جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 7182
منتشر شده در چهارشنبه, 05 تیر 1398 11:09
تعداد دیدگاه: 0
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد:

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سیاست های تحریمی و ظالمانه آمریکا و همراهی برخی کشورهای منطقه با آن ها را مانعی برای رسیدن به اتحاد در آسیا دانست.


مسعود پزشکیان صبح امروز در نشست کمیته سیاسی اجلاس بین‌المجالس آسیایی اظهارکرد: به رغم تمام سنگ اندازی ها، آسیا روند اتحاد را در پیش گرفته و این مهم از پارلمان ها شروع شده و مانع بزرگ این کار هم یکجانبه نگری برخی کشورهای منطقه است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر مولفه های لازم قدرت در بین کشورهای آسیایی وجود دارد و آنچه برای اتحاد هر چه بیشتر کشورهای آسیایی لازم است، ایجاد زیر ساخت های مربوطه است .

وی عنوان کرد: ائتلاف‌ها چندگانه و نهادهای منطقه‌ای و تقویت آن‌ها با تکیه بر گفتمان چندجانبه گرایی که امروزه به شدت از سوی اقدامات برخی کشورها تهدید می‌شود، چهارچوب و فضای مناسبی برای نقش‌آفرینی بیشتر در عرصه‌های مختلف ایجاد می‌کند که یکی از مصادیق برجسته آن شکل‌گیری مجامع پارلمانی همچون مجالس آسیایی است.
نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روند رو به رشدی را در دیپلماسی و نقش موثر آن در امور مختلف به ویژه امور سیاسی شاهد هستیم، افزود: با عنایت به این تغییر و تحولات نقش آفرینی پارلمان‌های آسیایی به عنوان تبلور صدای مردم آسیا از طریق تقویت تعاملات بین پارلمانی کشورهای عضو در چهارچوب مجمع مجالس آسیایی قویا پیگیری شود تا گام‌های بیشتر، بهتر و بزرگتر برداشته و موضوعات عمیق‌تر مورد بررسی قرار بگیرد و شرایط مناسبی برای همکاری دولت‌ها با یکدیگر ایجاد کنیم.
وی در ادامه بیان کرد: این اقدام مسیری مناسب برای شکل‌گیری پارلمان آسیایی ایجاد می‌کند که نقطه آرمانی در دستور کار این نشست قرار دارد و همان‌طور که می‌دانید باتوجه به شرایط خاص حاکم بر قاره آسیا مفهوم‌سازی و نهادینه شدن پارلمان آسیا به عنوان گسترده‌ترین پارلمان منطقه‌ای در جهان یک پروسه طولانی مدت و پیچیده است و چالش‌های زیادی برای رسیدن به این امر مهم باید رفع شود.

پزشکیان تصریح کرد: به رغم برخی محدودیت‌ها برای پارلمان‌ها و مجمع پارلمانی شرایط و مختصات خاص آن‌ها هر روز نقش پارلمان‌ها و به تبع آن دیپلماسی پارلمانی در مسائل مختلف بین‌‍المللی افزوده می‌شود و پیچیدگی مسائل داخلی کشورها با مسائل خارجی و همچنین تغییر تحولات در نظام بین‌الملل به اهمیت پارلمان‌ها در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در حوزه سیاسی افزوده است.

پزشکیان در ادامه گفت: سریع‌ترین و منطقی‌ترین راه ممکن جهت دست‌یابی به اهداف مدنظر تقویت APA و پیشبرد روند تشکیل پارلمان آسیایی در چهارچوب آن، ارج نهادن به تلاش و کمک‌های مجالس عضو و تلاش‌های مستمر دبیرخانه و تجارب آن در طی حیات مجمع و ترسیم یک نقشه راه مشخص در عین حال واقع‌بینانه و پرهیز از هرگونه اقدام شتابزده غیر عملی و غیراصولی است که مسیر را برای این امر مهم باز می‌کند.
وی خاطر نشان کرد: پارلمان جمهوری اسلامی ایران مشارکت عمیق با APA داشته و در جهت اعتلای آن از هیچ کوششی دریغ نکرده است و در آینده نیز حمایت خود را از این مجمع ادامه خواهد داد چراکه به آینده APA خوشبین است و توصیه می‌کنم که مجامع مجالس آسیایی را با نیروی فکر و اراده خود در دولت‌هایمان به گونه‌ای پیش ببریم که شایسته ملت‌های خودمان و قاره پهناور آسیا باشد.
پزشکیان اذعان داشت: دولت و پارلمان جمهوری اسلامی ایران بر منافع مشترک و بلندمدت در همکاری با سایر کشورهای در حوزه‌های مختلف باور دارد و به آن متعهد است و قادر است با همکاری سایر کشورهای عضو به تحقق و دستیابی به امنیت و صلح عادلانه در آسیا کمک کند.

 

نوشتن دیدگاه