يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 4685
منتشر شده در یکشنبه, 09 دی 1397 21:18
تعداد دیدگاه: 0
رئیس هیئت مدیره اتحادیه ابزار ساختمانی شهرستان اصفهان:

کارشناس مدیریت استراتژیک M.B.Aبوده و لیسانس زبان و ادبیات فارسی دارد , اما حدود 37 سال است که در صنف ابزار فروش ها فعالیت می کند و از 22 سالگی وارد این کار شده است .


به گزارش پایگاه خبری همراز؛ محمود بدایت, معروف به «حاجی هدایت» که ریاست هیئت مدیره این صنف را بر عهده دارد, توانسته در طول مدتی که در هیئت مدیره اتحادیه فعالیت می کند اقداماتی را انجام دهد که هر چند خودش آن رانتیجه همدلی و همراهی همه اعضا می داند, اما بی شک تلاش های مدیریتی وی نیز در این زمینه بی اثر نبوده است.
اقداماتی چون خرید مجموعه ای مستقل در زمان تصدی بنده در اتحادیه ابزار فروشان واقع در خیابان شیخ بهایی صورت گرفته, تا ضمن شخصیت دهی به اعضا این اتحادیه چشم انداز های بیشتر و بزرگ تری برای آنان در نظر بگیرد.
از جمله اقدامات انجام شده توسط این جانب تشکیل اتحادیه مستقل قفل و لوله در سال 78 و همچنین اتحادیه ابزار ساختمانی در سال 81 بوده است که از بدو تشکیل این اتحادیه این جانب ریاست آن را بر عهده دارم.
در زیر گفت و گوی خبر نگار ما با ایشان را از نطر میگذرانیم:
در ابتدا اگر می شود به سوابق خود در اتحادیه اشاره بفرمایید؟
بنده در سال 1370 به عنوان مسئول اتحادیه ابزارفروشان به این اتحادیه ورود کردم, در آن زمان اتحادیه مکان مناسبی نداشت . ابتدا در یک مسجد یک اتاق داشتیم و بعد از آن نیز در یک واحد ساختمان استیجاری مستعمل که در شان اعضای اتحادیه نبود مشغول به فعالیت شدیم, از این رو یک مکانی را با هزینه هایی که خود اعضا به عنوان حق عضویت پرداخت میکردند خریداری کردیم و تلاش کردیم آن را به خانه امن اعضای اتحادیه تبدیل کنیم .یک خانه کاملا شیشه ای و شفاف البته اقدامات دیگری از جمله شکل دهی به سیستم اداری به منظور پاسخ دهی هر چه سریع تر به اعضا داشتیم که در جای خود به آن اشاره خواهم کرد. اما در یک کلام باید بگویم بدون همراهی اعضا اتحادیه این اتفاقات غیر ممکن بود .
همین جا لازم است از روسای اتحادیه ابزار فروشان سابق از جمله حاج اضغر مراثی,حاج مصطفی لوح موسوی و حاج یداله حبیبی که قبل از ریاست بنده زحمات بی شماری در اتحادیه و امر خرید ساختمان اتحادیه در خیابان شیخ بهایی متقبل شده اند تقدیرو تشکر نماییم .
این جانب به مدت 12 سال نماینده اصناف پیرامون مالیات قطعی صنوف فعالیت داشتم و چندین سال نیز در هیئت حل اختلاف مالیاتی مجمع امور صنفی و در کمیسیون بازرسی اتاق اصناف و اخیرا هم نماینده اتاق اصناف در هیئت های حل اختلاف مالیاتی هستم این موارد گوشه ای از فعالیت های صنفی این جانب می باشد.
آقای بدایت شمادر طول سال هایی که در هیئت مدیره اتحادیه مسئولیت داشتید چه اقدامات شاخصی انجام دادید ؟
اقدامات شاخص ما در زمان تصدی بنده در اتحادیه ابزار فروشان در این زمینه برمیگردد به حمایت ها و فعالیت هایی که تک تک اعضا داشتند و اقداماتی صورت گرفت ,چرا که بی شک بدون حمایت آن ها نمی شود کاری انجام داد ,البته در این مدت ما توانستیم با تشکیل سمینار ها و همایش گوناگون مالیاتی به عنوان اولین اتحادیه پیشگام باشیم که پیرامون مالیاتی قطعی اعضا صنف بر اساس ( تبصره شش ماده 100 قانون مالیات مستقیم) اقدام نموده و به توافق مالیاتی اعضا با اداره دارایی رسیده ایم و چون در این راه موفق بوده ایم بسیاری از هیئت مدیره اتحادیه های مشابه از این روش ها پیروی کردند و مالیات اعضای صنف خود را مقطوع نموده اند. و همچنین در سال های اخیر در اتحادیه ابزار ساختمانی که این جانب ریاست آن را بر عهده دارم را بر اساس بند ماده 6بودجه سال های 95 و96 پیرامون مالیات بر ارزش افزوده را پیگیری کردیم و در صددهستیم که ضریب مالیات بر ارزش افزوده و ضرایب مالیاتس را کاهش دهیم.
اکنون وضعیت صنف چگونه است ؟ آیارکود بازار روی کسب کار شما هم اثر داشته است ؟
البته که رکودهم روی کار ما تاثیر داشته است از طرفی چون کار مابا موضوع ساخت و ساز ارتباط مستقیم دارد هر وقت رکود فصلی یا اقتصادی بر بازار ساخت و ساز حاکم می شود رکود در صنف ما نیز زیاد می شود امروز به طور قطعی می توان گفت حدود 40درصد از اعضای صنف ما یا به دلیل کسادی بازار و یا به دلیل فشار های مالیلاتی و ارزش افزوده از گردونه صنفی خارج شده اند و این در حالی است که ما هر روز برای پیگیری مشکلات اعضای صنف حضور در ادارات مربوطه اقداماتی را انجام می دهیم و صرفا به نامه نگاری بسنده نمیکنیم .
برای برون رفت از این معضلات چه اقداماتی در دستور کار قرار داده اید؟
این که باید به طور جدی با رکود واحد های صنفی و بازار مقابله کنیم,حرفی درست است ,ولی این حرف درست راباید از حالت شعار خارج و به حالت عملیاتی تبدیل کرد, از این نظر بادر نظر گرفتن ابعاد اقتصاد مقاومتی تلاش کردیم مدیریت مشارکتی به ویژه مبتنی بر تجربه پیشکسوتان و همت انرژی جوانان را در دستور کار قرار دهیم .بایستی از مشاوران مالیاتی و اساتید دانشگاه ها جهت به روز رسانی اعضای صنفی و کمک به کسب کار مدرن کمک گرفت . از ورود و فروش کالا های قاچاق در واحد های صنفی جلوگیری نمود که مدیران واحد های صنفی دچار خسران نشوند و همچنین همایت از تولید داخلی و جلوگیری از واردات و کالای نامرغوب به متعادل سازی نواسانات مالی کمک شایانی می کند .
به طور مثال امروزه فروش های اینترنتی به رقیبی برای بازارهای سنتی تبدیل شده اند, ما باید بتوانیم این رقیب را به یک رفیق تبدیل کنیم و خودمان محصولاتمان را از طریق شیوه های نو و اینترنتی به فروش برسانیم, این مهم با استفاده از دانش های روز و تلاش جوانان امکان پذیر است ,و ازسوی دیگر باید از تجربه بزرگ تر ها به عنوان دیباچه های صنف استفاده کنیم ,چراکه اگر تاریخچه خوبی از صنفمان و از جزئیات و پیچ و خم های آن نداشته باشیم شکست خواهیم خورد.
آیامورد مصداقی در زمین فروش اینترنتی درذهنتان هست؟
بله مثلا ما باید با اپلیکیشن های مکان یاب وارد مذاکره شویم و نشانی اعضای صنف را بدهیم, این خودش میشود یک راه کار, هر کسی در هر خیابانی بخواهد یک ابزار فروشی پیدا کند وقتی از طریق این اپلیکیشن جستجو کند, نزدیک ترین ابزار فروشی را پیدا میکند و برای خرید به آن سر میزند یا این که اپلیکیشن خرید و فروش درست کنیم تا خریداران به راحتی بتوانند به صورت اینترنتی سفارش خود را ارائه دهند و آن رابدون حضور در واحدهای صنفی دریافت کنند. امروز فضای اینترنتی خیلی کار ها آسان کرده و باید از آن نهایت استفاده را ببریم.

هدایت محمود کوه


چه برنامه هاییبرای برطرف کردن مشکلات و اهمیت بخشی به صنف در آینده دارید؟
1-حرکت به سوی شفا ف سازی کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق: استان اصفهان در کشور یک استان مرکزی محسوب می شود که با مرز ها صدها کیلومتر فاصله داریم . متاسفانه کالای قاچاق از طرف همه مبانی عبور میکند و به چشم نمی آید, ولی چون واحد صنفی آخرین مرکز عرضه کالا به مشتریان میباشد , دیده می شود و آن واحد صنفی را دچار ضرر و زیان می کند, کالای قاچاق از کالای غیر قاچاق باید مشخص شود و تعیین گردد.
2- بنا بر فرمایشات مقام معظم رهبری آیت اله خامنه ای و سفارش ایشان به تولید و اشتغال در کشور, بر حمایت از تولید داخلی و عرضه آن در واحد های صنفی که به اقتصاد مقاومتی کمک کرده و موجب اشتغال زایی جوانان نیز میگردد عمل میکنیم .
3- شفاش سازی مالیات واحد های صنفی و جلوگیری از الراس کشیدن مالیات واحد های صنفی که شفاف سازی کار فرما و کار گر واحد های صنفی باعث می شود که مدیر واحد صنفی موجب خسارت های صنفی نشود.
4- جلو گیری از عرضه کالا های نامرغوب و بی کیفیت وارداتی که موجب اختلال در چرخ صنعت ایران شده است
5- کمک به اصلاح قوانین واردات کالا و جلوگیری از اجرای قوانین دست و پا گیر از دیگر برنامه میباشد.
6- ایجاد کسب و کار نوین و به روز رساندن واحدهای صنفی سنتی نیز از دیگر اقدامات این اتحادیه خواهد بود.
بایستی با یک دیدگاه جامع و یک پارچه به کلیه رسته هاومدیران واحد های صنفی نگاه کردو نه دید گزینشی, در هیئت مدیره جدید ابزار و یراق بایستی از اتحادیه قفل و لوله و ابزار فروشان و ابزار ساختمانی یک هیئت مدیره ترکیبی تشکیل شود و از همه کارشناسان خبر گان تمامی رسته ها استفاده نمود تا بتوان وحدت و یکپارچگی ایجاد کرد . ما باید بتوانیم برای رسیدن به اهداف بلند مدت و میان مدت خودمان, رابطه مان را با مسئولان ذی ربط و مدیران در دو سطح ملی و استانی حفظ کنیم و یا ارتقا ببخشیم , پس باید به طور جدی در مناسبات اتاق اصناف به عنوان یک اتحادیه تاثیر گذار معرفی شویم. همچنین باید با برگزاری نمایشگاه های داخلی و خارجی منطقه ای وملی علاوه بر معرفی محصولات جدید, در راستای دستیابی به علم روز دنیا در زمینه فعالیت های صنفی خودمان کوشش کنیم . البته در کنار تمامی این موارد باید رفاهیات اعضا را هم در نظر بگیریم و برای اوقات فراغت آنان برنامه ریزی کنیم تا این که همه اعضای صنف بتوانند در کنار هم در فضاهایی مفرح به تبادل نظر بپردازند . شایسته سالاری و مدیریت مشارکتی صنفی نیز یکی دیگر از مواردی است که مورد توجه ما بوده و باید باشد مطمئنا با انجام همه این اقدامات که انجام آن با همدلی موجود بین اعضای صنف شدنی و دور از دسترس نیست , میتوانیم یک صنف فعال و پویا در سطح استان داشته باشیم .

 

نوشتن دیدگاه