ورود تکنولوژی به جامعه همیشه با مقاومت همراه بوده و این پنجه در پنجه انداختن ها عموما به سود تکنولوژی کوتاه آمده است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از هفته نامه قاف قلم، این روزها استفاده از تاکسی های آنلاین به یک سرگرمی مدرن بین شهروندان تبدیل شده و این که می توانند با فشردن چند دکمه بر روی گوشی همراه خود، از خدمات این نوع تاکسی ها استفاده کنند، باعث شده تا تعداد خودروهای تک سرنشین شهر هم کاهش پیدا کند و بسیاری از صاحبان مشاغل با در نظر گرفتن مزایای این نوع تاکسی ها، کمتر از خودروهای خود برای رفت و آمد به محل کارشان استفاده کنند.
"کرایه ارزان، خدمات بهتر و امنیت بیشتر باعث شده تا به جای ماشین شخصی، از تاکسی اینترنتی استفاده کنم." این را "مهران سیاحی"، صاحب مغازه ای در مجتمع کوثر اصفهان می گوید. وی از شیوه برخورد رانندگان تاکسی سنتی با مسافران اعتراض داشت و گفت: "چندی پیش خودرو شخصی ام خراب شد و مجبور شدم با آژانس به محل کارم بروم، اما وقتی از راننده آژانس خواستم کولر خودرو را روشن کند، از این کار امتناع ورزید و گفت به موتور ماشینم فشار می آید، در حالی که استفاده از ابزارهای خدماتی خودروها در تاکسی های آنلاین بخشی از آئین نامه آن ها است."
"مهین شکوری"، دبیر یکی از دبیرستان های اصفهان نیز از خدمات این تاکسی ها رضایت کامل دارد. وی در این زمینه گفت: "شیوه برخورد رانندگان تاکسی آنلاین و قیمت پایین کرایه آن ها به عنوان یک نقطه قوت تلقی می شود."اما بر خلاف این دو شهروند، شهروندانی هم هستند که هنوز به این نوع خدمات اعتماد ندارند.
"عفت السادات رضوی"، زن مسنی است که معمولا هفته ای دو روز برای خرید و یا رفتن به دیدن دوستان و یا فامیل از آژانس استفاده می کند. وی معتقد است که استفاده از خدمات اینترنتی تاکسی های آنلاین برای افرادی که به این نوع خدمات آشنایی ندارند، کار دشواری است.
"پریسا عزیزی"، خانم جوان دانشجویی که در یکی از دانشگاه های آزاد اطراف اصفهان در حال تحصیل است، می گوید: "تاکنون از مزیت های این نوع تاکسی ها زیاد شنیده ام، اما با توجه به این که هنوز مراجع رسمی این نوع خدمت را تایید نکرده اند، نمی توانم اعتماد کنم."
امنیت مدرن و آنلاین
مدیرعامل و موسس یکی از این دو شرکت اینترنتی که خدمات تاکسی آنلاین را ارایه می دهند معتقد است یکی از مشخصه های این نوع تاکسی ها ، امنیت بالای آن ها است. "میلاد منشی پور"، موسس این نوع تاکسی ها در ایران که از دانشگاه پاریس در رشته MBA فرانسه فارغ التحصیل شده، در این زمینه معتقد است "از طریق اپلیکیشن موبایل و پنل سازمانی، شهروندان با رانندگان مرتبط می شوند و زمینه ای را فراهم می سازد تا به راحتی، با دو کلیک درخواست خودرو دهند و سفری با کیفیت، ایمن و ارزان را تجربه کنند." وی اظهار کرد: "راحتی و در دسترس بودن، قیمت مناسب و مشخص بودن آن از ابتدای سفر و کیفیت سفر از مشخصه های بارز این نوع تاکسی ها است، اما آنچه توانسته این تاکسی ها را از دیگر وسایل حمل و نقل عمومی متمایز سازد، امنیت بالای آن است، چون مسافران علاوه بر این که تمام مشخصات رانندگان را روی اینترنت مشاهده می کنند، می توانند به صورت آنلاین با نرم افزار "ردیاب" مسیر خود را رهیابی کنند."
در گیر و دار مجوز
اما تازگی و مدرن بودن، در دسترس بودن، امنیت و کیفیت بالای تاکسی های اینترنتی نتوانسته سد مقاومت تاکسی های سنتی را بشکند. موضوعی که تاکسی ران ها را به واکنش وا داشته و باعث تجمع رانندگان تاکسی برابر مراکز دولتی اصفهان شد.
"این تاکسی ها امنیت ندارند و مسئولان باید هرچه زودتر برای برچیده شدن دکان آن ها فکری بکنند." این را هم "محسن رحیمی"، راننده میانسال یک تاکسی سنتی می گوید و معتقد است که مسئولان انتظامی و قضایی باید امنیت مردم را تامین کنند و اجازه ندهند این نوع خدمات که شناسنامه مشخصی ندارند، توسعه پیدا کند.
"هم اکنون هیچ شرکت تاکسی آنلاینی در اصفهان با مجوز قانونی وجود ندارد." این موضوع را نیز "سعید جعفری"، مدیر برنامهریزی سازمان تاکسیرانی شهرداری اصفهان مطرح کرد و افزود: "این شرکتها که با گسترش نرم افزارهای تلفن همراه و کسبوکار اینترنتی و الگوگیری از شرکتهای تاکسی آنلاین در تهران فعال شدهاند به علت نداشتن مجوز، در اصفهان غیرقانونی محسوب میشوند." جعفری درمورد استقبال سازمان تاکسیرانی از ورود سامانه نرمافزاری به حوزه حملونقل شهری، تصریح کرد: "سازمان تاکسیرانی از حضور چنین شرکتهایی در شهر اصفهان استقبال میکند و هیچ مخالفتی با فعالیت شرکتهای تاکسی آنلاین ندارد، اما فقط در صورتی که مجوز قانونی از طرف سازمان تاکسیرانی کسب کنند."
مجوز ملی کفایت می کند
از سوی دیگر ، نوشین فتحی حقوقدان و وکیل دادگستری معتقد است در مشاغل الکترونیکی که با محوریت اینترنت فعالیت می کنند، استفاده از نماد الکترونیک کفایت می کند و می تواند به عنوان یک فروشگاه اینترنتی فعالیت خود را آغاز کند. وی اظهارداشت: "بر اساس قانون توسعه تجارت الکترونیکی استفاده از فضای جدید و مدرن در ارایه خدمات بدون حضور واسطه ها با امنیت بالای معاملات مالی و تجاری پیش بینی شده و به ناچار جامعه به این سمت و سو حرکت می کند و افرادی که نمی خواهند خود را با شبکه های اینترنتی و الکترونیکی همراه شوند، قطعا از این مسیر باز می مانند." فتحی ادامه داد: "بر اساس قانون ، هرگونه فعالیت تاکسی ها باید با مجوز سازمان تاکسیرانی شهرداری ها انجام پذیرد، اما فعالیت های تجارت الکترونیک باید تابع قانون توسعه تجارت الکترونیک باشد، لذا در این زمینه برداشت از قانون مهم است که ظاهرا سازمان توسعه تجارت الکترونیک این مجوز را به طور قانونی صادر کرده است."
امنیت آنلاین ها را تضمین نمی کنیم
"افرادی که به این شرکت مجوز داده اند باید پاسخگوی فعالیت آنها هم باشند." این بخشی از سخنان "اکبر عاصمی"، رئیس پلیس امنیت عمومی استان اصفهان است که تلویحا از صدور مجوز برای این نوع شرکت ها سخن می گوید، اما از مرجع صدور این مجوز نامی به میان نیاورده است. وی در ادامه افزود: برابر قانون مسؤلیت قانونی انجام فعالیت های حمل و نقل درون شهری به عهده شهرداری ها و اتحادیه های مربوط است، لذا به شهروندان پیشنهاد می کنیم بخاطر امنیت خود، از تاکسی سرویسهای اینترنتی استفاده نکنند. عاصمی همچنین افزود: پلیس امنیت این تاکسی ها را تضمین نمی کند. موضوعی که دادستان عمومی و انقلاب اصفهان به آن واکنش نشان داد و گفت: "تاکسیهای آنلاین در چند شهر بزرگ از جمله اصفهان راهاندازی شده و دارای متولی و مدیر است و میتوان به عنوان یک ظرفیت از آنها استفاده کرد." حسن رحیمی افزود: "همه دستگاههای مربوطه باید پاسخگوی امنیت مردم باشند و پلیس امنیت نمیتواند از برخورد نسبت به تخلفات قانونی شانه خالی کند." از سوی دیگر، نظر سنجی ها از افراد استفاده کننده این تاکسی ها از امنیت بالای آن حکایت می کند و هم نرم افزارهای مدرن به مدد مسافران آمده و با محاسبه میزان دقیق کرایه، نشان دادن مسیرحرکت مسافر، مشخصات راننده و خودرو و... در مقایسه با تاکسی های سنتی که مشکلاتی مانند میانگین سن بالای ناوگان، بعضا برخورد ناشایست رانندگان و ارایه خدمات ناقص و دریافت کرایه نامشخص و بیشتر از حد مجاز را در پی داشت، باعث شد تا از فروردین ماه سال جاری، اصفهانی ها با پدیده ای جدید و نوین در حمل و نقل عمومی مواجه شوند که می تواند مشکلات جدی برای 25 هزار ناوبر تاکسی شهری در کلانشهر اصفهان ایجاد کند و با خبرهایی که از راه اندازی "تاکسی بانوان آنلاین" در آینده ای نزدیک به گوش می رسد، به نظر می رسد این نوع تاکسی ها در برابر هجمه سنتی ها قصد پا پس کشیدن که ندارند، قصد توسعه و پیشرفت هم دارند.
گزارش از کامران بهادر