يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2479
منتشر شده در چهارشنبه, 09 دی 1394 10:57
تعداد دیدگاه: 0

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور کمتر از دوماه دیگر کلید می خورد و در این آوردگاه بزرگ سیاسی، گروه ها،دسته ها و احزاب نقش بسزایی دارند. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز ، شاید کمتر کسی تصور می کرد واجدان شرایط، سیاسیون و افراد تاثیر گذار برای ورود به مجلس دهم اینچنین به سوی مراکز ثبت...

انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در کشور کمتر از دوماه دیگر کلید می خورد و در این آوردگاه بزرگ سیاسی، گروه ها،دسته ها و احزاب نقش بسزایی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، شاید کمتر کسی تصور می کرد واجدان شرایط، سیاسیون و افراد تاثیر گذار برای ورود به مجلس دهم اینچنین به سوی مراکز ثبت نام اقبال نشان دهند و این استقبال چشمگیر،هرچند از تریبون نماز جمعه پایتخت به عنوان سیاسی ترین تریبون کشورهم بیان شد، اما به واقع تعجب و بعضا نگرانی بسیاری را به دنبال داشته است.
این استقبال به عنوان یک حرکت مردمی هرچند تنور انتخابات را گرمتر از دوره های پیشین می کند ولی می تواند زمینه های تکثر و تکسر آرا را همزمان به دنبال داشته باشد.
شکستن حجم زیادی از آرا دراثر تکثرکاندیداهای یک دسته و گروه می تواند زمینه پیروزی گروه رقیب و یا حتی افراد مستقل را به دنبال داشته باشد و با توجه به این که طیف خاصی از سیاسیون در سراسر کشور پیش از شروع سوت بازی ، با القای این نکته که "پیروز قطعی انتخابات در دهمین دور مجلس شورای اسلامی آن ها هستند"، می تواند بار روانی ویژه ای را بر این دوره از انتخابات وارد نماید.
از این رو به نظر می رسد دقت در یارکشی سیاسی در این مرحله، به عنوان یکی از مهم ترین اقدامات سیاسی این روز ها تلقی شده که هرچند کارآسانی نیست، اما می تواند به عنوان یک اقدام اساسی و داروی معجزه گر مورد استفاده طیف های مختلف سیاسی قرار بگیرد.
در این میان بر خلاف دوره های قبل که اصولگرایان دچار تکثرعده و گروه بودند، به نظر می رسد از این جبهه صدای واحدی به گوش می رسد و تحرکات سیاسی موافقی را شاهد هستیم ،اما آنچه این طیف سیاسی را آزار می دهد به رغم پیش بینی بسیاری از کارشناسان،عدم حضور چهره هایی مانند علیرضا ذاکر اصفهانی،مرضیه وحید دستجردی،مرتضی طلایی و ... از این حوزه انتخابیه است.
چهره هایی که می توانستند وزن ائتلاف را به سمت اصولگرایان سنگین تر کنند و اقبال عمومی بیشتری نسبت به این افراد را شاهد باشند، اما هرچند حالا این افراد یا اصلا ورود پیدا نکرده و یا این که از حوزه انتخابیه تهران ثبت نام نموده اند، اما ورود چهره های جدید دیگری دراین طیف توانسته دست تصمیم گیران برای تشکیل یک ائتلاف کوشا،علمی، مردمی، مذهبی و انقلابی با نگرش اصولگرایی را باز تر نماید.
لذا تصمیم گیران در تشکیل لیست نهایی اصولگرایان با در نظر گرفتن میزان استقبال عمومی از این افراد همراه با رزومه فرهنگی ،سیاسی و انقلابی آنها می توانند توجه عامه مردم را به خوود جلب نمایند که در زیر به برخی از این افراد که داری چنین شرایطی هستند خواهیم پرداخت:

بررسی مهره های اصولگرا در اصفهان:

مجید نادر الاصلی:
وی برادر دو شهید است و خودش نیز سوابق حضور در جبهه های حق علیه باطل را دارد، در سال 78 موفق به دریافت مدرک فوق لیسانس مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی شد.
نادر الاصلی تدریس در آموزش و پرورش را از سال 59 آغاز کرد، اما از سال 64 به عنوان مسئول دفتر سیاسی استخدام وزارت کشور شد و در مقطعی نیز مسئولیت معاونت سیاسی و امنیتی استانداری اصفهان در دولت نهم را بر عهده داشت.
نادرالاصلی اکنون به عنوان یکی از مهره های تاثیرگذار اصولگرایی در اصفهان تلقی شده و می تواند رای درخور توجهی را از اقشار،کارمندان و شهروندان اصفهانی به خود اختصاص دهد.

