شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2750
منتشر شده در سه شنبه, 14 ارديبهشت 1395 12:14
تعداد دیدگاه: 0
رئیس سازمان حج و زیارت:

رییس سازمان حج و زیارت گفت: هنوز با عربستان به توافق نرسیدیم و این کشور نظر نهایی در مورد صدور ویزا برای حجاج را تا آخر هفته اعلام می‌کند. به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید اوحدی با توضیح روند مذاکرات حج تمتع با عربستان در سال‌های گذشته اظهار کرد: سال هایی بوده که ما در یک جلسه یا حداکثر چهار جلسه با...

رییس سازمان حج و زیارت گفت: هنوز با عربستان به توافق نرسیدیم و این کشور نظر نهایی در مورد صدور ویزا برای حجاج را تا آخر هفته اعلام می‌کند.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، سعید اوحدی با توضیح روند مذاکرات حج تمتع با عربستان در سال‌های گذشته اظهار کرد: سال هایی بوده که ما در یک جلسه یا حداکثر چهار جلسه با عربستانی ها به توافق رسیدیم و در برخی مواقع نیز همانند امسال در دور اول مذاکرات به تفاهم نرسیدیم و هیات ایرانی به کشور بازگشت.
وی ادامه داد: امسال هیات اعزامی هوشمندانه در جلسه حضور یافت و با عربستانی‌ها درباره حوادث سال گذشته مانند فرودگاه جده و 2 پلیس متعرض سقوط جرثقیل، فاجعه منا گفت‌وگو انجام شد. موضوع اصلی که در این جلسه مطرح کردیم، دغدغه جدی ایران نسبت به اطمینان از تامین امنیت زائران در حج سال جاری بود.
به گفته رییس سازمان حج و زیارت، جلسات متعدی با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه و عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، قبل از اعزام هیات ایرانی برگزار شد و آنها اعلام کردند که آمادگی دارند، ویزا در داخل کشور صادر شود. این اظهارات در جلسه 2جانبه هم مطرح شد و وزیر حج عربستان تایید کرد که مباحث اجرابی مانند کرامت زائران مهم است.همچنین عربستانی ها پیشنهاد صدور ویزا در کشور ثالث را مطرح کرده بودند که با رایزنی پذیرفتند در متنی که در اتاق وزیر حج نوشته بودند، تغییراتی ایجاد کنند.
​اوحدی ادامه داد: اعلام کردیم که سال گذشته برگزاری دعای کمیل ما با مجوز وزیر کشور عربستان بوده است. البته در جلسات اعلام کردند که منظم ترین زائران، ایرانی ها هستند. موضوع دیگری که در این دیدارها مورد اختلاف بود، پروازهای زائران بود و ما اعلام کردیم باید هواپیماهای ایرانی برای انتقال زائران، مجوز حضور در عربستان را بگیرند. به گزارش میزان، وی تاکید کرد: عربستان نظر قطعی خود را در خصوص صدور روادید حجاج ایرانی را تا پایان هفته اعلام می‌کند و پس از آن ما با دریافت ویزا بار دیگر به عربستان می‌رویم تا مذاکرات ادامه یابد. روزگذشته تماسی با وزارت حج عربستان گرفتیم و اعلام کردیم هیات ایرانی برای ادامه مذاکرات آماده است.
رییس سازمان حج و زیارت در پاسخ به این سئوال که اگر با عربستان در خصوص حج تمتع 95 تفاهم نرسید، چه می شود؟ گفت: وظیفه شرعی و سازمانی ما این است که همه تلاش‌ خود را بکنیم و تا زمانی که به لحاظ اجرایی دچار مشکل نشویم اقدامات لازم را انجام
می دهیم. اگر جواب مثبت بدهند اقامه حج انجام می‌شود و اگر منفی به طورقطع در رابطه با مسایل شرعی به طور حتم تصمیم گیری‌های لازم اعلام خواهد شد.
اوحدی با اشاره به اینکه ما به برگزاری حج تمتع 95 امیدوارم هستیم، بیان کرد: اگر دولت عربستان به اظهاراتی که در آنها تاکید دارد در به روی حجاج بدون تبعیض باز است، اعتقاد دارد؛ ما از وزارت امور خارجه و حج عربستان توقع داریم که تاخیری در اعلام نظر درباره ویزای حجاج نداشته باشند. اوحدی با بیان اینکه سهمیه ایران باید 78هزار نفر باشد اما امسال سهمیه ایران مانند سال گذشته و همان 64 هزار نفر است، افزود: وزیر حج عربستان در جلسات اعلام کرد دیه و غرامت حادثه جرثقیل در مدت یک تا یک ماه و نیم آینده پرداخت می شود. وزارت حج عربستان همچنین پذیرفت که دیه حادثه دیدگان و شهدای فاجعه منا را پرداخت کند. وزیر حج عربستان حتی بیان کرده است؛ تعجب می‌کنم چرا نتیجه دادگاه 2پلیس متعرض در فرودگاه را اعلام نمی کنند البته این را هم گفت که پیگیری های لازم در این خصوص را انجام می‌دهد.

نوشتن دیدگاه