شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 14723
منتشر شده در سه شنبه, 08 مهر 1399 17:43
تعداد دیدگاه: 0
مجموعه-کتاب-«ایرانشهر»-تاریخ‌ساز-می‌شود

مدیر مدرسه رمان انتشارات شهرستان ادب در آیین رونمایی از رمان «ایرانشهرِ» محمدحسن شهسواری گفت: این‌ رمان ایده بزرگ و خاصی دارد و به همین دلیل تاریخ‌ساز خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، نشست رونمایی سه جلد اول کتاب رمان «ایرانشهر» با حضور نویسنده این کتاب محمدحسن شهسواری، علی‌اصغر عزتی پاک منتقد و نویسنده و مدیر مدرسه رمان انتشارات شهرستان ادب و محمدامین اکبری مدیر انتشارات شهرستان ادب در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.

در ابتدای این‌برنامه شهسواری با ابراز خوشحالی از چاپ سه جلد اول رمان ایرانشهر گفت: روز اولی که جلد نخست این کتاب منتشر شد به همه علاقه‌مندان داستان گفتم اگر می‌خواهید داستان روی روال خودش بیافتد باید چاپ سه جلد صبر کنید تا در فضای داستان قرار بگیرید.

وی افزود: رمان از ۲۹ شهریور ۱۳۵۹ آغاز و تا آبان ماه ۵۹ ادامه دارد در واقع تا دو روز قبل از شروع جنگ و نهایتاً سقوط خرمشهر ادامه دارد. بیشتر اتفاقات در خرمشهر می‌گذرد و به فراخور نیروهایی را که وارد خرمشهر می‌شوند، برای دفاع شاهد خواهیم بود. سعی شده است که در حد بضاعت و توانم همه گروه‌ها و قشرها و طبقاتی که حضور داشته‌اند در این حماسه پوشش داده شوند.گرچه به صورت کامل این اتفاق رخ نداده است و کاستی‌های آن را می‌پذیرم.

نویسنده کتاب ایرانشهر در پاسخ به سوالی درباره مجلدات این رمان گفت: دقیق نمی‌دانم. در حال حاضر مشغول تکمیل و نوشتن جلد ششم هستم. آبادان دنیایی دیگر است به عظمت خرمشهر. روزی که رمان را شروع کردم گفتم آبادان نه …! ولی جلد پنجم رسیدم و دیدم نمی‌شود از خرمشهر گفت و به آبادان نپرداخت! و یکی از دلایلی که نمی‌توانم بگویم تا چند جلد این رمان ادامه پیدا خواهد کرد این است که به آبادان نیز ورود کرده ام.

در ادامه عزتی‌پاک با ابراز خوشحالی از چاپ ایرانشهر در چهلمین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی گفت: به مخاطبان ادبیات داستانی مژده می‌دهم ایرانشهر هر رمانی نیست و قرار نیست که تنها یکبار خوانده و تمام شود. رمان ایرانشهر یک ایده بزرگ است که تاریخ ساز می‌شود. ایرانشهر گام مهمی است که ادبیات داستانی ایران در خصوص خرمشهر انجام داده است.

مدیر مدرسه رمان مؤسسه شهرستان ادب با تاکید بر اینکه نویسنده ایرانشهر از تجربه سنگین و پختگی لازم برخوردار بوده، افزود: نویسنده در اوج پختگی و کار بلدی سراغ سوژه‌ای رفته است و این کار در کارنامه ایشان جایگاه خاصی خواهد داشت. نویسنده برای کتاب پژوهش‌های سنگینی را انجام داده و ما هم به عنوان شهرستان ادب انتشار این رمان را برکت دیدیم و خوشحالیم در کنار آقای شهسواری هستیم و حتماً در کنارش خواهیم ماند چراکه کار و ایده بسیار بزرگ بوده است. خروج از کلیشه‌ها نیز با این رمان رقم خورده است.

این‌داستان‌نویس گفت: نگاه آقای شهسواری به انسانی که دارد می‌جنگد و مفاهیمی که این دفاع بر اساسش شکل می‌گیرد متفاوت است و دلیل اصلی آن این است که نویسنده به پختگی و تسلط بر روی هیجاناتش رسیده است. خواهی‌نخواهی انسان‌ها در سنین مختلف روحیاتی دارند و بر اساس آن عمل می‌کنند و حرف می‌زنند و بر همین اساس جوانی باعث غلبه هیجان بر حقایق می‌شود اما احساس می‌کنم آقای شهسواری در سنی که به دنبال ایرانشهر رفت که هیجانات را پشت سرگذاشته بود.

در ادامه برنامه شهسواری با تاکید بر اینکه خرمشهر بهانه‌ای شده که از ایران و جنگ نکاتی بیان شود، گفت: در اسم‌گذاشتن کم سلیقه هستم و این کتاب نیز اسم نداشت. ایرانشهر اسم بزرگی بود و ظرف و مظروف به هم نمی‌خورد اما وقتی جلوتر رفتم و وسعت کار را دیدم کمی ترسیدم و جلد سوم بودم که فهمیدم چه وجوهی را شامل می‌شود بعد از آن با خیال راحت اسم آن را ایرانشهر گذاشتم.

وی همچنین با اشاره به این نکته که این کار نخستین کتابش در حوزه دفاع مقدس نیست، ادامه داد: بیش از ۱۰ کتاب در حوزه خاطرات آنها را منتشر کردم حتی از شخصیت‌هایی در ایرانشهر استفاده کردم که پیشتر کتاب خاطراتشان را منتشر کرده بودم. بنابراین با جنگ و اتفاقات آن درگیر و آشنا بودم. این تجربیات اعتماد بنفسی را به من داد تا در خصوص خرمشهر کار کنم. به رغم اینکه اصالتم خراسانی است اما در آبادان به دنیا آمدم و قدیمیترین عکسم زیر پل آبادان در دو سالگی است. آبادان خاک دامنگیر است و خود آبادان اگر کسی مدتی زیست کرده باشد آنها را به سمت این شهر می‌کشد. این منطقه ویژگی خاصی دارد.

در ادامه نویسنده کتاب ایرانشهر به جایگاه این کتاب در ادبیات دفاع مقدس پرداخت و گفت: اگر مجاهدت بزرگ دوستان خاطره‌نویس مثل جناب سرهنگی، فروغی، کمره‌ای نبود، فکر کردن به ایرانشهر برایم محال بود. برای این کتاب بالای ۲۵۰ عنوان کتاب لیست و خوانده شده است که این ۲۵۰ کتاب ساعت‌ها کار دوستان در بخش‌های مختلف ارتش و سپاه بوده است.

نوشتن دیدگاه