سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25013
منتشر شده در پنج شنبه, 23 آذر 1402 14:26
تعداد دیدگاه: 0
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به نامه شورا به رئیس جمهور با 3 موضوع آب، هوا و فرونشست گفت: ارزش دارد که دولت با همین سه دستور سفری به اصفهان داشته باشد تا تصمیمات اساسی در این زمینه گرفته شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد نورصالحی در ارتباط با جزئیات جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: هفته گذشته فقط یک یا دو ساعت کیفیت هوا در وضعیت نارنجی بود و در سایر اوقات شاخص‌ها قرمز بود و این سبب نگرانی همه مردم و مسئولان شد.

وی ادامه داد: به همین سبب مسئولان مرتبط با موضوع آلودگی هوا از جمله مدیرکل حفاظت محیط زیست، معاون فرماندار، معاون دانشگاه علوم پزشکی و مدیران صنایع سنگین مستقر در غرب اصفهان شامل پالایشگاه، نیروگاه و پتروشیمی در جلسه کمیسیون تلفیق شورای اسلامی شهر اصفهان دعوت شدند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: در این جلسه مدیرکل حفاظت محیط زیست، گزارشی مبسوط از اقدامات انجام شده برای مقابله با آلودگی هوا ارائه داد. از جمله این اقدامات تعطیلی کوره‌های آجر پزی غیرمجاز و قطع گاز واحدهای مجاز بود.

وی بیان کرد: در این جلسه تاکید شد واحدهایی که ملزم به جابجایی هستند از تسهیلات لازم برخوردار شوند.

نورصالحی در خصوص وضعیت آلایندگی صنایع بزرگ بیان کرد: مازوت سوزی در نیروگاه شهید منتظری از دغدغه‌های مهم است که خوشبختانه تا کنون صورت نگرفته است. به علت کمبود گاز، فعلا 4 واحد نیروگاه با ظرفیت 600 مگاوات برق تولید می‌کند و مابقی آن فعال نیست تا مجبور به سوخت مازوت نباشند.

وی تصریح کرد: تاکید مسئولان این بود که در نیروگاه مازوت سوزی صورت نگیرد، مسئولان نیروگاه نیز خود تاکید بر این امر داشتند، مگر در شرایط بحرانی و سرمای شدید که براساس الزامات مجبور شوند که البته ما با این نیز مخالف هستیم، اما تاکید می‌کنیم که در این صورت به مردم اطلاع داده شود که برق و گاز کمتری مصرف کنند و این صرفه جویی سبب شود که نیروگاه نیاز به انتقال سوخت از گاز به مازوت نداشته باشد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص بررسی‌های انجام شده در زمینه توسعه پالایشگاه اظهار کرد: طرح توسعه پالایشگاه باید شفاف باشد، آیا پالایشگاه واقعا ادعایش این است که در جهت تولیدات بهینه و کم کردن ضایعات طرح توسعه خود را اجرا می‌کند؟ اگر مجوزهای زیست محیطی آن اخذ شده باشد می‌توان از این امر مطمئن بود.

وی افزود: از آنچه در پالایشگاه اتفاق می‌افتد و در حال برنامه ریزی است مطلع نیستیم، سازمان محیط زیست نیز مطلع نبوده است. قرار شد طرح‌های توسعه‌ای اگر وجود دارد به اطلاع مسئولان مرتبط برسد.

نورصالحی گفت: اولویت اول مسئولان این است که این صنایع به شعاع 50 کیلومتری منتقل شوند و برای هزینه انتقال و جابجایی کمک مسئولان را به همراه داشته باشند.

وی تصریح کرد: اگر دستگاه‌ها به قانون هوای پاک که مصوب سال 1398 هست عمل کنند و دستگاه‌های نظارتی پیگیر این تکالیف باشند کفایت می‌کند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در خصوص وضعیت آلایندگی کارخانه ذوب آهن گفت: ذوب‌آهن از اصفهان فاصله دارد اما تبعات آن برای شهرهای مسیر بیشتر است. طبق اطلاعی که اداره کل محیط زیست داد، واحد کک سازی این کارخانه که منشأ آلایندگی است فعلا تعطیل شده و مسئولان این شرکت تعهد به رفع آلایندگی داده‌اند و در هر حال، در خصوص این صنعت مدیریت استان تصمیم گیری می‌کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: به عنوان نمایندگان مردم در شورای اسلامی شهر اصفهان، نامه جدیدی به رئیس جمهور در خصوص آب، هوا و فرونشست زمین نوشته‌ایم و خواسته‌ایم که دولت موظف به پیگیری شود. حتی ارزش دارد که دولت با همین سه دستور سفری به اصفهان داشته باشد تا تصمیمات اساسی در این زمینه گرفته شود، قطعاً اگر دولت با تمام قوا به موضوع وارد شود می‌توان این مشکلات را برطرف کرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه