سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25559
منتشر شده در پنج شنبه, 16 فروردين 1403 10:30
تعداد دیدگاه: 0

خاورميانه به طلاي سياه‌اش مشهور است به همين دليل صنايع بالادستي و پايين دستي نفت در اين منطقه از اهميت بالايي برخوردار است. سال‌هاست کشورهاي نفت‌خيز براي توسعه صنايع نفتي با يکديگر در رقابت هستند. در صنايع پالايشي عربستان گوي سبقت را از ديگر کشورهاي توليدکننده نفت در خاورميانه ربوده و در رتبه نخست...

خاورميانه به طلاي سياه‌اش مشهور است به همين دليل صنايع بالادستي و پايين دستي نفت در اين منطقه از اهميت بالايي برخوردار است. سال‌هاست کشورهاي نفت‌خيز براي توسعه صنايع نفتي با يکديگر در رقابت هستند. در صنايع پالايشي عربستان گوي سبقت را از ديگر کشورهاي توليدکننده نفت در خاورميانه ربوده و در رتبه نخست قرار دارد.
براساس آمار 73 پالايشگاه فعال در خاورميانه وجود دارد. در سال 2022، عربستان سعودي بالاترين ظرفيت CDU (واحد تقطير خام) را داشته است و پس از آن ايران و عراق قرار دارند. در اين گزارش به معرفي 10 پالايشگاه بزرگ فعال نفت بر اساس ظرفيت CDU در خاورميانه پرداخته‌ايم.
پالايشگاه الزورکويت:
رتبه نخست فهرست بزرگترين پالايشگاه‌هاي خاورميانه به الزور کويت مي‌رسد. اين پالايشگاه کراکينگ واقع در الاحمدي، کويت است. پالايشگاه الزور متعلق به کويت پتروليوم است و توسط شرکت کويت مجتمع صنايع نفت اداره مي شود و در سال 2022 به بهره برداري رسيد و ظرفيت پالايش 615 بشکه در روز (هزار بشکه در روز) دارد. اين پالايشگاه يکپارچه داراي شاخص پيچيدگي نلسون (NCI) 7.1 ليتر است.
پالايشگاه رويس امارات:
Ruwais يک پالايشگاه کک‌سازي است که متعلق به شرکت ملي نفت ابوظبي، Eni و OMV است. اين پالايشگاه واقع در ابوظبي، امارات متحده عربي، در سال 1981 شروع به کار کرد و ظرفيت پالايش 557 بشکه در روز را دارد. اين پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 10.5 است.
پالايشگاه جبيل دوم عربستان:
اين پالايشگاه کک سازي که در استان شرقي عربستان سعودي واقع شده است متعلق به شرکت نفت عربستان سعودي و توتال انرژي است. ظرفيت CDU اين پالايشگاه 460 بشکه در روز است. اين پالايشگاه يکپارچه که توسط شرکت پالايش و پتروشيمي توتال آرامکو عربستان اداره مي شود، داراي NCI 11.9 است.
پالايشگاه مينا عبدالله کويت:
مينا عبدالله يک پالايشگاه کک سازي واقع در الجهرا، کويت است. اين شرکت که متعلق به کويت پتروليوم است، ظرفيت CDU 454 ميليون بشکه در روز دارد. اين پالايشگاه در سال 1958 فعاليت خود را آغاز کرد. اين پالايشگاه غير يکپارچه که توسط شرکت ملي نفت کويت اداره مي شود داراي NCI 10.1 است.
پالايشگاه ينبع سوم عربستان:
ينبع سوم، يک پالايشگاه کک سازي، در المدينه، عربستان سعودي واقع شده است. شرکت پالايشگاه يانبو آرامکو سينوپک مجري اين پالايشگاه مي باشد. اين پالايشگاه در سال 2014 به بهره برداري رسيد. ظرفيت CDU 430 بشکه در روز است و متعلق به شرکت پتروشيمي چين و شرکت نفت عربستان سعودي است. اين پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 10.1 است.
پالايشگاه ينبع دوم عربستان :
پالايشگاه ينبع 2 در المدينه عربستان سعودي متعلق به شرکت اکسون موبيل و شرکت نفت عربستان سعودي است. پالايشگاه کراکينگ در سال 1984 به بهره برداري رسيد. پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 7.4 است.
پالايشگاه رابيگ عربستان :
رابغ، يک پالايشگاه کراکينگ، توسط شرکت پالايش و پتروشيمي رابغ اداره مي شود. اين پالايشگاه در سال 1989 شروع به کار کرد و در مکه، عربستان سعودي واقع شده است. ظرفيت CDU اين پالايشگاه 400 بشکه در روز و داراي NCI 9.7 است. اين پالايشگاه يکپارچه متعلق به شرکت نفت عربستان سعودي، شرکت شيميايي سوميتومو و سايرين است.
پالايشگاه جيزان عربستان :
اين پالايشگاه در جيزان عربستان سعودي واقع شده است. اين پالايشگاه داراي ظرفيت CDU 400 بشکه در روز است. شرکت نفت عربستان سعودي اپراتور اين پالايشگاه است و متعلق به شرکت نفت عربستان سعودي است. اين پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 7.5 است.
پالايشگاه يکم آبادان :
پالايشگاه يکم آبادان در خوزستان، ايران قرار دارد. اين پالايشگاه کراکينگ در سال 1912 به بهره برداري رسيد. ظرفيت CDU 399 بشکه در روز است. شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران مجري اين پالايشگاه است و متعلق به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران است. اين پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 3.6 است.
پالايشگاه اصفهان :
اصفهان، متعلق به شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران، يک پالايشگاه کراکينگ واقع در اصفهان، ايران است. اين پالايشگاه در سال 1358 به بهره برداري رسيد. شرکت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران مجري اين پالايشگاه است که ظرفيت سي دي يو 375 بشکه در روز را دارد. اين پالايشگاه يکپارچه داراي NCI 7.0 است./ انتهای پیام

نوشتن دیدگاه