع ده ها هزار خانوار كشاورز بخش هاي مياني و پايين دست را به خاك سياه نشانده است. چند نفر از کشاورزان زحمت کش چهارمحال بختياري را برخوردار ساخته است؟ اين خسارت عظيم به كشاورزي و باغ های حقابه دار پايين دست،غير از خسارات عظيم وارده به ميراث فرهنگي ملی و تالاب گاوخوني به عنوان سرمايه مهم زيست محيطي كشور است.

آتش زمزم تصریح می کند: حال كه براي بازپس گيري حقابه كشاورزان اصفهان كه در دولت نهم پايمال شد، اقدامي نمي شود، اميد است كه طرح آبرساني به فلات مركزي ايران (پروژه بهشت آباد) براي مقابله با بحران كمبود آب استان هاي اصفهان، يزد، كرمان اجرا شود، ولي وزارت نيرو تحت تاثير كارشكني هاي غيرعلمي و غيرمنصفانه دستور توقف عمليات در دست اجراي تونل بهشت آباد را صادر كرد و امروز اميد مردم از عدم صدور دستور از سرگيري عمليات اجرايي تونل توسط رياست محترم جمهور نا اميد شد.

نگرش هاي غير كارشناسي
وی اضافه می کند: حال آن كه همه كارشناسان و اهل فن مي دانند كه اين پروژه كه سالانه 580 ميليون متر مكعب آب را از
سرشاخه هاي كارون به فلات مركزي شامل زاينده رود و استان هاي يزد و كرمان و مرکزی منتقل مي كند در مقابل بيش از 12 ميليارد متر مكعب حجم آب سالانه مازاد بر مصارف خروجي از حوضه كارون حجم محدودي است. در اين ميان نگرش هاي غير كارشناسي مبناي تحريك مردم خوزستان در ابراز مخالفت با انتقال آب به زاينده رود بوده است.

كم آب شدن كارون
آتش زمزم با بیان اینکه مردم خوزستان در ابراز مخالفت با انتقال آب به زاينده رود دلایلی داشتند، بیان می کند: كم آب شدن كارون یکی از آن دلایل است. واقعيت آن است كه كاهش جريان عبوري از كارون به دليل سدهاي مخزني متعددي است كه در سال هاي اخير بر روي كارون احداث شده است و با نگه داشتن آب در سدها دبي كمي وارد كارون مي شود. مثلا در مرداد سال جاري(1393) درحالي كه مردم نگران از سرنوشت كارون را به تجمع و تشکیل زنجيره انساني براي حفظ كارون و مخالفت با انتقال آب كارون به زاينده رود تحریک کرده بودند، در همان زمان حدود 11 ميليارد مترمكعب آب در مخازن سدهاي كارون ذخيره بود.تحريك كنندگان مردم خونگرم خوزستان و برپاكنندگان اين تجمع ها اين واقعيت مسلم و اين ذخيره عظيم آب در مخازن سدها را از مردم پنهان كردند و می کنند.وی دومین دلیل را پيشروي آب شور دريا و خسارت به نخلستان هاي خرمشهر می داند و می افزاید: بررسي هاي كارشناسي نشان داده است كه در اثر سدهاي مخزني متعدد كه كشورهاي تركيه، سوريه و عراق با حجم مخزن 123 ميليارد مترمكعب بر روي دجله و فرات زده اند تعادل در اروند رود برهم خورده است و پديده پيشروي آب شور دريا رخ داده است. متاسفانه مدافعان كارون بجاي آنكه همه با هم، متحد و همبسته به مجامع بين المللي عليه این کشورها به سبب احداث سدهايي كه اين فاجعه بزرگ زيست محيطي را به وجود آورده است، شكايت ببرند در برابر هم ميهنان خود مي ايستند و هرگز از خود نمي پرسند تونل اول كوهرنگ از 61 سال پيش و تونل دوم كوهرنگ از 29 سال پيش و تونل چشمه لنگان از 9 سال پيش بخش اندكي از آب كارون(جمعا كمتر از 3 درصد) را به زاينده رود انتقال مي دهند. چرا در طي اين سال ها كاهش جريان آب در كارون رخ نداد؟ پاسخ، روشن است. احداث سدهاي مخزني متعدد بر روي كارون و ذخيره سازي آب در مخازن سدها در سال های اخیر و رها نکردن آب سدها، علت واقعي است.

سیاستی که با جان مردم بازی می کند
وی با طرح این سوال که اين چه سياستي است كه مردم كشورمان را به جان هم مي اندازد؟ می گوید: مردمي كه براي هم در همين خوزستان جان داده اند و هر گاه لازم باشد باز هم فداكاري مي كنند. اين چه تفكري است كه بجاي تلاش براي احقاق حقوق كشور و مخالفت با برداشت حقابه اروند رود توسط سه كشور بالادست كه اين فاجعه زيست محيطي و مشكل تنفسي در اثر ريزگردها را براي كشور و به ويژه مردم عزیز خوزستان پديد آورده است، به اختلافات قومي و استاني دامن مي زند؟ آتش زمزم بیان می کند: اين مقدار تلاشي كه برخي از مسوولان و رسانه ها براي اجرا نشدن طرح بهشت آباد انجام داده اند، اگر براي اتحاد و حركت برنامه ريزي شده اجتماعي براي باز پس گيري فقط ۱۰درصد از حقابه اروند رودمان انجام مي شد، اكنون ده ها برابر آب انتقالی بهشت آباد دراروند رودعزیز آب جاري بود و هور العظيم بستر ريزگردهاي عراق نبود و نفس عزيزانمان را نمي بريد.وی ابراز می دارد: اين پرسش در حافظه تاريخي مردم باقي است كه در دولت تدبیر و امید وزارت نيرو براي جلوگيري از فاجعه زيست محيطي ناشي از احداث سدهاي مخزني متعدد بر روي سرشاخه هاي اروندرود و برای مقابله با بحران فراگیر کمبود آب در منطقه مرکزی کشور چقدر تلاش شده است. متاسفانه آنچه مردم ساكن در حوضه زاينده رود از عملكرد وزارت نيرو در دولت تدبیر و امید شاهد بوده اند توقف طرح مصوب و كارشناسي شده سد و تونل انتقال آب به فلات مركزي و بارگذاري هاي مغاير با حقوق قانوني حقابه داران زاينده رود از جمله طرح انتقال آب زاينده رود به بن- بروجن بوده است.وی در پایان می گوید: اميد است هموطنان عزيزمان در استان هاي خوزستان، اصفهان، چهارمحال بختياري و یزد با چشمانی باز و با نگرشی ملی به نداهایي كه اختلاف و تفرقه می اندازند، دست رد بزنند و به قلبشان نگاه كنند و براي جلوگيري از نابودي منطقه مركزي كشور همراه شوند.

نوشتن دیدگاه