يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2819
منتشر شده در سه شنبه, 28 ارديبهشت 1395 14:00
تعداد دیدگاه: 0
مدیر مجتمع مطبوعاتی اصفهان:

ساخت مجتمع مطبوعاتی توسط شهرداری اصفهان یکی از اقدامات ارزشمندی است که سبب شده تا این محل به پایگاه تجمیعی برای استقرار دفاتر نشریات در این شهر تبدیل شده و آشفتگی حاکم بر وضعیت دفاتر روزنامه و خبرگزاری ها در اصفهان تا حدی نسبت به قبل مرتفع شود. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا،...

ساخت مجتمع مطبوعاتی توسط شهرداری اصفهان یکی از اقدامات ارزشمندی است که سبب شده تا این محل به پایگاه تجمیعی برای استقرار دفاتر نشریات در این شهر تبدیل شده و آشفتگی حاکم بر وضعیت دفاتر روزنامه و خبرگزاری ها در اصفهان تا حدی نسبت به قبل مرتفع شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، حسن آمهدی مدیر مجتمع مطبوعاتی در این خصوص بیشتر توضیح می دهد:
نقش رسانه های اصفهان درتبیین فرهنگی جامعه از دیدگاه شما چیست؟
همانگونه که می دانید رسانه ها عمدتا در 4 بخش شامل توسعه فرهنگی در راستای افزایش سطح فرهنگ عمومی جامعه، بهبود شیوه و سبک زندگی مخاطبان ، شکل گیری و جهت دهی به افکار عمومی و همچنین در ارتقاء علم و دانش در سطح جامعه ، ایفای نقش داشته و در همه این موارد تاثیرگذار است. اصفهان به عنوان یکی از استان های پیشتاز در عرصه های مختلف فرهنگی و اجتماعی همواره تلاش کرده تا با بهره گیری صحیح از نفوذ رسانه ها به ویژه رسانه های مکتوب و مجازی، نقش متعالی خود را درسربلندی ایران اسلامی ایفا سازد. فرهنگ اصفهان در طول تاریخ از چهره های شاخصی برخوردار بوده است از طرفی روح حاکم بر فرهنگ اصفهان مجموعه داد و ستد هایی است که هنرمندان این خطه بامردمان خود داشته اند و با رنگ و خط و چشم نوازی کاشی کاری و رقص گنبد های فیروزه ای حسی از بومی بودن و اصالت ایران اسلامی مستتر است که ابلاغ بخشی از این رسالت بر عهده رسانه ها به شمار می رود.
میزان موفقیت رسانه های مکتوب در اصفهان از نظرفراوانی و محتوا را چگونه ارزیابی می کنید؟
ما درعصری زندگی میکنیم که آن را «عصر ارتباطات واطلاعات» نامیده اند. سرعت، دقت و فراگیری اخبار از ویژگی های این عصر است. جهان همانند دهکده ای کوچک شده که اطلاعات در آن به سرعت در گردش است و انتظار می رود اصفهان با این پیشینه و قدمت فرهنگی و هنری که دارد، در بخش رسانه های مکتوب نیز همپای سایر مؤلفه های فرهنگی به حیات خود ادامه داده و انتظار و توقع به جای مردم فهیم و فرهنگ دوست اصفهان را برآورده کند. باتوجه به اینکه درکشور بالغ بر 500 عنوان مجلّد (جراید و مطبوعات) به صورت روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و ... به چاپ می رسد، سهم اصفهان از این تعداد، بسیار اندک است که امید می رود چهره های علمی، فرهنگی به ویژه اصحاب رسانه تلاش هرچه بیشتر در این راستا را به کار گیرند تا سرانه مطالعه به ویژه در بخش جراید و مطبوعات در استان ارتقا پیدا کند.
جایگاه مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان در راستای اعتلای رسالت خبر و نقش اطلاع رسانی از نظر شما چگونه است؟
اصفهان با تاریخ کهن مجموعه ای است اعتلا یافته از فرهنگ، هنر و مراکز حوزوی و از طرفی وجود عالمان دینی، فرهنگی و سیاسی که باعث شده همچون نگینی سبز بر فراز شهرهای ایران همواره درخشان باشد. احداث و شکل گیری این مجتمع می تواند به عنوان بستری برای هم افزایی و انسجام مطبوعات اصفهان نقش آفرین باشد و به نظر بنده در حال حاضر هم افزایی و هم صدایی در مطبوعات اصفهان بیش ازگذشته احساس می شود.
