سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25116
منتشر شده در دوشنبه, 11 دی 1402 11:04
تعداد دیدگاه: 0

جنگ‌ها و تضادهای منطقه‌ای همواره یک زمینه پرچالش برای رسانه‌ها بوده و جنگ غزه و اسرائیل نیز به عنوان یک فصل جدید از این چالش‌ها ظاهر شده است. در این سرمقاله، به بررسی نقش بی‌پایان و پررنگ رسانه در این جنگ و تأثیرات آن بر جوانب مختلف جامعه و سیاست اشاره خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، یکی از جوانب حیاتی نقش رسانه در جنگ‌های امروزی، شکل‌دهی به نگرش‌ها و دیدگاه‌ها است. تحلیل‌ها، گزارش‌ها و نظرسنجی‌های رسانه‌ها می‌توانند به دلیل قدرت گسترده‌ی انتشار، تصاویر و نقاط نظر متنوعی را به جامعه انتقال دهند. این تأثیر می‌تواند حمایت یا مخالفت عمومی را نسبت به هر یک از طرفین جنگ به وجود آورده و در نهایت تأثیرگذاری بزرگی در شکل‌دهی به فرآیندهای جاری داشته باشد.
تصاویر و گزارش‌های بصری از وقایع جنگ نیز می‌توانند احساسات را به شدت تحریک کنند. این تصاویر، از آسیب‌های جانبی، درد و رنج مردم، و خسارات موجب متفاوت شدن نگرش‌ها شده و توانایی رسانه در تأثیرگذاری عمیق بر جامعه را نشان می‌دهند.
ترویج صلح و انعکاس ابعاد انسانی جنگ نیز از مسئولیت‌های اساسی رسانه‌ها است. آنها می‌توانند فضاهایی را فراهم کنند تا دیالوگ و گفت‌و‌گو بین طرفین جنگ را ترویج کنند و اهمیت صلح و مذاکره را به جامعه القا کنند.
در اینده، چالش‌ها و فرصت‌های ناشی از نقش رسانه در جنگ غزه و اسرائیل، ادامه خواهد داشت. به طور جدی به اصول اخلاقی، صداقت و بی‌طرفی در ارائه اطلاعات و تحلیل‌ها توجه کرد تا نقش آگاه‌کننده رسانه به بهترین شکل ممکن اجرا شود و جامعه بتواند به طور آگاهانه و بر پایه حقیقت‌ها به فرآیندهای جنگی پاسخ دهد./انتهای پیام

حديث زاهدي - كارشناس روابط بين الملل

نوشتن دیدگاه