يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2438
منتشر شده در سه شنبه, 10 آذر 1394 10:56
تعداد دیدگاه: 0
استاد حوزه بیان کرد:

با فرارسیدن اربعین حسینی جوش و خروشی که از آغاز ماه محرم در قلوب مومنین و عاشقان به امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت ایشان جانی دوباره یافته، احیا می‌شود و اخبار راه افتادن خیل عظیمی از جمعیت عزاداران حسینی به سمت شهر مقدس کربلا در تمامی رسانه‌های جهان به شکل های مختلف مخابره می‌شود. به گزارش پایگاه...

با فرارسیدن اربعین حسینی جوش و خروشی که از آغاز ماه محرم در قلوب مومنین و عاشقان به امام حسین(ع) و یاران و اهل بیت ایشان جانی دوباره یافته، احیا می‌شود و اخبار راه افتادن خیل عظیمی از جمعیت عزاداران حسینی به سمت شهر مقدس کربلا در تمامی رسانه‌های جهان به شکل های مختلف مخابره می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز به نقل از ایمنا، جمعیتی بالغ بر 20 میلیون نفر از شیعیان، که در میان آنها افراد سالمند، معلول و کودک نیز فراوان دیده می‌شود، پا به پای همدیگر به راه افتاده و کیلومترها راه را برای رسیدن به ضریح شش گوشه اباعبدلله الحسین(ع) طی می‌کنند.
این حرکت اما به گفته حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی، از کارشناسان مذهبی شناخته شده در کشور که در برنامه‌های تلویزیونی متعددی نیز به سخنرانی پرداخته، فارغ از آنکه یک گردهمایی مذهبی باشد، ظرفیتی قدرتمند و با ارزش است که با تلطیف قلوب مومنین و مخابره روایت عاشورا به گوش جهان و جهانیان مقدمات ظهور امام موعود شیعیان، حضرت مهدی (عج) را ایجاد می‌کند.
حجت الاسلام و المسلمین بی‌آزار تهرانی گفت: اربعین حسینی ظرفیتی است که می‌توان از آن برای آماده کردن مقدمات ظهور امام زمان (عج) بهره‌مند شد.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه نباید به اربعین و جوش و خروشی که در جهان ایجاد می‌کند تنها به چشم یک گردهمایی مذهبی و یا یک ngo نگاه کرد عنوان کرد: باید توجه داشت که این تجمع ظرفیتی بسیار قدرتمند و ارزشمند است که شیعیان برای ایجاد مقدمات ظهور امام زمان (عج) در دست دارند.
وی ضمن تاکید بر اینکه گردهمایی اربعین موجب معرفی و شناساندن واقعه عاشورا و رساندن پیام آن به گوش مردم جهان می‌شود گفت: در روایت آمده است که وقتی انشالله حضرت ولی عصر (عج) ظهور می‌کنند می‌فرمایند: یا اهل العالم، انّ جدی الحسین قتلوا عطشانا.
وی ادامه داد: این بیان امام که با این دقت و ظرافت بیان هم شده، زمانی معنا پیدا می‌کند که اهل عالم پیش از آن، روایت وقایع کربلا را شنیده باشند و از آن مطلع شده باشند.
این کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های گردهمایی اربعین، نرم کردن دل‌ها و قلوب مومنین و مردم جهان است عنوان کرد: بحمدلله پس از برکناری و سقوط صدام شرایط مناسبی برای زیارت شیعیان در کشور عراق ایجاد شد و در پی آن راهپیمایی بزرگ اربعین شکل گرفت که هرساله قدرت و شکوه شیعیان امام حسین(ع) را در معرض تماشای جهانیان قرار می‌دهد و شعور سیاسی تازه‌ای را به آنان می‌آموزد.
وی ادامه داد: هرچند اخبار این واقعه شگفت انگیز به درستی توسط رسانه‌های بیگانه و مغرض مخابره نمی‌شود اما این مسئله چیزی از قدرت این واقعه نمی‌کاهد.
وی تقویت برخی از صفات مثبت اخلاقی در برخورد با هم نوعان را از دیگر ثمرات گردهمایی بزرگ اربعین دانست و تصریح کرد: بسیار شنیده‌ایم که ایجاد شدن احساس همدلی و نوع دوستی در میان مردم یکی از مولفه‌های اصلی در ظهور امام زمان(عج) است. اما شاهد هستیم که این مسئله نه تنها در میان مردم جهان به درستی وجود ندارد، بلکه روز به روز بر احساس منفعت طلبی افراد افزوده می‌شود.
وی ادامه داد: اما هرساله با برپایی مراسم اربعین مردم نسبت به یکدیگر انفاق می‌کنند. با مهمان نوازی و گذشت به اطعام یکدیگر می‌پردازند و خدمات بسیاری را در طول این سفر به همدیگر ارائه می‌دهند.
حجت الاسلام بی‌آزار تهرانی همچنین با اشاره به اینکه سنت پیاده روی از دیرباز به عنوان یک روش برای زیارت اماکن متبرکه در میان شیعیان رایج بوده عنوان کرد: بسیاری از علمای بزرگ اهل تشیع برای زیارت امام حسین(ع) با پای پیاده سفر می‌کردند و از پیاده روی در این سفر به عنوان یک روش جهت همدردی با یاران و اهل بیت امام حسین(ع) که پس از شهادت مظلومانه ایشان و یارانشان با پای پیاده از کربلا به شام منتقل شدند بهره مند شده و ارادت و اخلاص خود را به سید و سالار شهیدان نشان می‌دادند.
وی همچنین با تاکید بر اینکه پیاده روی بزرگ اربعین، قدرت نمایی جهان تشیع در برابر جهانیان است اظهار کرد: طبق فرموده مقام معظم رهبری شیعیان باید نسبت به شکلگیری اختلافات درونی آگاه باشند. ما باید آگاه باشیم که استکبار جهانی همواره در حال برنامه ریزی بر عیله شیعیان است و در این راه از روش ایجاد تفرقه در میان پیروان اهل سنت و شیعه بیشترین استفاده را می‌کند.
وی افزود: بنابراین باید آگاه باشیم که عمل کردن بر طبق دستورالعمل مقام معظم رهبری می‌تواند موجب ایجاد اتحاد در میان ما و پرهیز از هرگونه تفرقه و اختلافات درونی می‌شود.

نوشتن دیدگاه