جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1589
منتشر شده در دوشنبه, 20 بهمن 1393 11:46
تعداد دیدگاه: 0
عملكردشركت پالايش نفت اصفهان درسال 93
توليدوتوزيع بنزين وگازوئيل يورو4دراصفهان

همراز: متخصصان شركت پالايش نفت اصفهان موفق شدند با طراحي و ساخت (اجكتور) مكنده، معضل مربوط به آنالايزرهاي عملياتي اين واحد صنعتي را مرتفع نمايند. مسئول تعميرات آنالايزرهاي ابزاردقيق پالايشگاه اصفهان با اشاره به اهميت كار اظهار داشت : تحريم ها و نبود قطعات يدكي اين دستگاه ها و از سوي ديگر آسيب هاي...

همراز: متخصصان شركت پالايش نفت اصفهان موفق شدند با طراحي و ساخت (اجكتور) مكنده، معضل مربوط به آنالايزرهاي عملياتي اين واحد صنعتي را مرتفع نمايند.
مسئول تعميرات آنالايزرهاي ابزاردقيق پالايشگاه اصفهان با اشاره به اهميت كار اظهار داشت : تحريم ها و نبود قطعات يدكي اين دستگاه ها و از سوي ديگر آسيب هاي ممتدي كه در قسمت سنسورآنها ايجاد مي شد، ما را بر آن داشت تا خود به دنبال رفع معضل باشيم. بنابراين طي تحقيقات و بررسي هاي لازم و ايجاد تغييراتي در زاويه نصب پراپ ، مكنده موردنياز را طراحي نموديم که در اين روند، مكنده ها، هواي گرم كوره را به سمت آنالايزرها مي فرستد که عاري از هرگونه رطوبت مي باشد. با اين كار طول عمر دستگاهها را از 3 ماه به چندين سال افزايش داديم.
حميدرضا زماني افشار درخصوص كار آنالايزرها تصريح نمود : اندازه گيري پارامترهاي فيزيكي و شيميايي در جهت ارتقاء كيفيت و كميت محصولات برعهده آنالايزرها مي باشد . وي با بيان اينكه در حال حاضر 40 عدد آنالايزراکسيژن و CO نصب شده در واحدهاي عملياتي وجود دارد گفت : با توجه به رويكرد بيشتر مديريت شركت به مسايل زيست محيطي و ايمني ، اهميت آنالايزرها بيش از پيش مورد توجه قرار گرفته است. به طوري كه با راه اندازي آنالايزرهاي F&G (حس كننده هاي گاز و آتش) و CO و كاليبراسيون دوره اي 2 ماهه بر روي كوره ها، كمك شاياني به محيط زيست و ايمني شركت نموده است. وي ضمن سپاس از همكاران گروه آنالايزر شركت به ويژه آقاي رسول روح بخش كارشناس ابزاردقيق، ادامه داد : خوشبختانه ما تاكنون توانسته ايم آنالايزرهايي همچون TOC ، سختي سنجي و فلش پوينت و CO را كه به مدت 8 سال در سرويس نبود را تعميرکرده و به مدار فعاليت بازگردانيم.
زماني افشار راه اندازي كليه آنالايزرهاي مجتمع بنزين سازي پالايشگاه را از ديگر فعاليت هاي اين گروه عنوان كرده و گفت : اين آنالايزرها بر كيفيت محصول و طول عمر كاتاليست تأثير فوق العاده اي دارد.

  • دريافت عنوان حراست برتر توسط شركت پالايش نفت اصفهان

در همايش ساليانه سازمان حراست صنعت نفت خردادماه سال جاري ، حراست شركت پالايش نفت اصفهان، عنوان برتر را در بين حراست هاي تابعه شركت ملي پالايش و پخش كسب نمود

  •  تعميرات اساسي همزمان 4 واحد شركت پالايش نفت اصفهان در كمترين زمان

تعميرات اساسي واحدهاي تبديل كاتاليستي,تقطير، گاز مايع و غلظت شكن شماره دو شركت پالايش نفت اصفهان، كه از يكم خردادماه با قطع خوراك شروع گرديده بود, در دوم تيرماه ماه با دريافت خوراك وقرار گرفتن در سرويس محصول پايان يافت ودر كمترين زمان ممكن انجام شد.
رئيس نگهداري و تعميرات شرکت پالايش نفت اصفهان گفت: پيش بيني اين شركت براي انجام تعميرات اساسي معادل37 روز اعلام گرديده بود كه با استفاده حداكثري از زمانهاي روز و شب و مديريت ويژه و همت و تلاش بي وقفه كاركنان قسمت هاي مختلف ، انجام تعميرات اساسي، به مدت4 روز نسبت به زمان پيش بيني شده كاهش يافت
مهندس ناصر خيري ادامه داد: انجام كارها با توجه به حجم بالا, مي توانست در افزايش مدت زمان تعميرات، تأثير بسزائي داشته باشد، اين در حالي است كه با تلاش هاي انجام شده زمان راه اندازي واحد، قبل از زمان پيش بيني اتفاق افتاد.
وي همچنين گفت: در زمان تعميرات اساسي بيش از1300 مورد دستور كار بازرسي فني روي ادوات مختلف،1527 مورد دستور كار تعميراتي و 125 مورد پروژه مهندسي عمومي مربوطه انجام گرديد.
خيري گفت: ‌ کليه پرسنل داخلي و پيمانکاري درگير در تعميرات اساسي، قبل از آغاز به کار تعميرات، دوره آموزشي ايمني را زير نظر اداره HSE پالايشگاه اصفهان گذرانده‌ بودند. بدين سبب خوشبختانه شاهد بروز هيچ نوع حادثه‌اي نبوديم , زيرا اولويت اول مسئولان اجرايي اين پالايشگاه ايمني و برنامه‌ريزي تعريف شده است.

وي با تأکيد بر برون‌سپاري در تعميرات اساسي، خاطرنشان کرد: در اين راستا شرکت پالايش نفت اصفهان براي فعاليت‌هاي مهندسي و بهره‌برداري از نيروهاي داخلي بهره برد و انجام اکثر کارهاي تعميراتي و ديگر امور را توسط نيروهاي خارج از سازمان صورت داد . براي مثال در حين تعميرات اساسي علاوه بر مجموعه نيروي رسمي و پيمانکاران داخلي تعميرات پالايشگاه، از حدود 750 نفر نيروي فني خارج سازماني در جهت محقق ساختن اهداف تعريف شده بهره برديم.

رئيس نگهداري و تعميرات پالايشگاه اصفهان با اشاره به اينكه برنامه انجام تعميرات اساسي روي اين واحدها با در نظر گرفتن كليه شرايط عملياتي ، در فواصل زماني5/3 ساله پيش بيني مي گردد ، تصريح کرد: هم اکنون شركت پالايش نفت اصفهان 24 واحد عملياتی دارد، که تعميرات اساسی هر يک از واحدها ، بر اساس برنامه زمان‌بندی، به صورت جداگانه يا همزمان انجام می شود.
وي در ارتباط با واحد هاي تبديل كاتاليستي اظهار داشت: واحدتبديل کاتاليستي يا «کاتاليتيک ريفورمر» با دريافت حدود 22500 بشكه در روز وظيفه توليد گاز هيدروژن، گاز مايع و بنزين مرغوب با درجه اکتان (آرام سوزي) بالا براي موتورهاي بنزيني را بر عهده دارد.
خيري همچنين واحدهاي تقطير و گاز مايع را بسيار با اهميت خواند و اظهار داشت:خوراك واحد تقطير شماره دو اين شركت، به طور متوسط روزانه 140 هزار بشكه است كه توليدات آن گاز مايع، بنزين سبك، بنزين خام، گازوئيل سبك و سنگين و خوراك واحدهاي آيزوماكس، شركت نفت سپاهان و شركت نفت جي است و واحد گاز مايع شماره دو نيز با دريافت خوراك 12000بشكه در روز، گاز مايع توليد مي نمايد.
در مجمع عمومي عادي ساليانه تصويب گرديد

  • پرداخت 1500 ريال به عنوان سود خالص هر سهم پالايشگاه اصفهان

پيرو جلسه مجمع عمومي عادي ساليانه مورخ 31/4/93 منجر به اعلام تنفس و تعيين زمان مجدد مطابق مقررات ماده 104 لايحه اصلاحيه قانون تجارت، جلسه مجمع عمومي عادي ساليانه صاحبان سهام شركت پالايش نفت اصفهان در ساعت 15 روز يكشنبه مورخ 12/05/1393 با حضور دارندگان 78/94 درصد از سهامداران و نماينده سازمان بورس ولي اله جعفري و نماينده سازمان حسابرسي (به عنوان حسابرس و بازرس قانوني شركت ) در محل سالن آمفي تاتر شهرك شهيد محمد منتظري تشكيل گرديد.
.
مصوبات مجمع:
ابتدا گزارش فعاليت هيات مديره در رابطه با عملكرد و سپس گزارش حسابرس مستقل و بازرس قانوني درخصوص صورتهاي مالي سال مالي منتهي به 29/12/1392 قرائت و مجمع پس از بحث و بررسي و انجام مذاكرات لازم و با توجه به تكاليف و رهنمودهاي مندرج در صورت خلاصه مذاكرات مجمع، تصميمات ذيل را به اتفاق آراء اتخاذ نمود:
- صورت هاي مالي شركت شامل ترازنامه، صورتحساب سود و زيان و صورت جريان وجوه نقد سال مالي منتهي به 29/12/1392 ، با توجه به تكاليف تعيين شده صاحبان سهام مندرج در صورت خلاصه مذاكرات مجمع، مورد تصويب قرار گرفت.
- در راستاي اجراي مواد 239 ، 90 و 240 اصلاحيه قانون تجارت، مجمع مقرر نمود مبلغ 1500 ريال به عنوان سود خالص هر سهم بابت عملكرد سال مالي 1392 تقسيم گردد.
اعضاي اصلي هيات مديره براي مدت دو سال به شرح ذيل , انتخاب شدند: شركت سرمايه گذاري صبا تامين, شركت گروه پتروشيمي تابان فردا, شركت سرمايه گذاري استان آذربايجان شرقي, شركت سرمايه گذاري استان چهارمحال بختياري, شركت سرمايه گذاري صندوق بازنشستگي كشوري
حضور مديران پالايشگاه هاي عراق در پالايشگاه اصفهان

مديران و مسئولين پالايشگاه هاي الدوره و بصره عراق به منظور كسب اطلاعات در زمينه احداث واحد هاي پالايشي جديد از پالايشگاه اصفهان بازديد نمودند.

در جريان اين بازديد، مديران پالايشگاه هاي عراق با مسئولين پالايشگاه اصفهان در خصوص چگونگي بهره گيري از توانمندي شركت هاي پالايشي ايران و دريافت اطلاعات مربوط به فرآيند بهره برداري از پالايشگاه هاي جديد گفت و گو نمودند.
كارشناسان پالايشگاه اصفهان نيز پروژه هاي در حال اجراي شركت و طرح جامع بهبود فرآيند و بهينه سازي را تشريح كردند.
در طرح مذكور كه با دو هدف ارتقاء كمي وكيفي محصولات و رويكرد ويژه به اهداف زيست محيطي، انجام مي شود. نه تنها خوراك (نفت خام ورودي) پالايشگاه افزايش نمي يابد، بلكه با كاهش 15000بشكه در روز، مقدار آن از 375000 به 360000 بشكه تقليل خواهد داشت.

  • مقام اولي HSE در بين شركت هاي پالايشي به اصفهان رسيد

در سال جاري همچون 3 سال گذشته وبا تلاش همكاران پالايشگاه اصفهان، اين شركت توانست براي چهارمين سال متوالي مقام اول HSE (ايمني، پدافند غيرعامل، HSE-MS ، محيط زيست و بهداشت) دربين شركت هاي پالايشي را به خود اختصاص دهد.

بنابر گزارش روابط عمومي شركت پالايش نفت اصفهان در سال 92، 52 ميليون و 381 هزار نفرساعت كاربدون حادثه ناتوان كننده در شركت سپري شده كه اميد است، همگام با سال گران قدر حماسه سياسي-اقتصادي و با رعايت بيش از پيش مقررات و دستورالعمل هاي ايمني، همچنان شاهد موفقيت روز افزون اين شركت باشيم.

پالايشگاه اصفهان در بخش پدافند غير عامل نيز همچون سالهاي گذشته مقام اول را از آن خود كرد.

اين شركت در بخش محيط زيست نيز توانست مقام دوم را به خود اختصاص دهد.از آنجايي كه پالايشگاه اصفهان در سالهاي اخير رعايت مسائل زيست محيطي را بيش از پيش مورد توجه قرار داده و ضمن انجام پروژه هاي زيست محيطي موثر, تمام پروژه هاي نفتي را با رويكرد زيست محيطي اجرا مي نمايد، خوشبختانه توانسته است رتبه هفتم خود در سال 90 را به رتبه سوم در سال 91 و رتبه دوم در سال 92 ارتقاء دهد.

  • لايروبي لجن كف مخازن به روش NES در شركت پالايش نفت اصفهان

پالايشگاه اصفهان موفق گرديد به روشNES (بدون ورود به مخزن) لجن كف مخازن در حال فعاليت را لايروبي كند.
رئيس نگهداري و تعميرات افزود: در اين روش، نيازي به خارج نمودن مخازن از سرويس نيست و مي توان در حين فعاليت مخازن، به طور كامل لجن هاي نفتي موجود را در نفت خام حل كرده و همراه با خوراك واحدهاي عملياتي مورد استفاده قرار داد.
ناصر خيري مزيت هاي روش NES را برشمرد و اظهار داشت: نصب نازل بر روي مخازن در حال فعاليت، ارزان و در دسترس بودن و عدم نياز به دانش فني بالادر هنگام كار با سيستم ، حفظ و نگهداشت تجهيزات و سرمايه در شركت از شاخص ترين ويژگي هاي اين روش محسوب مي گردد.
وي با وجود اينكه دور از دسترس بودن نازل به تمام قطر هاي مخازن را از معايب اين روش دانست، گفت: خوشبختانه با روش و تمهيدات مهندسي، اين مشكل نيز به خوبي رفع شده است.
ناظر تعميرات مخازن نيز درخصوص جزئيات روش NES توضيحاتي ارائه و تصريح كرد: با توجه به قطر مخازن، 2 تا 5 نازل بر روي دريچه هاي اطراف مخازن نصب مي گردد و پس از آن طي عمليات "مكش، دهش و چرخش سيال" مخازن عاري از لجن در سرويس قرار مي گيرند.
جواد ساوجي ادامه داد: به محض اينكه ضخامت لجن به 10 سانتي متر مي رسد تجهيزات مربوطه نصب مي گردد كه اين فرآيند با توجه به ميزان ارتفاع لجن و درجه حرارت نوع سيال، به مدت 5 تا 20 روز انجام مي شود.
وي در بخش ديگري از سخنان خود گفت: اگر حمايت مديريت و مطالعات گسترده، پشتيبان اجراي اين روش نبود به طور حتم اين مهم اتفاق نمي افتاد.
گفتني است با توجه به اينكه اين روش معضل انبارش و امحاء لجن هاي كف مخازن را به طور كامل برطرف مي نمايد، كمك بسيار زيادي به محيط زيست مي شود.
ميزان سود و صرفه اقتصادي ناشي از بهره گيري از روش NES , 5/1 ميليارد تومان برآورد گرديده است.
معاون وزير نفت در جريان بازديد از مجتمع بنزين سازي پالايشگاه اصفهان اعلام كرد

  • توليد و توزيع بنزين و گازوئيل يورو يورو 4 در اصفهان

معاون وزير و مدير عامل شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران همزمان با بازديد از مجتمع بنزين سازي پالايشگاه اصفهان گفت: خوشبختانه در سال "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي توانستيم اين پروژه مهم را به نتيجه برسانيم و اميدواريم بقيه پروژه هاي مربوط به بهبود و بهينه سازي فرآيند پالايشگاه اصفهان كه با هدف زيست محيطي مبني بر ارتقاء كيفيت محصولات و كاهش خوراك اين واحد صنعتي تعريف شده به طور جدي دنبال گردد.

كاظمي در جلسه اي كه با حضور استاندار و هيات همراه، مديركل حفاظت محيط زيست و مديران شركت هاي نفتي در پالايشگاه اصفهان برگزار شده بود، افزود: مجتمع بنزين سازي كه گام اول در جهت اجراي بهينه سازي پالايشگاه اصفهان محسوب مي گردد، در راستاي بهبود وضع زيست محيطي و افزايش توليد بنزين و ارتقاي کيفيت محصولات پالايشگاه تا سطح يورو 4 اجرا شده است.

وي با اشاره به اهميت پالايشگاه اصفهان در بين شركت هاي پالايشي گفت: در زمان جنگ، اين شركت بيش از 50 درصد سوخت مورد نياز كشور را تامين مي نمود. اكنون نيز انتظار مي رود در راستاي الزام سازي پروژه هاي كيفي با رويكردهاي زيست محيطي كه در جهت حذف نفت كوره است، گام برداشته شود تا پايداري اقتصادي اين واحد صنعتي تثبيت شود.
رسول زرگرپور استاندار اصفهان نير توليد بنزين يورو 4 در پالايشگاه اصفهان را تبريك گفت.
مديرعامل پالايشگاه اصفهان نيز هزينه پايان يافته براي اين پروژه را 5000 ميليارد ريال اعلام نموده و اظهار کرد: طرح بنزين سازي پالايشگاه اصفهان مشتمل بر سه واحد است که واحد تصفيه هيدروژني نفتا(NHT) با ظرفيت ٦٠ هزار بشکه در روز ، واحد تبديل کاتاليستي با احياي مداوم (CCR) با ظرفيت ٣٠ هزار بشکه و واحد آيزومريزاسيون(ISO) با ظرفيت ٢٧ هزار بشکه در روز فعاليت دارند.

وي همچنين به توليد گازوئيل يورو 3 در پالايشگاه اصفهان اشاره كرد و گفت: با انجام تمهيدات و تغييرات نرم افزاري در واحدهاي عملياتي اين شركت موفق به توليد 5/2 ميليون ليتر گازوئيل يورو3 در روز گرديده ايم .

شركت پالايش نفت اصفهان فعاليت خود را در زمينه پالايش نفت خام، توليد فرآورده هاي نفتي و تامين خوراک صنايع پايين دستي(پتروشيمي اصفهان، پتروشيمي اراک، نفت سپاهان، پالايش نفت جي و صنايع شيميايي ايران) از سال 58 آغاز کرد و اکنون حدود 21 درصد از فرآورده هاي نفتي مورد نياز کشور را توليد مي کند.

  • كمپرسور C-10A واحد ازت پالايشگاه اصفهان در سرويس قرار گرفت

با درايت, ابتكار وخلاقيت كامل گروه اجرائي تعميرات ماشينري پالايشگاه اصفهان ، كمپرسور C-10A واحد ازت كه به علت ورود آب از بين رفته وغير قابل استفاده بود، در سرويس قرار گرفت.
رئيس نگهداري و تعميرات پالايشگاه اصفهان ضمن اعلام اين خبر اظهار داشت : اين كمپرسور كه اميدي به راه اندازي آن جز خريد قطعه يدكي از خارج و خروج مبلغ هنگفتي ارز در مدت زمان طولاني نبود، به طرز شگفت انگيزي با تفكر مهندسي گونه همكاران جوان اين واحد ، بازسازي وراه اندازي گرديد .
ناصر خيري افزود: اكنون کمپرسور در سرويس قرار گرفته و خوشبختانه شرايط آن مطلوب گزارش شده است.
وي سود و صرفه اقتصادي اين كار عظيم را به ميزان500 ميليون تومان برآورد نمود.

كارشناس ارشد گروه اجرائي تعميرات ماشينري نيز در خصوص مراحل راه اندازي اين كمپرسور توضيحاتي ارائه نمود و گفت : به علت آسيب ديدگي کولر بين مراحل (2 و3) کمپرسور، آب خنك كننده وارد هواي کمپرسور و در نتيجه موجب آسيب ديدگي شديد Cover Casing مرحله( 3 و 4) اين دستگاه شده بود . كه با توجه به اورهنگ بودن کمپرسور و نيمه باز بودن پروانه هاي آن، اين اتفاق سبب کاهش راندمان مراحل (3 و 4) و به تبع آن، باعث لرزش در کمپرسور و از سرويس خارج شدن آن مي شد .
حسين مومني با بيان اينكه براي رفع اين مشکل پس از بررسي و مطالعات گسترده ، با توجه به جنس و فرم كاورها امکان جوشکاري روي آنها وجود نداشت، بنابراين با روش ماشينکاري و جايگزين کردن قسمتهاي آسيب ديده اقدام به بازسازي Cover Casing مرحله 3 و 4 نموديم، افزود: پس از بررسي تمام مراحل که شامل تعيين جنس و روکش كاورها ، ديجيت پروانه ها و تهيه نقشه آنها به منظور به دست آوردن پروفيل سطح پروانه براي طراحي کاورها ، طراحي مرحله (3 و 4) و تهيه نقشه کاورها ، طراحي بدنه و ديفيوز مرحله ( 3 و 4) ، مونتاژ بدنه و پروانه و ديفيوزرها و بررسي موقعيت کاورها، بررسي لقي بين کاور و پروانه ي کمپرسور( 3/0 ميليمتر ) و رفع اشکال از نقشه کاورها ، كاورها به همراه نقشه آنها براي ماشين کاري توسط فرز CNC تحت نظارت کارشناس تعميرات تلمبه به منابع بيرون از پالايشگاه انتقال داده شد.
وي افزود: پس از پايان مرحله فرز CNC کاورها روي کمپرسور مونتاژ و لقي بين پروانه ها و کاورها اندازه گيري و به ميزان 35 ميليمتر تنظيم گرديد. به دنبال آن کمپرسور به مدت يک نوبتکاري در سرويس قرار گرفت و همه شرايط آن نرمال اعلام گرديد.

palayeshgah4

 

  • سومين نشست مديران صنعت نفت اصفهان در شركت پالايش نفت اصفهان برگزار شد

در اين نشست كه با حضور مديران عامل شركت ملي گاز، شركت پالايش نفت اصفهان ، شركت پتروشيمي، بهداري و بهداشت صنعت نفت، پخش فرآورده هاي نفتي و خطوط لوله و مخابرات منطقه اصفهان حضور داشتند، مسائل مربوط به شركت هاي نفتي مورد بررسي قرار گرفت.
مومني مديرعامل شركت گاز و رئيس مجمع مديران صنعت نفت اصفهان در اين نشست اظهار اميدواري نمود: با هماهنگ تر شدن شركتهاي نفتي اصفهان، شاهد پيشبرد مطلوب تر اهداف شركت هاي زير مجموعه وزارت نفت باشيم.
در اين جلسه كه رئيس هيات مديره كانون بازنشستگان صنعت نفت نيز حضور داشت: درخواست اين كانون نيز مورد بررسي قرار گرفت.
چاوشي مديرعامل شركت پالايش نفت اصفهان نيز به تشريح فعاليتهاي اين واحد صنعتي پرداخت وگفت: از مهرماه سال جاري اين شركت توانسته بنزين مطابق با استانداردهاي جهاني (يورو 4 ) توليد نمايد كه اين حركت در جهت حفظ و نگهداشت محيط زيست مي باشد.

  • 70% تجهيزات پالايشگاه اصفهان بومي شده است

با تلاش وهمت متخصصان و كارشناسان ، 70 درصد قطعات و تجهيزات مورد نياز پالايشگاه اصفهان در بخش خودكفايي اين شركت توليد شده است .
مهندس ناصر خيري رئيس تعميرات شركت پالايش نفت اصفهان افزود: در راستاي مقابله با انحصار طلبي و تحريم زدايي دشمنان ايران اسلامي، در 15 سال گذشته اين شركت به دست توانمند كارشناسان خود توانسته است تجهيزات مهم و ارزشمندي را به صورت بومي درآورد و اميد است در سالهاي آتي تمام تجهيزات پالايشگاه اصفهان در داخل توليد گردد تا ضمن كاهش مصارف ارزي ، ‌وابستگي به خارج از كشور را به صفر برسانيم.
واحد هاي خودكفايي و تحقيق و ساخت شركت پالايش نفت اصفهان از سالهاي پيشين به كمك متخصصان خود موفق به ساخت قطعات يدكي ماشين آلات دوار نظيرتلمبه ،توربين ،كمپرسور ،گير باكس، مكنده و دمنده و......و نيزاقلام ديگري نظير دمپرهاي كوره، برنرها ،كنترل ولوها،كولرهاي هوائي ، مبدلهاي حرارتي و ...... شده كه تهيه نقشه از طريق مهندسي معكوس و به روش اتوكد انجام پذيرفته و مورد استفاده قرار گرفته است.

palayeshgah2

 

 

  • صرفه جوئي بيش از دو ميليارد تومان در شركت پالايش نفت اصفهان توسط متخصصان داخلي

رئيس تداركات وخدمات كالاي شركت پالايش نفت اصفهان گفت: در سالي كه به نام " اقتصاد و فرهنگ با عزم ملي و مديريت جهادي " نامگذاري شده است موفق به ساخت تعداد زيادي از انواع قطعات يدكي دستگاههاي پالايشي شده ايم كه اين نشان از تخصصِ و همت صنعتگران ايراني توانمند و پر تلاش دارد.

مسعود متولي با بيان اينكه اين توليدات منجر به صرفه جوئي معادل بيست و دو ميليارد ريال شده است اظهار داشت: در اين سال توليدات ما بالغ بر بيست و دو ميليارد ريال، هزينه داشته و اين در حالي است كه اگر مي خواستيم نياز خود را از خارج از كشور تامين نمائيم مي بايست حداقل 4 برابر هزينه مي كرديم.

وي افزود: اين واحد از سال 1380 شروع به كار نموده كه در زمينه تامين قطعات دستگاههاي پالايشي و به ويژه ماشين آلات دوّ ار از قبيل توربين، پمپ، كمپرسور، چرخ دنده و...... تا كنون فعاليت نموده است.

متولي همچنين اعلام نمود: تمركز و اولويت واحد تحقيق و ساخت با تكيه برتوانمندي صنعتگران و متخصصان اصفهان بوده و حدود 70% قطعات از اين طريق توليد و درفرآيند عملياتي قرار گرفته است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر با بيش از 260 شركت سازنده داخلي ارتباط داريم، گفت : تا كنون با اين روش كارهاي بسيار مهم و ارزشمندي صورت گرفته كه حتي با نمونه هاي خارجي قابل رقابت هستند. به بياني ديگر با وجود تحريم هاي صورت گرفته عليه كشور عزيزمان ايران، شرايط مطلوبي فراهم آمده تا ما بيش از گذشته بر توانمنديهاي متخصصان داخلي تكيه كنيم و تا كنون نيز خوشبختانه توانسته ايم قطعات بسيار ارزشمندي را براي اولين بار در پالايشگاه اصفهان تهيه نماييم. به بيان ديگر تحريم تبديل به فرصت پيشرفت شده است

گفتني است نحوه عملكرد واحد تحقيق و ساخت با تكيه بر قطعات اصلي پالايشگاه از طريق مهندسي معكوس و با توجه به خواص مكانيكي و شيميايي آنها انجام مي شود، واحد تحقيق و ساخت كالا از طريق رايانه و با استفاده از نرم افزارهاي اتوكد، مكانيكال ،كتيا و اينونتور نقشه ساخت را تهيه مي كند و همچنين جنس و ميزان سختي را نيز كنترل و در نقشه ها منظور مي نمايد و پس از آن، از طريق استعلام به منابع توانمند سازنده داخل استان اصفهان ارجاع ميشود و در نهايت، ساخت قطعات انجام مي گردد.
در مسير توليد قطعات يدكي ؛ از توانمندي و مشاوره متخصصان شركتهاي دانش بنيان كه در شهرك علمي تحقيقاتي اصفهان قرار دارند و همچنين شهرك هاي صنعتي مستقر در اصفهان-نجف آباد و خميني شهر استفاده شده كه از پتانسيل و توانمندي هاي بسيار خوب و بالائي برخوردار مي باشند.

  • 4دستگاه ديگ بخار شركت پالايش نفت اصفهان بازسازي گرديد

با همكاري شركت هاي توانمند داخلي و با نظارت كامل متخصصين بهره برداري، تعميرات و خدمات فني – مهندسي شركت پالايش نفت اصفهان، 4 دستگاه ديگ بخار اين شركت به طور كامل بازسازي گرديد.
رئيس نگهداري و تعميرات شركت پالايش نفت اصفهان با بيان اين مطلب گفت: در اين شركت 6 دستگاه ديگ بخار با ظرفيت هر كدام 227 تن فعال است كه بخار واحدهاي عملياتي را براي توليد فرآيند و محرك توليد برق را تامين مي نمايد.
ناصرخيري با اشاره به اينكه 34 سال از بهره برداري پالايشگاه اصفهان مي گذرد و اينكه عمر مفيد تيوب ديگهاي بخار سپري گرديده بود، اظهار داشت : افزايش انجام پروژه هاي جديد و مستهلك شدن خطوط بهره برداري و... موجب افزايش بيشتر مصرف بخار گرديده و عملكرد ديگهاي بخار را به مراتب سخت نموده بود به طوري كه مديريت شركت را بر آن داشت، دريك دوره زماني 5/2 ساله و با بهره گيري بيش از 300هزارنفرساعت كاركرد نيروهاي مجرب در بخش هاي مختلف ، كليه تيو ب ها و سوپرهيترقطعات، 4 دستگاه ديگ بخار را به طور كامل با وزن تقريبي بيش از 1000 تن و با 12 هزار ساعت كاركرد بدون حادثه ؛ دمونتاژ ومونتاژ و راه اندازي نمايد.
وي با تاكيد بر بازسازي ديگ ها در كمترين زمان ممكن ، استفاده از دانش ، تجربه وتوانائي نيروهاي توانمند داخلي مطابق با استانداردهاي روز دنيا و صرف كمترين هزينه وبدون بروز هيچگونه حادثه اي، تصريح نمود: يكي از ديگهاي بخار(شماره (Aكه در زمان جنگ تحميلي بمباران گرديده بود درهمان سال توسط نيروهاي متخصص پالايشگاه به سرعت تعمير و بازسازي گرديد و يكي ديگراز آنها (شماره (F نيز در حدود 10 سال پيش ساخته و در سرويس بهره برداري قرار گرفته است . بازسازي 4 دستگاه ديگ بخار ديگر، نيز در بازه زماني سال 91 تا پاييز 93 انجام پذيرفت.
رئيس نگهداري و تعميرات شركت پالايش نفت اصفهان با اعلام اينكه هزينه بازسازي ديگ هاي بخار15 ميليارد تومان بوده، گفت: از آنجايي كه تمام كارهاي مربوط به بازسازي توسط متخصصان اين شركت انجام شده موفق گرديده ايم ميزان3 ميليارد تومان سود و صرفه اقتصادي را ايجاد نماييم.
خيري در بخش ديگري از سخنان خود گفت: شركت پالايش نفت اصفهان با اجتناب از واگذاري كار به شركت هاي خارجي به دليل هزينه ارزي وريالي هنگفت ،در اين زمينه از شركت هاي توانمند داخلي بهره برد كه خوشبختانه متخصصين بومي با به كارگيري حداكثر توان فني و اجرائي و مطابق با استاندارد هاي جاري شركت ملي نفت و نظارت دقيق فني توسط اداره تعميرات پالايشگاه موفق به راه اندازي بدون نقص ديگهاي بخار ( B,C,D,E) گرديدند.

  • ارائه بيش از 60 هزار پيشنهاد در پالايشگاه اصفهان

دبير نظام پيشنهادهاي شركت پالايش نفت اصفهان اعلام نمود: تعداد پيشنهاد ارائه شده به دبير خانه اين نظام تا پايان سال گذشته ، 60043 پيشنهاد بوده است.
فرشته مشهدي سود و صرفه اقتصادي ناشي از اجراي پيشنهادها در شركت پالايش نفت اصفهان را، 459028707195 ريال حدود دانست.
وي با بيان اينكه پيشنهادها در شركت پالايش نفت اصفهان توسط گروه هاي كارشناسي بررسي مي شود، اظهار داشت: در اين راستا 24 گروه كارشناسي تخصصي تعريف شده و مسئوليت هماهنگي هر گروه برعهده دبير مربوطه است.
مشهدي ادامه داد: پيشنهادها پس از بررسي توسط كارشناسان هر گروه، در صورت قبولي و تاييد امكان سنجي، اجرا مي شود.
گفتني است در سال گذشته نظام پيشنهادهاي شركت پالايش نفت اصفهان موفق گرديد بين كليه شركتهاي خصوصي و دولتي شركت كننده در پنجمين جشنواره ملي نظام پيشنهادها، مقام سوم و تنديس برنزين كشور را به خود اختصاص دهد.

palayeshgah3


در پايان به برخي از پروژ هاي زيست محيطي اين شركت اشاره مي شود:
نصب واحد اسمز معكوس بمنظور بازيافت پساب و صرفه جويي در كاهش آب مصرفي، Double seal نمودن سقف مخازن سقف شناور جهت جلوگيري ار انتشار بخارات نفتي به محيط، جايگزيني گاز CFI مربوط به سيستم اطفاء حريق مخازن در راستاي حذف گازهاي مخرب لايه ازن، نصب آنالايزر در دودكش كوره ها جهت پايش مداوم گازهاي ناشي از احتراق، جايگزيني گاز طبيعي بجاي مازوت در كليه كوره ها و بويلرها در راستاي استفاده از سوخت گازي و كاهش آلاينده ها، نصب دستگاه ضد عفوني كننده با نور ماوراي بنفش جهت گندزدايي فاضلاب بهداشتي تصفيه شده، پروژه آبياري جنگل غربي پالايشگاه بوسيله پساب تصفيه شده فاضلاب بهداشتي، تامين سوخت گازوئيل كم گوگرد جهت اتوبوسراني شهري، حذف سرب از بنزين و توليد بنزين بدون سرب، افزايش استحصال روزانه 10 تن گوگرد از گازهاي توليدي با بهينه سازي واحد هاي آب ترش،
از پروژه هاي زيست محيطي در دست اقدام اين شركت نيز مي توان نصب واحد RO5 ( اسمز معكوس) بر روي دورريز RO موجود، نصب كلاريفاير، ازن و UF در پيش تصفيه RO موجود، ساخت دو عدد حوضچه تبخيري جديد، پروژه انتقال و تصفيه فاضلاب شهري شاهين شهر و آبياري قطره اي جنگل شمالي را برشمرد.

نوشتن دیدگاه