سید مجید عاملیان:
عاملیان را بیشتر از آنچه به عنوان مدیر کل پرتلاش آموزش و پرورش استان اصفهان در دولت دهم بشناسند، به عنوان معلمی معلم زاده و فردی مذهبی می شناسند که توانست در دوره 4 ساله مدیریت برآموزش و پرورش استان اصفهان با تفکر اعتدالگرایی اعتماد عمومی را فراهم و زمینه تلاش معلمان برای تعلیم و تعلم مبتنی بر اصول قانون اساسی برپایه شیوه های انسانی - اسلامی به عنوان یکی از مقدس ترین امور را نهادینه نماید.
وی پیش ازاین نیز مدیریت دبیرستان های پسرانه صارمیه، ادب و معاونت پژوهش، برنامه ریزی و منابع انسانی اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان را برعهده داشت.
وی دارای مدرک فوق لیسانس تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش بوده واکنون دانشجوی دکترای فلسفه تعلیم و تربیت است و دارای تالیفاتی همچون انسان شناسی - تالیف کتاب دینی متوسطه - روش تربیت تبشیر و انذال در قرآن و نهج البلاغه و ... می باشد.
یکی از نقاط قابل توجه وی که اکنون مورد توجه اصولگرایان قرار گرفته است، استقبال زیاد معلمان و فرهنگیان از این کاندیدای اصفهانی است و به نظر می رسد یکی از مهره های اصلی لیست پنج نفره اصولگرایان اصفهان باشد.

حجت الاسلام و المسلین احمد سالک:
نامبرده هرچند فرزند آیت الله شیخ محمود سالک کاشانی است، اما مبارزات سیاسی خود در رژیم ستم شاهی را در مکتب شهید بهشتی آغاز کرد.
در سال های ۱۳۵۲ به بعد پنج بار توسط ساواک در شهرکرد، بروجرد، داران، میمه، و... دستگیر شد اما موفق به فرار شد. سالک در سال ۱۳۵۴ در شهر آباده دستگیر شد و به زندان عادل آباد شیراز و سپس به کمیته منتقل شد.
مسئول كميته دفاع شهري اصفهان در سال ۱۳۵۷،فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامي اصفهان در سال ۱۳۵۸،فرمانده بسيج مستضعفين كل كشور در سال های ۱۳۵۹ و ۱۳۶۰،سه دوره نمایندگی مردم اصفهان در مجلس شوراي اسلامي (دوره های اول- سوم و چهارم)،فرمانده كميته انقلاب اسلامی كشور از سال ۱۳۶۴ الی ۱۳۶۶، ماينده ولی فقیه در نيروي قدس سپاه پاسداران از سال ۱۳۶۹ الی ۱۳۷۹، معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت از سال ۱۳۸۷ الی ۱۳۹۰،عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز از سال ۱۳۷۶ تا کنون،سخنگوی جامعه روحانيت مبارز از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۱، نماینده مردم شریف اصفهان در دور نهم مجلس شورای اسلامی،رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس نهم بخشی از سوابق کاری وی می باشد.
شیخ احمد سالک کاشانی تاکنون به عنوان فردی معتمد در بین روحانیون و انقلابیون شناخته شده و قطعا حضور وی در لیست اصولگرایان می تواند زمینه اقبال عمومی به این لیست را فراهم نماید.

عباس مقتدایی:
هرچند نامبرده تصمیم دارد ائتلافی با تعدادی از دانشگاهیان اصفهان تشکیل دهد، اما سوابق اصولگرایی وی باعث شده تا او نیز مورد توجه بدنه اصولگرایان جامعه اصفهان قرار بگیرد و به عنوان مهره ای برای ورود به لیست اصولگرایان در نظر گرفته شود.
وی عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی و دانش‌آموخته کارشناسی ارشد معارف اسلامی و علوم سیاسی از دانشگاه امام صادق(ع) و دارای دکتری روابط بین‌الملل از دانشگاه آزاد اسلامی تهران است.
نماینده مجلس شورای اسلامی (مجلس نهم)،عضو کمسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، ریاست گروه دوستی ایران و دانمارک،ریاست گروه دوستی ایران و بلغارستان ورئیس کمیته پیگیری مسائل و مشکلات زاینده رود اصفهان بخشی از سوابق اجرایی این نماینده اصفهانی است.