در مجتمع فرهنگی - مطبوعاتی پیش بینی های لازم برای ایجاد امکان جهت استقرار دفاتر نشریات و خبرگزاری های دارای مجوز، ایجاد پایگاه فرهنگی در شهر و استان متشکل از اصحاب مطبوعات و رسانه ها ، ترویج فرهنگ ارتباط با مطبوعات و رسانه ها در بین شهروندان، تسهیل ارتباط، هم افزایی و معرفی ظرفیت های مطبوعاتی و رسانه ای استان به سایر استان ها، برگزاری سمینار ، دوره ها وکارگاه های آموزشی و ارتقاء سطح علمی با هدف تربیت نیروهای متخصص مورد نیاز رسانه ها، اتخاذ تدابیر لازم برای برطرف کردن نیاز های صنفی جامعه مطبوعاتی انجام شده است. بی شک مجتمع فرهنگی - مطبوعاتی اصفهان با همکاری و حضور پررنگ جامعه مطبوعات و همت متعالی همکاران زمینه لازم برای تولید محتوای رسانه ای و خبری را برای اصحاب رسانه در این مجتمع فراهم ساخته و امید است در این زمینه گام های ارزنده تر برداشته شود.
کاستی های موجود در مجتمع مطبوعاتی و راه حل های پیشنهادی جنابعالی در جهت مرتفع سازی آن چیست ؟
احداث و راه اندازی این مجتمع که با همت والای مدیریت شهری اصفهان رقم خورده به عنوان گام نخست در پیشبرد اهداف متعالی و در شأن مطبوعات استان مطرح است و قطعاً این حرکت با همراهی و همدلی اصحاب رسانه به ویژه رسانه های مکتوب و مجازی به تدریج تکمیل خواهد شد.
با توجه به تمایل و استقبال خوب مدیران رسانه مستقر در اصفهان جهت همکاری و حضور در این مجموعه، پیش بینی می شود در آینده نزدیک این مجتمع با ظرفیت کامل به فعالیت خود ادامه دهد، لذا باید به فکر توسعه فضای فیزیکی جهت استقرار سایر متقاضیان جدید برای آینده باشیم، البته با توجه به جدید التأسیس بودن این مجموعه ممکن است در ابتدای امر دارای کاستی ها و مشکلاتی باشد که نظر به تعامل و ارتباط خوب هیئت مدیره محترم و همراهی همکاران مستقر در مجتمع، نسبت به برطرف کردن کاستی های موجود و مرتفع کردن آن ها اقدامات لازم به عمل خواهد آمد. این امر نیازمند مشارکت و همکاری تمامی دوستان و همکاران رسانه ای مستقر در مجتمع است که انشاء الله انجام خواهد شد.
نقاط مثبت و بارز مجتمع فرهنگی مطبوعاتی اصفهان از دید شما چه مباحثی است ؟
به نظر بنده مهم ترین نقاط مثبت و قابل توجه این مجتمع شامل موضوعات مختلفی است که در این رابطه می توان به هم افزایی و معرفی ظرفیت ها و قابلیت مطبوعاتی و رسانه ای استان، تجمیع رسانه های مکتوب و مجازی در کنار یکدیگر، ایجاد امکان توزیع متمرکز مطبوعات در آینده نزدیک، مقرون به صرفه بودن هزینه اجاره بها و پایین بودن هزینه های مرتبط، تسهیل و سهل الوصول بودن ارتباط با سایر همکاران اصحاب رسانه، وجود سالن کنفرانس جهت برگزاری نشست های خبری استان و تسهیل در برگزاری جلسات و پوشش خبری مناسب، فراهم بودن امکانات فرهنگی– آموزشی در مجتمع که در آینده نزدیک محقق خواهد شد از جمله ایجاد و راه اندازی کتابخانه تخصصی بارویکرد مطبوعات اشاره کرد.
اثر گذاری کیوسک های تازه تاسیس روزنامه فروشی و برنامه های تدوین شده برای آن ها چیست؟
این کیوسک ها در بهترین نقاط پرتردد شهر اصفهان جانمایی و احداث شده است. با عنایت به مساعدت شهرداری اصفهان مبنی بر ایجاد، راه اندازی و بهره برداری از 14 کیوسک مطبوعاتی (در مرحله اول) در نقاط مختلف شهراصفهان، امید است در آینده نزدیک شاهد واگذاری تعداد بیشتری از این کیوسک ها به متقاضیان واجد شرایط باشیم.
به دلیل اینکه در این کیوسک ها صرفا محصولات فرهنگی عرضه خواهد شد، انتظار می رود این امر سهم بسزایی در بالا بردن سطح فرهنگ عمومی جامعه و همچنین ارتقاء میزان سرانه مطالعه در بین مردم عزیز شهرمان داشته باشد.
همچنین این نوید را به همکاران محترم بدهم که هم اکنون تعدادی از این کیوسک ها تحویل متقاضیان مربوط شده و واگذاری بقیه نیز در آینده نزدیک انجام می پذیرد.

نوشتن دیدگاه