جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2868
منتشر شده در یکشنبه, 09 خرداد 1395 12:13
تعداد دیدگاه: 0

فینال جام حذفی فوتبال کشور (فتح خرمشهر) که از ساعت 21 امشب بین دو تیم استقلال تهران و ذوب آهن اصفهان در استادیوم نفت و گاز خرمشهر و با قضاوت علیرضا فغانی برگزار می‌شود، دارندگان یکی از سهمیه‌های آسیایی را برای فصل آینده لیگ قهرمانان قاره مشخص می‌سازد.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایران استقلال تهران همین حالا نیز این سهمیه را در اختیار دارد اما اگر ذوب آهن فاتح جام حذفی شود، سهمیه آسیایی ذوبی‌ها حتمی می‌شود و استقلال به عنوان تیم سوم لیگ برتر به مرحله پلی‌آف ارجاع خواهد شد.
آبی‌ها رکورد دارند
استقلال با 9 بار حضور در فینال و 6 مرتبه کسب عنوان قهرمانی و سه مورد نایب قهرمانی، رکورددار جام حذفی کشور است و آخرین قهرمانی این تیم به سال 1390 برمی‌گردد که در آن زمان نیز آبی‌ها را پرویز مظلومی هدایت می‌کرد. در این میان ذوب آهن هم که رکورد و آمار خوبی در جام حذفی دارد و 3 بار به این جام دست یافته، بر این نکته تکیه کرده که سرمربی‌اش یعنی یحیی گل‌محمدی تا این لحظه هرگز با تیم‌های تحت رهبری‌اش به استقلال نباخته است. در فصل اخیر لیگ برتر نیز که دو تیم دو بار رو در رو شدند، استقلال در تهران با نتیجه 0-2 تسلیم شد و در فولادشهر هم به نتیجه‌ای بهتر از تساوی نرسید.
37 درجه گرما با 12 درصد رطوبت
استقلال در راه رسیدن به فینال تیم‌های شهرداری سمنان، فولاد خوزستان، نفت تهران و تراکتورسازی را پشت سر نهاده است و ذوبی‌ها هم در این راه بر بادران تهران، گسترش فولاد، پرسپولیس و سپاهان تفوق یافته‌اند. اگر ذوبی‌ها برنده دیدار داغ امشب در خرمشهر (با گرمایی حدود 37 درجه و رطوبت 12 درصد در زمان برگزاری دیدار) باشند، برای دومین سال متوالی بر سکوی قهرمانی می‌ایستند تا چهار جامی شوند و از نخبه‌های دومین جام بزرگ فوتبال کشور باشند.
مظلومی می‌رود یا گل‌محمدی؟
در عین حال ناکامی هر یک از دو تیم می‌تواند سرمربیان آنها را رفتنی کند. آبی‌ها که از ناکامی در لیگ برتر ناراحتند، در صورت از دست دادن جام دوم، به احتمال قوی علیرضا منصوریان را جانشین مظلومی خواهند کرد و از اصفهان خبر می‌رسد که با وجود رضایت تشکیلات ذوب آهن از گل‌محمدی، احتمال جدایی این مربی هم در صورت شکست در دیدار امشب وجود دارد.
دو غایب عمده در هر دو تیم
هر دو تیم دو غایب عمده در دیدار امشب دارند و استقلال نمی‌تواند از خسرو حیدری و سجاد شهباززاده که هر دو محرومند، بهره گیرد و در اردوی ذوب آهن نیز هاشم بیک‌زاده و احسان پهلوان مصدومند و احتمال نرسیدن‌شان به دیدار امشب کم نیست.
ذوبی‌ها خسته‌تر هستند
یک عامل که می‌تواند کفه ترازو را در مسابقه امشب به سود آبی‌ها سنگین کند، سرحال بودن آنها در قیاس با ذوب آهن است. ذوبی‌ها در 10 روز گذشته دو بار در دیدارهای رفت و برگشت با العین امارات در مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شرکت جستند و نه تنها فرسوده‌تر شدند، بلکه با قبول شکست و حذف به دست این رقیب، روحی آزرده‌تر یافتند. استقلال در نقطه مقابل از زمان هفته پایانی لیگ
(24 اردیبهشت) هیچ مسابقه رسمی نداشته و توانسته است به طور تام و تمام روی فینال حذفی متمرکز شود و در این مدت دو مسابقه تدارکاتی ملایم و آرام نیز پشت سر نهاده است.
سرنوشت تراکتور نیز مشخص می‌شود
بازی امشب خرمشهر به طور مستقیم سرنوشت تراکتورسازی را هم مشخص می‌کند زیرا اگر استقلال برنده شود، تراکتورسازی به عنوان تیم چهارم لیگ وارد مرحله پلی‌آف لیگ قهرمانان آسیا می‌شود اما اگر ذوب آهن جام را ببرد، خودش آسیایی می‌شود و تراکتور را از گردونه خارج می‌کند.
پیشتازی برهانی با 14 گل
استقلاب به جز در سال‌های 65 و 73، در تمامی ادوار جام حذفی که امسال دوره بیست و نهم خود را سپری می‌کند، حضور داشته و طی این مدت 136 بازی انجام داده که 83 مورد آن با پیروزی همراه بوده است. بهترین برد آبی‌ها در این جام، پیروزی 0-13 مقابل ذرت‌کاران پارس‌آباد در فصل 89-1388 بوده است. آرش برهانی که شاید امشب نیز در ترکیب استقلال مشاهده شود، با زدن 14 گل، بهترین گلزن این تیم در جام‌های حذفی بوده است و او حتی یک بار در مسابقه برابر داماش به تنهایی پنج گل زد. در میان مربیان نیز منصور پورحیدری با 46 بار هدایت آبی‌ها در این جام رکورددار است و همین مربی همچون امیر قلعه‌نویی، استقلال را دو بار قهرمان جام حذفی کرده است. مظلومی و قلعه‌نویی نیز تنها آبی‌های تاریخند که چه به صورت بازیکن و چه به عنوان مربی، جام حذفی را فتح کرده‌اند.
درخواست رد شده ذوبی‌‌ها
خستگی ذوب آهن و ناراحتی این تیم از اینکه سازمان لیگ دو جلسه محرومیت سید مهدی رحمتی را منحصر به لیگ برتر ساخت و به جام حذفی بسط نداد، سبب شد ذوبی‌ها با انتشار اطلاعیه‌ای در روز گذشته، خواستار تعویق یک روزه فینال و ارجاع آن به دوشنبه شب شوند. مسأله‌ای که به سبب دیر مطرح شدن مشخص بود که پذیرفته نخواهد شد و غلامرضا بهروان، مسئول کمیته مسابقات سازمان لیگ نیز این درخواست را در روز گذشته رد کرد.
آمار بالای رجب‌زاده برابر آبی‌ها
مهدی رجب‌زاده، مهاجم کهنه‌کار ذوب آهن که در روزهای اخیر از مصدومیت رنج می‌برده اما به گفته پزشکان به مسابقه امشب می‌رسد، می‌تواند به گونه‌ای گربه سیاه آبی‌ها به حساب آید زیرا تا به حال در مواردی که روبه‌روی استقلال ایستاده، 7 بار دروازه آنها را فرو ریخته است. در این ارتباط برد 1-2 فجر سپاسی برابر استقلال در لیگ برتر یازدهم نیز مشاهده می‌شود که گل دوم و پیروزی‌ساز فجری‌ها را رجب‌زاده به ثمر رساند.
مردان سرنوشت‌ساز
در حالی که برخی گلایه‌ها از انتخاب ورزشگاه نفت و گاز خرمشهر به عنوان محل برگزاری دیدار نهایی صورت پذیرفته بود، دیروز به نظر می‌رسید که شرایط برای این مهم کاملاً مهیا شده و از آنجا که جام حذفی به نام خرمشهر عزیز انجام می‌شود، برگزاری فینال در این شهر کاری بامسمی و از منظر فدراسیون فوتبال هم الزامی به حساب می‌آید. جامی که دیروقت امشب به یکی از دو فینالیست پرتلاش این مسابقات تعلق می‌گیرد و نفراتی مثل انصاری، ابراهیمی، فخرالدینی و البته رحمتی در اردوی آبی‌های تهرانی و حدادی‌فر، تبریزی رضایی و حسن‌زاده در جمع سفید و سبزهای اصفهانی می‌تواند سهم مهمی در تعیین سرنوشت آن داشته باشد.
ذوبی ها زودتر آمدند
ذوبی ها ظهر دیروز وارد خرمشهر شدند و ساعت 15/19 دیشب در ورزشگاه این شهر تمرین کردند. این در حالی بود که تیم استقلال عصر روز شنبه وارد خرمشهر شد و ساعت 15/20 در این مکان پا به توپ شد.

نوشتن دیدگاه