چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403, Wednesday 1 May 2024, مصادف با 22 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25163
منتشر شده در دوشنبه, 18 دی 1402 08:21
تعداد دیدگاه: 0

آمار دقیقی از قاچاق لوازم خانگی وجود ندارد، اما برآوردهایی که توسط مسئولان صنفی مطرح می‌شود این است که سهم کالای قاچاق در بازار لوازم خانگی 30 تا 35 درصد است، این مقدار نیز رقم قطعی نیست چرا که بخشی از مبادی ورودی قاچاق، قانونی است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران طی سال‌های گذشته حجم بالایی از تولید را ثبت کردند و تا حدود زیادی غیبت 5 ساله برندهای خارجی را پوشش دادند، اما در کنار این حجم تولید، موانع زیادی پیش پای تولیدکنندگان کوچک و بزرگ این صنعت قرار گرفته است.

در حال حاضر سیاست‌های ارزی، قیمت‌گذاری دستوری، نحوه توزیع مواد اولیه، افزایش هزینه‌های سربار و حقوق و دستمزد، چالش‌های بسیاری را پیش روی تولیدکنندگان صنعت لوازم خانگی قرار داده است.

اما در کنار این موارد، افزایش قاچاق محصولات لوازم خانگی نیز یکی از مهم‌ترین معضلات و شاید بزرگ‌ترین مشکل بازار لوازم خانگی و تولیدکنندگان این محصولات به حساب می‌آید.

آمارهای ارایه شده از سوی مسئولان و گزارش‌های رسانه‌ها نشان می‌دهد میزان قاچاق لوازم خانگی در سال‌های اخیر افزایش چشمگیری داشته و جزو صدرنشینان میزان کالای قاچاق در میان دسته‌های کالایی مختلف بوده است. فراوانی کالای قاچاق در بازار تنها محدود به فروشگاه‌های بزرگ و کوچک نیست بلکه کار تا جایی پیش رفته که در حال حاضر حتی فروشگاه‌های آنلاینِ معتبر نیز به راحتی در حال فروش این محصولات قاچاق هستند.

برخی کارشناسان و فعالان حوزه لوازم خانگی معتقدند یک سوم کالاهای بازار به صورت قاچاق وارد کشور شده‌اند، این در حالی است که در این میان، کالاهای بی‌کیفیت، فیک و با گارانتی تقلبی نیز عرضه می‌شود و بخشی از کالاها نیز در زیرپله‌های داخل تولید و تنها برچسب و لوگوی برندهای مطرح روی آنها درج می‌شود.

نایب رئیس یکی از شرکت‌های تولیدکننده لوازم خانگی کشور معتقد است: قاچاق موضوعی است که در حال حاضر ذهن تولیدکننده ایرانی را به خود مشغول و ضربه بزرگی را به بازار آنها وارد کرده و متاسفانه عزم بزرگی برای مقابله با آن دیده نمی‌شود.

حسین تنهایی افزود: با شرایط موجود در بازار ایران، بزرگ‌ترین و سرسخت‌ترین رقیب تولیدکننده‌های ایرانی، کالای قاچاق است که با توجه به نقش مخرب آن امیدواریم مسئولان در جهت کاهش میزان ورود آن به کشور تصمیم‌های موثر‌تری بگیرند.

رصد بازار و محصولات لوازم خانگی نشان می‌دهد، قیمت محصولات بزرگ و پر مصرف لوازم خانگی تولید داخل در مقایسه با برندهای خارجی موجود در بازار، بازهم ارزان‌تر از اجناس قاچاق به دست مردم می‌رسد. برای نمونه بررسی‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت یخچال‌های ساید بای ساید برندهای ایرانی در مقایسه با برندهای خارجی که مشخصات فنی نزدیک و مشابهی دارند، 30 تا 40 میلیون ارزان‌تر است. این در حالی است که لوازم خانگی ایرانی گارانتی و خدمات پس از فروش‌ معتبری نیز در مقایسه با محصولات قاچاق و خارجی دارد و به نظر می‌رسد خرید محصولات داخلی برای مشتری صرفه اقتصادی بیشتری خواهد داشت.

از این نکته نیز نباید غفلت کرد که کالاهای غیررسمی و قاچاق بدون احتساب هزینه‌های سربار مانند تعرفه‌های گمرکی، مالیاتی، خدمات پس از فروش، جشنواره‌های فروش و تبلیغات در ایران به فروش می‌رسند اما تولیدکننده ایرانی باید همه کانال‌های رسمی و قانونی در نرخ‌گذاری و عرضه محصول به بازار و خدمات پس از فروش به مشتری را طی و بخش زیادی از سرمایه خود را صرف بازاریابی و تبلیغات کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه