يكشنبه 9 ارديبهشت 1403, Sunday 28 April 2024, مصادف با 19 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25044
منتشر شده در چهارشنبه, 29 آذر 1402 11:59
تعداد دیدگاه: 0
برنامه دولت سیزدهم برای متنوع سازی سبد تولید و مصرف انرژی کشور؛

بررسی مصوبات اخیر شورای عالی انرژی نشان می‌دهد دولت سیزدهم برنامه‌های متعددی را برای متنوع سازی و متعادل کردن مصرف انرژی در کشور در دستور کار دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به افزایش ظرفیت تولید نیروگاهی، افزایش بازدهی تولید انرژی و نیز الزام مشترکان پرمصرف به کاهش مصرف انرژی به صورت سالانه اشاره...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، انرژی به یکی اجزای مهم تامین رفاه عمومی و نیز توسعه کشور‌ها تبدیل شده و در کشور ایران نیز با توجه به ناترازی موجود میان تولید و مصرف انرژی، موضوعاتی مانند مدیریت مصرف انرژی و نیز افزایش ظرفیت تولید از اهمیت زیادی برخوردار است.
مروری بر روند توسعه ظرفیت‌های تولید برق کشور در دولت‌های گذشته نشان می‌دهد در دولت‌های هفتم و هشتم چیزی حدود ۶۰ درصد، در دولت‌های نهم و دهم چیزی حدود ۶۸ درصد و در دولت‌های یازدهم و دوازدهم نیز تنها ۲۳ درصد به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شد.
نظر به اینکه در سایه کاهش روند توسعه ظرفیت نیروگاهی در هشت سال گذشته نزدیک به ۱۵ هزار مگاوات ناترازی برق در کشور وجود دارد، افزایش ظرفیت تولید برق همسو با اجرای برنامه‌های مدیریت مصرف برق از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است، موضوعی که دولت سیزدهم برنامه‌های مفصلی برای آن در نظر گرفته است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به مصوبات اخیر شورای عالی انرژی در همین رابطه اشاره کرد.
از جمله این مصوبات می‌توان به ضرورت ارائه برنامه‌های لازم برای متنوع سازی سبد تولید و مصرف نهایی انرژی کشور از توسعه کاربرد انرژی‌های تجدیدپذیر، رآکتور‌های کم‌توان هسته‌ای، توسعه نیروگاه‌های حرارتی پربازده، تکمیل بخش بخار واحد‌های گازی، نوسازی، ارتقا و جایگزینی واحد‌های موجود نیروگاهی و توسعه ناوگان حمل و نقل برقی و هیبریدی کشور اشاره کرد.
بر اساس این مصوبات دوگانه سوز کردن خودرو‌های بنزینی، تامین برق مورد نیاز صنایع و مجتمع‌های مسکونی و تجاری با روش‌هایی از جمله تولید همزمان برق حرارت، (CHO) (با بازدهی حداقل ۷۰ درصد) و نیروگاه‌های تولید پراکنده (با بازدهی حداقل ۴۲ درصد) از دیگر دستور کار‌های دولت سیزدهم برای مدیریت و متنوع سازی مصرف انرژی است.
علاوه بر این برای تحقق این اهداف و توسعه بازار بهینه‌سازی انرژی مقرر است تا دولت نسبت به صدور گواهی حامل انرژی صرفه‌جویی شده، زمان اوج مصرف و غیر اوج مصرف در طرح‌های بهینه‌سازی مصرف انرژی به نفع سرمایه‌گذار،‌عامل صرفه‌جویی یا مشترکان اقدام کند که در زمان اوج مصرف دارنده گواهی‌های صرفه‌جویی به میزان گواهی خریداری شده از شمول برنامه مدیریت مصرف خارج می‌شود.
همچنین بر اساس مصوبه جدید شورای عالی انرژی و با رعایت ماده (۱۱) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب اول آذرماه 1401 مشترکان پرمصرف گاز، آب و برق باید سالانه ۵ درصد مصرف انرژی خود را تا رسیدن به سطح مصرف معادل ۸۰ درصد متوسط سطح مصرف سال ۱۴۰۱ کاهش دهند و سالانه ۵ درصد مصرف انرژی الکتریکی خود را تا رسیدن به سهم ۲۰ درصد مصرف سال از طریق انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنند.
مستند به این مصوبه قرار است در قالب یک برنامه ۲۰ ساله ظرفیت تولید برق نیروگاه‌های اتمی کشور به میزان ۲۰ هزار مگاوات افزایش یابد و نیز با هدف جایگزینی سوخت مایع نیروگاه‌ها و کاهش مصرف گاز، در یک دوره ۱۵ ساله نیروگاه‌های تجدیدپذیر به میزان ۱۵۰۰۰ مگاوات توسعه یابد.
قابل ذکر است، برای تحقق این مهم نیز قرار است از ظرفیت قانونی از جمله ماده (۱۲) قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور استفاده شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه