چهارشنبه 2 خرداد 1403, Wednesday 22 May 2024, مصادف با 14 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4515
منتشر شده در چهارشنبه, 06 تیر 1397 16:46
تعداد دیدگاه: 0
مدیرعامل شرکت آبفای استان اصفهان:

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: میزان متوسط مصرف 90 درصد مردم اصفهان به زیر الگوی مصرف و به 20 مترمکعب در ماه رسیده است.

هاشم امینی  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: با این که از اول تا هفتم تیر ماه هر سال به هفته صرفه‌جویی مصرف آب معروف است اما در استان اصفهان به جهت سختی مسأله آب در تمام طول سال در مورد مدیریت مصرف بهینه آب صحبت می‌شود.

وی افزود: به دلیل موضوع مهم آب و خشک‌سالی در کشور نباید صرفاً فقط به یک هفته برای تبلیغ صرفه‌جویی بسنده کرد بلکه باید تمام ارکان مصرفی آب در حوزه‌های شرب، کشاورزی و صنعت به سمت استفاده از راهکارهای متداول صرفه‌جویی آب قدم برداشته و در این خصوص فرهنگ‌سازی شود.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان گفت: به منظور فراهم شده بستر خشک‌سالی در کشور چندی پیش نخست وزیر رژیم اشغال‌گر قدس در مورد دغدغه‌های خود درباره مسأله آب ایران صحبت کرد در صورتی که بخشی از این اقدامات در استان اصفهان در حال اجراست فقط باید این باور را داشت که ما می‌توانیم در این حوزه قدم برداریم زیرا یکی از واقعیت‌های کمتر توجه‌شده در کشور ما خودباوری ملی است که نیازمند تقویت شدن است.

وی با اشاره به شعار سازگاری با کم‌آبی خاطرنشان کرد: بیش از هزاران سال است که با کم‌آبی و خشک‌سالی زندگی می‌شود اما اجداد ما برای حیات خود در این مرز و بوم به قنات روی آوردند، با فرهنگ‌سازی در حوزه‌های مختلف مدیریت مصرف آب باید مردم را با اقلیم کم‌آبی موجود سازگار کرد.

امینی اذعان داشت: در اقلیم خشک نمی‌توان صنایع و کشاورزی آب‌‌بر داشت، از اواخر اسفند ماه با توجه به پیش‌بینی‌های صورت‌گرفته متوجه شدیم که شرایط سختی در پیش روست و آورد سال گذشته رودخانه زاینده‌رود حدود یک میلیارد و 400 میلیون متر مکعب و از شریط مناسبی که داشت کاهش پیدا کرد و مردم با افت فشار و قطع آب مواجه شدند.

وی یادآور شد: مدیریت آب استان اصفهان باید در توزیع آب توجه بیشتری داشته باشد تا تابستان سخت را پشت سر بگذاریم و به فصل بارش برسیم، کاهش چشم‌گیر حجم میزان آب تحویلی تا 40 درصد امسال کم شده و حجم آب پشت سد امسال 465 میلیون مترمکعب پیش‌بینی می‌شود به همین دلیل شروع تصفیه‌خانه سامانه دوم آبرسانی آب کلید خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان عنوان کرد: شرایط سخت دریافت آب از شرکت آب‌منطقه‌ای برای مجموعه استان اصفهان فرصت‌هایی را فراهم کرد و باعث شد از اسفند ماه همگی بسیج شوند تا کمترین تنش به مردم وارد شود، در ادامه مدیریت فشار در استان ایجاد شد و موضوع استفاده از لوازم کاهنده مدیریت مصرف آب مطرح شد و لوازم از طریق سامانه 1522 در اختیار مردم قرار گرفته، در مجموع فرصتی ایجاد شد که آب کمتری در اصفهان مصرف شود.

وی بیان داشت: امروز تمام فضای سبز شهر اصفهان از شبکه شرب جدا شده و از آب زیرزمینی استفاده می‌شود، جلسات متعدد آب با شهرداری اصفهان برگزار شد تا دقت بیشتری در نحوه آبرسانی فضای سبز شود.

امینی تأکید کرد: اصفهان متهم به این است که چرا اگر این استان آب ندارد دارای فضای سبز است و مردم صرفه‌جویی نمی‌کنند اما استان اصفهان در 5 سال گذشته در این حوزه خوب عمل کرده و میزان متوسط مصرف 90 درصد مردم به زیر الگوی مصرف و به 20 مترمکعب در ماه رسیده است، البته کاهش میزان مصرف به معنی به خطر انداختن کیفیت زندگی و بهداشت مردم نیست.

وی در خصوص فرصت ایجاد شده برای صرفه‌جویی در صنایع استان اصفهان ابراز داشت: مصرف صنایع استان اصفهان کاهش یافته، به عنوان مثال ذوب آهن از دو هزار به زیر 500 لیتر رسیده، صنعت آب‌بر فولاد مبارکه با اقدامات انجام شده بخشی از مصرف آن را آب و پساب منطقه لنجان تشکیل می‌دهد، پالایشگاه اصفهان پساب تصفیه‌خانه شاهین شهر را در دست مصرف گرفته و تصفیه کامل آب نیروگاه شهید منتظری کلنگ خورد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با اشاره به صحت جیره‌بندی آب شرب در اصفهان بیان کرد: شبکه آب شرب اصفهان کشش جیره بندی را ندارد و تنها مدیریت فشار آب در دستور کار قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: آب لوله‌کشی پردیس سینمایی چهارباغ به علت تعمیرات خیابان چهارباغ قطع شده بود که شب گذشته با پیگیری‌های انجام‌شده این مسأله حل شد؛ استان اصفهان در موضوع بیوتروریسم و اقدامات پدافند غیر عامل از جمله استان‌های پیشرو است و اتفاقات خوبی در این زمینه رخ خواهد داد.

امینی یادآور شد: طی عقد تفاهم‌نامه‌ای با شرکت آب‌منطقه‌ای اصفهان مبلغ 170 میلیارد تومان برای احداث تصفیه‌خانه دوم به این شرکت داده خواهد شد تا کلید عملیاتی شدن این پروژه زده شود.

وی ادامه داد: در بخشی از آب منزل و فضای سبز باید به سمت استفاده از آب خاکستری برویم، در همین خصوص جلساتی با نظام مهندسی برگزار شده، حدود 170 میلیون مترمکعب پساب وجود دارد که فرصت استفاده از پساب در مکان‌هایی که کاربری‌هایی آن وجود دارد، فراهم خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ابراز کرد: با هدف مدیریت مصرف آب پژوهشکده آبفا تشکیل داده شده و با دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی در حال انجام اقدامات مفیدی هستیم.

وی در خصوص توسعه شبکه فاضلاب در شهر اصفهان اذعان داشت: حوزه مهندسی و توسعه مکلف شد که شبکه فاضلاب شهری اصفهان را به عنوان نخستین کلان شهر کشور در برنامه 3 ساله به اتمام برساند؛ تصفیه تکمیلی پساب بر عهده بهره‌برداران آن و در قالب استانداردها در حال حاضر انجام می‌شود.

امینی تصریح کرد: در حال حاضر 24 مترمکعب آب زاینده‌رود برای شرب استان اصفهان و یزد و کشاورزی چهارمحال و باغات اصفهان رها می‌شود که بخشی مجاز و بخشی از آن غیرمجاز و در قالب ایستگاه‌های پمپاژ و چاه بوده که نظارت‌هایی در این خصوص صورت گرفته و شرکت آب و فاضلاب ورود پیدا کرده تا چه در استان بالادست و پایین‌دست این موضوع کنترل شود.

وی مطرح کرد: استان یزد و اصفهان در روزهای با شرایط بهتر 12 مترمکعب آب زاینده‌رود به اصفهان و یزد به مصرف شرب می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان با بیان این که میزان هدررفت آب در اصفهان 16.2 درصد است، عنوان داشت: اصفهان یکی از کم‌هدرترین میزان آب در کشور را داراست و اولین استان کشور کاهش میزان آب بدون درآمد است.

امینی با اشاره به ظرفیت فاینانس در اصلاح شبکه فاضلاب استان اضافه کرد: به جهت ظرفیت فاینانس خارجی در حدود بالای 250 میلیارد تومان قراردادی با شرکت خارجی چین در حدود یک سال گذشته منعقد شده که نتایج آن در خیابان مشتاق، خیابان میر، لاهور و چمران دیده می‌شود و شامل کارهای نوسازی و بازسازی است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان ابراز کرد: با هدف مدیریت مصرف آب پژوهشکده آبفا تشکیل داده شده است و با دانشگاه اصفهان و دانشگاه صنعتی در حال انجام اقدامات مفیدی هستیم.

نوشتن دیدگاه