شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2374
منتشر شده در سه شنبه, 12 آبان 1394 16:50
تعداد دیدگاه: 0
در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی اتفاق افتاد؛

استاندار اصفهان گفت: فرمانداران در طول این هفت ماه فقط 57 جلسه شورای فرهنگ عمومی تشکیل داده‌اند و این از نظر من کارت زردی برای آن‌هاست چراکه به اصلی‌ترین موضوع، یعنی مسئله فرهنگی به صورت جدی برخورد نکرده‌اند. رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان گفت:...

استاندار اصفهان گفت: فرمانداران در طول این هفت ماه فقط 57 جلسه شورای فرهنگ عمومی تشکیل داده‌اند و این از نظر من کارت زردی برای آن‌هاست چراکه به اصلی‌ترین موضوع، یعنی مسئله فرهنگی به صورت جدی برخورد نکرده‌اند.
 رسول زرگرپور پیش از ظهر امروز در همایش تبیین جایگاه شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان گفت: 14 آبان ماه هرسال به عنوان روز فرهنگ عمومی بهانه برگزاری این جلسه است و این نام‌گذاری نشان از اهمیت نقش فرهنگ عمومی در کشور را دارد.

وی در ادامه افزود: سابقه 7 هزار ساله تمدن فرهنگ‌ساز ایران باعث ماندگاری و پایداری این کشور بزرگ و این سرزمین پهناور شده است و در مقابل همه هجوم‌ها و هجمه‌های فرهنگی باعث قوام، تقویت و ماندگاری آن شده است و با پذیرش اسلام توسط مردم این سرزمین و پایش این فرهنگ توسط اسلام قوام و دوام آن کامل‌تر شده است.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: تهاجمات فرهنگی در طول سال‌های گذشته خصوصاً در قرن اخیر این کشور را مورد هجمه، فشار و حمله کامل قرار داده است و انقلاب اسلامی که خود یک انقلاب فرهنگی بود در حقیقت به مبارزه و مقابله با این تهاجم و ناتوی فرهنگی برخاست.

استاندار اصفهان خاطرنشان کرد: زیربنای هر جامعه را فرهنگ آن جامعه شکل می‌دهد و به هر اندازه به این مقوله حساس بها داده شود به همین میزان توفیقات بزرگی کسب خواهد شد؛ امروز حوزه فرهنگی کشور بیش از هر زمان دیگر نیازمند توجه و نگاه ویژه است.

وی در ادامه اظهارداشت: استراتژی و راهبرد دشمن در مواجهه با ایران، انقلاب و اسلام و به طور خاص گروه‌های هدف و به وِیژه جوانان و نوجوانان تسخیر ذهن دائم سرمایه‌های این جامعه است که با تمامی قوا و تجهیزات در این عرصه ورود پیدا کرده که رسالت همه دست‌اندرکاران به ویژه مسئولان و دستگاه‌های فرهنگی در این راه دوچندان شده است.

زرگرپور با اشاره به مهم‌ترین دغدغه‌های مصادیق فرهنگ در نظام جمهوری اسلامی اذعان داشت: بی تردید عالی‌ترین مصادیق و موارد دغدغه‌های فرهنگی نظام را می‌توان در کلام امام راحل و بیانات حکیمانه مقام معظم رهبری یافت؛ دغدغه‌ها و مفاهیمی که هر یک می‌تواند تکلیف ما را در قبال موضع فرهنگ سنگین‌تر سازد.

وی در ادامه تصریح کرد: اجتماع رؤسا، جانشینان و دبیران نقشه راه فرهنگی استان‌ها و شهرستان‌ها در افق برنامه ششم توسعه و چشم‌انداز 1404 تبیین و ترسیم شده و با رصد دقیق و عمیق لایه‌های فرهنگی هوشمندانه باید با اقدامات مسئولانه، پیش‌گیرانه، ارائه برنامه‌های آموزشی، آگاه‌سازی، فعالیت‌های اجتماعی و خدماتی صورت پذیرد.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان ادامه داد: در این مسیر شناسایی قلمرو حوزه فرهنگی، توجه به تنوع فرهنگی اقوام و جوامع شهری و روستایی و تکیه بر سرمایه‌های فرهنگی موجود به عنوان جلوه‌های فرهنگی عمومی و بومی می‌تواند بر پیشانی و حمایت فرهنگی این استان قلمداد شود.

وی با اشاره به اسناد فرادستی حوزه فرهنگ تأکید کرد: توجه به اسناد فرادستی حوزه فرهنگی که عموماً توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای فرهنگ عمومی کشور تدوین و اتلاق می‌شود چشم‌داشت به قوانین جاری حاکم بر نظام فرهنگی کشور و بهره‌گیری از دستاوردهای طرح مهندسی فرهنگی کشور می‌تواند اسباب تمدن‌زایی دستگاه فرهنگی استان و شهرستان‌ها را بیش از پیش فراهم سازد.

زرگرپور با برشمردن وظایف مسئولان و نهادهای فرهنگی استان و کشور اضافه کرد: پرداختن به مقوله‌های چون عفاف و حجاب، سبک زندگی، امربه معروف و نهی از منکر، قوام و دوام خانواده، فضای مجازی و آسیب‌های جامعه امروزی از اهم وظایف مسئولان فرهنگ عمومی کشور و استان‌ها است.

وی بیان کرد: شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان به عنوان یکی از شوراهای فعال این استان با تشکیل جلسات منظم و با ریاست و راهبری نماینده ولی فقیه در استان اصفهان کوشیده است مسائل کلان فرهنگی استان و ساز و کارهای لازم را با بهره‌برداری از کارشناسان متخصص و اعضای متعهد خود رصد و پیگیری کند.

استاندار اصفهان یادآور شد: توسعه اهتمام ویژه در جهت معضلات فرهنگی و تبدیل آن به مشارکت گروه‌های فعال فرهنگی و اقشار مختلف مردم شریف از جمله مواردی است که در به عینیت رساندن قابلیت‌ها و ظرفیت‌های فرهنگی استان اصفهان نقش کم‌نظیر و بی‌بدیلی خواهد داشت.

وی عنوان داشت: یکی از مهم‌ترین مصوبات شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان عبارت است از تدوین لزوم پیوست فرهنگی پروژه‌ها و طرح‌های استانی؛ یعنی برای نخستین بار در کشور تصویب شده تا فعالیت‌های عمرانی و پروژه‌های خدماتی استان اصفهان توسط نهادها و دستگاه‌های مختلف همگی باید دارای پیوست فرهنگی باشند.

نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اصفهان اضافه کرد: امیدوارم شورای عمومی استان به عنوان قرارگاه فکری و برنامه‌ریزی با تولید و تکثیر دستاوردهای خود و تسری آن در جامعه ایجاد و ابزار مناسب برای همه‌گیر شدن آن فراهم شود؛ در این میان دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی رسالتی سنگین‌تر برعهده دارد.

وی اظهار کرد: تمامی اعضای شورای فرهنگ عمومی در استان اصفهان و شهرستان‌های آن باید با تقویت این شورا مطالبات مردم، انتظارات دولت و دغدغه‌های فرهنگی مقام معظم رهبری را سرلوحه خود قرار دهد.

زرگرپور عنوان داشت: معتقدم عملکرد ما در 7 ماه گذشته در ارتباط با شورای فرهنگ عمومی استان خیلی مطلوب نیست و ما تقریباً نیمی از وظایف خود را با تشکیل این جلسات انجام داده‌ایم؛ فرمانداران باید در طول این هفت ماه 148 جلسه تشکیل داده باشید و این درحالی است که فقط 57 جلسه تشکیل داده‌اید و این از نظر من کارت زردی است برای شما چراکه به اصلی‌ترین موضوع یعنی مسئله فرهنگی به صورت جدی برخورد نکرده‌اید.

 

منبع:فارس

نوشتن دیدگاه