جمعه 14 ارديبهشت 1403, Friday 3 May 2024, مصادف با 24 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22368
منتشر شده در پنج شنبه, 21 مهر 1401 11:27
تعداد دیدگاه: 0
وزیر فرهنگ در یاد روز حافظ در شیراز مطرح کرد:

محمدمهدی اسماعیلی با بیان اینکه تاروپود این سرزمین با فرهنگ و هنر عجین شده است، گفت: ایران بزرگ به پشتوانه ادبا، شعرا و عارفانی چون حضرت حافظ در قله فرهنگ و هنر دنیا می درخشد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه چهارشنبه بیستم مهرماه در آئین بیست و ششمین یاد روز حافظ در شیراز گفت: قرن هاست نام حافظ بزرگ در سراسر دنیا جزو نمادهای تمدنی و فرهنگی ایران عزیز است و هرجا نام ایران و تمدن باشکوه ایرانی اسلامی مطرح می شود، نام حافظ و سایر بزرگان فرهنگ و هنر به میان می آید.

اسماعیلی ادامه داد: امروز در تمامی جغرافیای فرهنگی ایران زمین که بسیار فراتر از مرزهای سیاسی است، نام و یاد حافظ در شهرهای مختلف اسلامی که از کمترین آشنایی نسبت به زبان فارسی برخوردار هستند، می‌درخشد.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه همه جا ذکر جمیل حافظ است، افزود: تار و پود این مرز و بوم با فرهنگ و هنر عجین شده است، وقتی درباره مهمترین ویژگی مردم ایران سخن می گوییم بدون تردید به این نکته اشاره می‌کنیم که ایرانیان، مردمانی فرهنگ دوست به شمار می روند و همگی به نوعی با فرهنگ و هنر مأنوس هستند.

وزیر فرهنگ با بیان اینکه شعر نقش مهمی در هویت ملی ایرانیان دارد، گفت: وقتی اسلام وارد سرزمین‌های مختلف شد در کنار تأثیرات مهمی که داشت باعث تغییر زبان کشورها شد اما اسلام وقتی وارد ایران شد، خدمات متقابلی اتفاق افتاد،و ایرانیان پیشتازان و حاملان فرهنگ و تمدن اریق اسلامی شدند و سرآمدان در بسیاری از رشته‌ها و تمام کسانی که شعر، هنر و نحو عربی را گسترش دادند عمدتا ایرانی بودند.

وی با اشاره به اینکه زبان مهمترین نماد ملل مختلف است، گفت: ایران با شعرای بزرگی همچون رودکی، استقلال زبانی و فرهنگی خود را حفظ کرده است.

اسماعیلی ادامه داد: وقتی از رودکی به عنوان پدر شعر فارسی یاد می کنیم، در واقع به خاطر فاصله میان ورود اسلام تا احیای مجدد زبان فارسی از سوی شعرایی چون رودکی است.

وزیر فرهنگ افزود: این روند با فردوسی بزرگ تداوم پیدا می کند تا به شاعران قرن ششم و قرن هفتم همچون سعدی می رسیم؛ شاعر گران قدر و پرآوازه ایران زمین که باید فصل مجزایی برای ذکر خیل محاسن او درنظر گرفت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: بوستان و گلستان سعدی دو کتاب درسی سال های متمادی ایرانیان در مکتب خانه ها پیش از آغاز آموزش های جدید است که مردم خواندن و نوشتن و اخلاق را نظم و نثر او می آموزند.

اسماعیلی ابراز داشت:مردم ایران با افتخار به دنبال این هستند که برای انجام کارهایشان از حضرت حافظ مقصد و نظرش را بپرسند و هر که می‌خواهد فعالیتی را سامان دهد تفالی به دیوان حافظ می زند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه حافظ نماد بزرگ هویتی است، گفت: ایران بزرگ ما در پناه ادبا، شعرا و عرفایی مانند حافظ در راس فرهنگ و هنر جهان اسلام و در کشورهای منطقه می‌درخشد. امروز مهمترین ابزار ما در مقابله با همه توطئه ها و مخالفت‌هایی که با وحدت سرزمینی کشور است توسل به این قدرت نرم فزاینده است.

وی با بیان اینکه ما در مقابل یک جنگ همه جانبه با عنوان جنگ نرم قرار گرفته ایم، گفت: دشمن مهمترین فعالیت‌هایش را درست در نقطه قوت ما انجام می‌دهد چراکه حوزه فرهنگ نقطه اتکای انقلاب اسلامی است.

اسماعیلی افزود: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی بود. وقتی ما نظریات انقلاب را در جامعه شناسی سیاسی طبقه‌بندی می‌کنیم متوجه می‌شویم که نسل چهارم نظریات بعد از وقوع انقلاب اسلامی پدید آمده است.

وی با اشاره به اینکه اندیشمندان بزرگی در جهان غرب در بین جامعه شناسان مطرح در مورد انقلاب اسلامی نظریه‌پردازی کردند، قائل هستند: عمده انقلاب‌ها منشأ طبقاتی و اقتصادی دارد اما انقلاب اسلامی منشأ فرهنگی دارد و رهبران انقلاب اسلامی نیز از بزرگترین شخصیت‌های فرهنگی هستند.

وزیر فرهنگ تأکید کرد: امروز در همه اتفاقاتی که‌ در کشور رخ می‌دهد موضوع فرهنگ و هنر به عنوان یکی از اولویت‌های اصلی کشور مطرح است؛ ما در دولت انقلابی علی رغم اینکه با مشکلات بزرگی از جمله در حوزه اقتصاد مواجه بودیم اما به حوزه فرهنگ به عنوان یک اولویت مهم در حوزه حکمرانی توجه داشتیم.

اسماعیلی اظهار کرد: امیدواریم با همیاری و وحدت کلمه‌ای که در کشور حاکم و جاری است شاهد پیروزی، پایداری و تداوم این نهضت و انقلاب با حضور مردم باشیم./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه