يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25357
منتشر شده در سه شنبه, 24 بهمن 1402 14:33
تعداد دیدگاه: 0
نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها:

اسدی با بیان اینکه پدیده فرونشست زمین به یک ابربحران تبدیل شده است تصریح کرد: استان اصفهان به دلیل قرارگیری در منطقه گرم و خشک و برداشت بی رویه آب به یکی از استان‌های بحرانی در زمینه فرونشست زمین تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدرضا اسدی نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها با اشاره به شکل گیری فروچاه‌های متعدد در کشور گفت: یکی از ابر بحران‌های بزرگ این روزهای کشور بحث فرونشست زمین است.

وی افزود: خشکی زاینده رود و برداشت بی رویه و بیش از اندازه از آب‌های زیر زمینی و جایگزین نشدن میزان آب برداشت شده از طریق نفوذ آب‌های سطحی سبب شده است پدیده فرونشست بیش از هر زمانی امنیت زیستی ما را تهدید کند.

اسدی تصریح کرد: متاسفانه استان اصفهان در صدر جدول فرونشست قرار دارد و زنگ خطر این بحران در اصفهان به صدا درآمده است و روز به روز وضعیت بحرانی‌تر می‌شود.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها تصریح کرد: براساس آمار نرخ فرونشست زمین در اصفهان ۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال است؛ همچنین سالیانه بین ۳۰ سانتی‌متر تا یک متر افت تجمعی آبخوان‌ها در این استان ثبت شده است.

وی اضافه کرد: ۲۹ دشت از 35 دشت استان در شرایط بحرانی قرار دارند و اگر اقدام فوری و جدی برای حل این بحران صورت نگیرد ما بحث زیست در بخش زیادی از استان اصفهان با مشکل جدی روبه رو می شود.
اسدی با بیان اینکه استان اصفهان یک استان تاریخی است بیان کرد: این استان و به ویژه شهر اصفهان سده‌هاست که زیستگاه انسان ایرانی است و سال‌های طولانی به عنوان پایتخت یا یک شهر سیاسی اقتصادی مهم ایفای نقش کرده است اما اکنون با مشکل جدی مواجه شده است. گویی زیر اصفهان یک میدان مین وجود دارد که هر لحظه ممکن است عمل کرده و بسیاری را به کام مرگ بفرستد یا آثار ارزشمند تاریخی را نابود کند.

نماینده استان اصفهان در شورای عالی استان‌ها اضافه کرد: از فرونشست‌ها به عنوان زلزله‌ خاموش هم یاد می‌شود که ممکن است بدون وقوع زمین لرزه حیاط یک شهر را به خطر اندازد.

وی افزود: براساس آمار ارائه شده از سوی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان در این استان 40 مدرسه بر اثر فرونشست زمین از مدار خارج شده و 285 مدرسه تحت تاثیر پدیده فرونشست قرار دارند که آمار نگران کننده‌ای است.

از این رو باید سازمان‌های مرتبط به‌ویژه مدیریت بحران یک برنامه جدی برای مقابله با فرونشست در کشور و به‌ویژه در استان اصفهان تدوین کنند تا بتوانیم بخشی از آسیب‌های این بحران را کاهش دهیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه