سه شنبه 25 ارديبهشت 1403, Tuesday 14 May 2024, مصادف با 6 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4609
منتشر شده در سه شنبه, 27 آذر 1397 15:24
تعداد دیدگاه: 0

هنرمند از دیار اصفهان که با دستانش نقوش سنتی و زیبای ایرانی را رقم می زند. هنرمندی که از کودکی به هنر و نقاشی علاقه داشته و کار هنری خود را با ورود به هنرستان هنرهای زیبا در رشته گرافیک شروع و در رشته پژوهش هنر به پایان میرساند .


به گزارش پایگاه خبری همراز صبا اصفهانیان یکی از هنرمندان زبر دست و ماهر ایران زمین است که مهارت کاملی در طراحی نقوش سنتی ایران دارد. وی بعد از قبولی در آزمون وردی وارد رشته گرافیگ میشود در همان سال ها در زمینه تصویر سازی مقام اول کشور را کسب میکند. کارشناسی خود را در رشته گرافیک میگذراند و در همین حین با علاقه زیادی که به نقوش سنتی ایران داشته است در خیلی از ایده ها و طرح ها از نقوش سنتی ایران استفاده و به نوعی این نقوش را وارد گرافیک میکند.
به غیر از دنیای گرافیک وی این نقوش را وارد هنر نقاشی (نقاشی روی ابریشم) کرده و دست به خلق آثاری زده که بعد از طی کردن دو نمایشگاه موفق چند تای آنها در موزه پرستیژلند اصفهان نگهداری و در معرض دید هنردوستان قرار گرفته است.
وی برای این که با مبانی , لغات ,و تئوری رشته ای که به آن علاقه داشته است بیشتر آشنا شود تا بتواند طرح های آگاهانه خلق کند تحصیلات خود را در مقطع کارشناسی ارشد در رشته پژوهش هنر به پایان میرساند .وی در زمینه هنر ایران و جهان ، صنایع دستی ایران، اسطوره شناسی،متون کهن به تحقیق و پژوهش میپردازد.
اکنون در این باره گفت و گویی با این هنرمند داشته ایم که آن را در ادامه می خوانید :
چه چیز باعث شد که علاقه شما نسبت به هنر بیشتر شود ؟
بستری که خانواده، هنرستان , مربی ها و فضا برای من فراهم کردعلاقه من رو به این رشته زیاد کرد و همین امر باعث شد با اشتیاق رو به جلو برم و پیشرفت کنم.
مهارت کاری خود را مدیون چه کسانی هستید ؟
وارد دانشگاه که شدم زیر دست استادانی چون جناب آقای ایرانپور استاد فرهادیه و زنده یاد استاد جامی تربیت شدم و این امر باعث شد در رشته نقوش سنتی ایران به مهارت زیادی دست پیدا کنم.
آیا از انتخاب خود (هنر)راضی هستید ؟
قطعا اگر رضایت نداشتم سعی در پیشرفت کردن نداشتم و تا این جا ادامه نمی دادم و نمی توانستم به عنوان شغل به آن نگاه کنم من واقعا عاشق رشته و کارم هستم
درمورد گرافیک و تبلیغات برامون توضیح دهید ؟
به نظر من گرافیک از تبلیغات جداست گرچه رابطه شون بسیار تنگاتنگ است ولی تبلیغات و گرافیک از هم جدا هستند گرافیک هنر و خلاقیت بصری است که به کمک تبلیغات می رود و تبلیغات را اثربخش و ماندگار میکند
به نظر شما گرافیک در ایران چگونه است ؟
این یک سوال کلی است گرافیک یک رشته بسیار گسترده است واقعا نمی شود تعریف جامع و کلی از آن کرد ولی چیزی که می تونم این جا اضافه کنم این که ما در مقاطع مختلف آموزشی در ایران فقط مبانی اولیه گرافیک رو می آمورزیم . بخش بزرگی از گرافیک ، خلاقیت و ارتباط است و این که هنرمند بتواند با یک اثر هنری پیامی را منتقل کند و پیام را در بهترین حالت بصری خود انتقال دهد. گرافیک باید حرفی برای گفتن داشته باشد و دید متفاوتی از عام مردم داشته باشد به این صورت که موضوعات را از زاویه ای به دیگران نشان دهد که تا کنون به آن توجهی نمی کردند برای همین عقیده شخصی من این است که یک گرافیست باید حرفه هایی چون نقاشی و عکاسی و خطاطی را بیاموزد شاید جمله قبل کمی تکراری باشد اما من پا را فراتر میگذارم و لازم میدونم یک گرافیست درانواع زمینه ها باید اطلاعات داشته باشد همه شغل ها را باید بشناسد همه افراد جامعه را باید آنالیز کند باید روانشناس یا جامعه شناس خوبی باشد بزارید یه مثال ساده بزنم الان اشاره کردم به روانشناسی اگر یک روانشناس یا جامعه شناس به من جلد کتابی سفارش دهد من تا زمانیکه از محتوا و هدف آن کتاب بی اطلاع باشم قطعا نمی توانم طرح خوبی برای وی داشته باشم وقتی انواع ژانر فیلم ها را نشناسم نمی توانم پوستر خوبی برای یک فیلم طراحی کنم .
در زمینه شغلی شما چه چیزی آزارتان می دهد ؟
سوال بسیار خوبی است بزرگترین آفتی که برای یک طراح به عنوان کسی که در رشته هنر (گرافیک) تحصیل کرده و کارمی کند بازاری است که عده ای راه انداخته اند که هیچ دستی نه تنها در گرافیک بلکه در هنر ندارند و تبلیغات را زاییده نرم افزار فتوشاپ و کپی از کارهای دیگران می داند و صرفا تبلیغاتچی هستند. با این امر از نظر اقتصادی به هنرمند،خودشان و جامعه آسیب می زنند که بحثش در این مصاحبه نمی گنجد. و اما با ایجاد طرح های پوچ و بدون محتوای درست به برداشت بصری افراد جامعه صدمه میزنند و چشم آنها را به دیدن خلاقیت و نوآوری غریبه می کنند در نتیجه ذهن افراد کند و پویایی اش را از دست می دهد کاری که یک طراح واقعی می تواند با افراد جامعه بکند این است که به اون ها یادآور می شود تفکر کنند و پیام را آماده طلب نکنن این یعنی دنیای اطرافشان را دقیق تر ببینند و از کلیشه ها دور باشند در نتیجه دید آگاهانه و بیدار نسبت به مسایل پیدا میکنند.
حرف آخر:
روی صحبتم با تمام کسانی است که به نحوی به هنر علاقه مند هستن ، علاقه بسیار مهمه اما مهمتر از اون مهارت داشتن و همینطور حفظ ماهیت و ارزش هنره که باید به اون توجه ویژه بشه.

نوشتن دیدگاه