يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2688
منتشر شده در جمعه, 27 فروردين 1395 14:49
تعداد دیدگاه: 0
صبح امروز و در جمع دوست داران؛

در حالی که هنرمند جوان اصفهانی دوری استادش را تاب نیاورد، با مغلوبه شدن هنر در جنگ نا موزون هنر و سرطان، نوای نی مهران در این شهر خاموش شد. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، پیش از ظهر امروز(جمعه) شهروندانی که مهران قاضی اصفهانی را می شناختند، برای وداع آخر با این استاد جوان نی...

در حالی که هنرمند جوان اصفهانی دوری استادش را تاب نیاورد، با مغلوبه شدن هنر در جنگ نا موزون هنر و سرطان، نوای نی مهران در این شهر خاموش شد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، پیش از ظهر امروز(جمعه) شهروندانی که مهران قاضی اصفهانی را می شناختند، برای وداع آخر با این استاد جوان نی نواز اصفهانی راهی سالن معراج باغ رضوان شدند.
سالنی که تاکنون شاهد وداع بسیاری از شهروندان با عزیزانشان بوده است.
نعش کش خاکستری رنگ آرامستان اصفهان در حالی از در پشتی غسالخانه باغ رضوان وارد این محوطه شد که بعد از چندین ساعت باران بهاری محوطه باغ رضوان طراوت خاصی به خود گرفته بود.
قطره های باران از لابلای درختچه ها و درختان این آرامستان به سر و صورت تشییع کنندگان می خورد و در انبوهی از اشک گم می شدند.
خانواده، دوستان و همکاران این هنرمند جوان مقابل در خروجی غسالخانه ایستاده بودند و به دانه دانه اشک هایی که از چشمان مادر این هنرمند جاری می شد، نگاه می کردند و اشک می ریختند.
وداعی دردناک بین مادر و فرزند دلبندی که عمرش را به پای هنر و آموختن فنون هنری گذاشت و حالا که فصل چیدن میوه این موهبت خوش گوار و روح نواز بشری از ازل تا ابد بود، مانند شمع مقابل چشم خانواده اش آب شد تا به خاموشی گرایید.

00000002
علاوه بر شهروندان، هنرمندان و مسئولان هم آمده بودند تا با اسطوره موسیقی ایران زمین وداع کنند.
اسطوره ای که استاد مسلم موسیقی، مرحوم حسن کسایی آن را اعجوبه موسیقی و بهترین شاگردش خوانده بود و استاد حسن ناهید نیز از وی به عنوان شاگردی مستعد و با ذوق یاد کرده بود.
حالا پیش از آن که بتواند پا جای پای اساتیدی چون حسن کسایی، حسن ناهید، بابا عباس قاضی(پدربزرگش) بگذارد و نامی در خور هنرش برای خود دست و پا کند، باد خزان آن را از باغ وجود ربود و به سرای ابد برد تا در گلشن هستی مانند گل عُذاری خُتن بود و سیمین رو، جلوه گری نماید.
محسن طاهر زاده، استاد دف نواز کشورمان از مهران قاضی به عنوان اسطوره موسیقی ، آهنگساز و معجزه گر نا و نی یاد کرد و گفت: مهران را زمان زیادی است که می شناسد، وی با ذوق و علاقه فراوان پا در این راه گذاشت و خیلی زود توانست جایی برای خود بین هنرمندان و موسیقی دانان بزرگ کشورمان باز کند، اما حیف که اجل به وی مهلت نداد تا بتواند بیش از این در خدمت هنر روح نواز موسیقی سنتی ایران باشد.
رسول صالحی ، از دوستان و همسایگان دوران کودکی مهران نیز به خبرنگار ما گفت: خانواده قاضی خانواده ای هنر دوست و هنرمند بودند و برای موسیقی سنتی و اصیل ایرن زحمات زیادی کشیدند.
وی اظهار کرد: مهران قاضی از کودکی استعداد عجیبی در آموختن موسیقی داشت و همواره توانست به عنوان یک استاد مسلم موسیقی، رفتار و برخورد خاشعانه ای با اطرافیان داشته باشد.

00000003
مهدی جمالی نژاد، شهردار اصفهان نیز در حاشیه مراسم خاکسپاری این هنرمند فقید به خبرنگار ایمنا گفت: مهران قاضی از اساتید مسلم هنر موسیقی فاخر و اصیل ایرانی بود که علاوه بر شهرت بالایی که در این زمینه داشت، به رغم سن جوانی اش از آداب و اخلاق اسلامی بهره جسته بود.
وی اظهار کرد: هنرمندانی که هویت اصیل اصفهان را تشکیل و آن را گوشزد می کنند باید بزرگ داشته شوند تا هنر اصیل ایرانی – اسلامی زنده بماند.
شهردار اصفهان اظهار کرد: در طول دوران بیماری مهران قاضی چندین بار برای عیادت وی به خانه اش رفتم و او در تمام این مدت دغدغه و نگرانی بزرگ داشت نام اصفهان و جذب گردشگر و توریست به این جهانشهر اسطوره ای را داشت.وی به رغم بیماری سختی که داشت، هیچگاه مشکلات خودش را مطرح نکرد و همواره برای شناساندن بیشتر اصفهان به جهانیان سفارش می کرد.


00000005

امیر رضا صفایی، از دوستان نزدیک مهران قاضی نیز بیان کرد: مهران عاشق اصفهان بود و هرگاه احساس می کرد می تواند کاری انجام دهد که نام اصفهان مطرحشود، آن کار را با ذوق و انگیزه مضاعفی انجام می داد.
وی تصریح کرد: مهران اسطوره ای بود که در زمان حیاتش شناخته نشد، اما مطمئنا به رغم جوانی، فقدانش به چشم می آید و شاید سال ها به طول بینجامد تا استادی خلاق و صاحب سبک در موسیقی سنتی مانند وی پا به عرصه وجود بگذارد.
احمد شریعت، نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز مهران قاضی را هنرمندی قابل و مقید به اصول اخلاق توصیف کرد و گفت: همواره این هنرمند فقید برای زنده نگه داشتن هنر اصیل و فاخر ایرانی تلاش می کرد.
وی افزود: مهران قاضی به رغم جوانی، مسیر موسیقی اصیل را به خوبی طی نمود و در این زمینه صاحب سبک شد.
کسب مقام اول در مدارس استان اصفهان در رشته آهنگسازی و تک نوازی نی، دو سال متوالی به عنوان نوازنده برتر در جشنواره موسیقی جوان کشور، نفر برتر جشنواره موسیقی استان اصفهان در رشته آهنگسازی نوازنده نی و مدیریت گروه، انتخاب گروه نماینده اصفهان برای شرکت در جشنواره  های سازهای بادی جهان در چین ،مقام اول گروه موسیقی سماع در جشنواره بین المللی موسیقی فولکلور جهان در ترکمنستان در دو سال پیاپی و شرکت در جشنواره و نمایشگاه بین المللی در هفته فرهنگی مراکش بخشی از افتخارات این هنرمند اصفهانی است.

00000007
اسطوره نای ونی ایران، امروز در حالی مسافر مرکب مرگ بود که ماه ها در بستر بیماری به امید بهبود با سرطان دست و پنجه نرم کرد، اما متاسفانه سحرگاه روز جمعه 27 فروردین ماه سال 95 در جدالی نا برابر با این بیماری مهلک، مغلوبه شد و پیکرش در قطعه هنرمندان و نام آوران باغ رضوان اصفهان آرام گرفت./

نوشتن دیدگاه