حمیدرضا فولادگر:
هرچند وی در دور قبلی انتخابات طی یک رقابت سنگین با مرتضی طلایی به دور دوم راه یافت و از دور دوم انتخابات راهی بهارستان شد، اما با توجه به فعالیت و پیگیری های مستمر برای صنایع استان به ویژه در محور رفع موانع کسب و کار و ابلاغ این قانون توسط دولت، پیگیری وضعیت اشتغال، تولید و ... فعالان صنعت اصفهان استقبال خوبی از وی دارند.
وی از اصولگرایان موسوم به محافظه کار می باشد که تاکنون توانسته چندین دوره با حمایت جامعه اسلامی مهندسین راهی مجلس شورای اسلامی شود.
فولادگر فوق لیسانس مهندسی صنایع از دانشگاه آزاد اسلامی (۱۳۷۴) است و اکنون در مقطع دکتری مهندسی صنایع مشغول به تحصیل می باشد.
نمایندگی مجلس شورای اسلامی در شهرستان اصفهان در دوره های هفتم و هشتم ،عضویت در کمیسیون هیئت عالی نظارت مجلس شورای اسلامی، عضو هیئت مدیره اتاق تعاون استان، عضویت در انجمن های مهندسی مکانیک و صنایع و نظام مهندسی ساختمان، عضویت در جامعه اسلامی مهندسین (عضویت در شورای مرکزی و عضو مؤسس جامعه استان)،عضو هیئت مدیره جمعیت هلال احمر استان و... نیز بخشی از سوابق وی می باشد.
حضور وی در بین صنعتگران و نمایندگی وی از قشر مهندسان به علاوه سوابق فرهنگی ، انقلابی و علمی وی می تواند در اقبال عمومی جامعه به لیست اصولگرایان موثر باشد.
البته در این طیف سیاسی می توان به افراد موثر دیگری همچون کمال حیدری که پیش از این مسئولیت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان را برعهده داشت، حجت الاسلام صادق زاده، امام جمعه سابق ورزنه و... نیز اشاره کرد.

بررسی مهره های اصلاح طلب در اصفهان:
اصلاح طلبان نیز وضع مشابهی در این زمینه دارند و آن ها که پس از پایان مجلس ششم تاکنون مترصد حضور حداکثری در مجلس می باشند، بر این باور هستند که بسته شدن لیست قوی با حضور افراد مستقل آن هم در حد معدود می تواند اقبال عمومی را بیشتر کند.
البته به نظر می رسد این موضع سیاسی تا شب پیش از انتخابات بیشتر دوام نیاورد و پس از اطمینان از تایید صلاحیت ها ، عده ای از این افراد در آخرین لحظات به نفع همفکران سیاسی خود از حضور در این عرصه انصراف دهند.
اما شیوه ورود اصلاح طلبان اصفهانی درعرصه انتخابات شیوه منحصر بفرد است، به گونه ای که این طیف سیاسی در دو سطح سنی نیرو گزینش و معرفی نموده اند، عده ای از آن ها از افراد باتجربه سیاسی و افرادی نیز جوان و بدون تجربه اجرایی خاص هستند که به نظر می رسد این اقدام در جهت پیش بینی رد صلاحیت های احتمالی صورت گرفته باشد.
در زیر به طور خلاصه به بررسی سوابق برخی از افراد مطرح در این زمینه خواهیم پرداخت.
مرتضی مبلغ:
معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات بود و در اظهار نظری گفته: " مسلما جریان اصلاحات با جریان دولت در انتخابات مجلس در یک راستا عمل خواهد کرد." هرچند این موضوع بیانگراین نکته است که به دلیل عدم موفقیت اصلاحات طی سه دوره اخیر مجلس شورای اسلامی و اتفاقات پس از انتخابات سال 88 اصلاح طلبان تصمیم دارند پشت سر دولت تحرکات سیاسی خود را انجام دهند،اما این نکته نیز حائز اهمیت است که این طیف سیاسی می خواهد با انتقاد ازعملکرد ادوار هفتم،هشتم و نهم مجلس به نوعی مشروعیت سیاسی به دست آورد.

علی اکبر ابرقوئی نژاد:
چهره آرام و سیاسی – ورزشی اصلاح طلبان اصفهان که طی این سال ها خود را از معرکه افراط به دور نگه داشته است، حالا تصمیم دارد با ورود به عرصه انتخابات مجلس شورای اسلامی وارد کارزاری بس عظیم شود.
وی که به عنوان مدیرکل سیاسی انتظامی استانداری اصفهان در دوران اصلاحات مشغول فعالیت بود، این سال ها بیشتر از این که یک چهره سیاسی باشد، یک چهره ورزشی است و اکنون مسئولیت هیئت فوتبال استان اصفهان را برعهده دارد.
ابرقوئی نژاد در آخرین تنش شبه سیاسی خود ، با مدیرکل ورزش و جوانان وقت استان بر سر مسئولیت هیئت فوتبال استان به جدالی سخت پرداخت که با پشتیبانی رئیس فدراسیون فوتبال کشور از این جدال مدیریتی موفق بیرون بیاید.

مهرزاد خلیلیان:
خلیلیان نیز یکی دیگر از مهره های ورزشی ، اقتصادی و سیاسی طیف اصلاحات است که علاوه بر مسئولیت اداره کل تربیت بدنی استان در دوران اصلاحات از سال 74 تا 81، مسئولیت فدراسیون پزشکی ورزشی کشور، دبیرکلی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اصفهان و مدیرعاملی باشگاه فولاد مبارکه سپاهان را نیز برعهده داشت.
به نظر می رسد خلیلیان یکی از مهمترین مهره های اصلاح طلبان برای ورود به لیست پنج نفره باشد.

پرویز سلیمانپور:
سلیمان پور به عنوان یکی از پزشکان شهر اصفهان مشغول حرفه طبابت است، اما بیشتر از این که وی را به عنوان یک پزشک بشناسند، سیاسیون به عنوان معاون ستاد انتخاباتی روحانی در انتخابات سال 92 از وی یاد می کنند.وی اکنون نیز بیشتر از این که به اصلاحات نزدیک باشد، به طیف میانه رو نزدیک است و خود را یک اعتدال گرا می داند،اما به نظر می رسد اصلاح طلبان که قصد دارند این بار دستشان را بر شانه دولت بگذارند، از این کاندیدای نزدیک به اعتدال گراها، یک مهره فعال در این عرصه بسازند.
اکرم مصوری منش:
وی که بیشتر از یک فعال سیاسی به عنوان یک معلم شناخته می شود ، توانست در ششمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابه اصفهان راهی بهارستان شود.
مصوری منش دوسال نیز سابقه مشاور امور بانوان و خانواده استانداری اصفهان را برعهده داشته است.
اصلاح طلب های اصفهانی به ورود وی به مجلس شورای اسلامی بسیار امیدوار هستند.
البته در این طیف سیاسی می توان به حضور حسین یارمحمدیان، رئیس هیئت بدنسازی و وزنه برداری استان اصفهان،مرتضی پدریان مدیر مسئول و فعال سیاسی ، علی راعی ،مدیر مسئول و فعال سیاسی ، سید سعید صفوی دانش آموخته علوم سیاسی و ...نیز اشاره نمود.

بررسی مهره های مستقل در اصفهان:
همواره در هر انتخاباتی افرادی به عنوان مستقل یا اصطلاحا منفرد وارد کارزار سیاسی می شوند.
اصفهان توانسته در این چند دوره شاهد ورود کاندیداهای مستقل و منفردی از این حوزه انتخابیه به مجلس باشد که شاخص ترین آن ها حسن کامران و همسرش ، نیره اخوان هستند که هرچند از نظر فکری به اصولگرایان نزدیک هستند، اما با ائتلاف های خانوادگی وارد انتخابات می شوند.
غیر از این دو کاندیدای دور دهم که بازهم به نظر می رسد تصمیم دارند به صورت منفرد و مستقل وارد مجلس شورای اسلامی شوند،به عنوان شاخص ترین کاندیداهای مستقل می توان به حضور مریم ملک پور،گوینده خبر وآینده پژوه مسایل سیاسی و رسانه، دکتر نیکدستی ، قاری قرآن،دندانپزشک و مدرس دانشگاه نیز اشاره نمود.
البته در این وهله ایران اسلامی بیش از آنچه به یارکشی سیاسی نیاز داشته باشد، به حضور حداکثری مردم در انتخابات نیاز دارد،چرا که این حضور می تواند پاسخ محکمی باشد به زیاده خواهی دشمنان قسم خورده این کشور که برای بلعیدن بخشی از اقتدار و استقلال ایران اسلامی دندان تیز کرده اند.

دیدگاه‌ها  
  0
به نظر من سر لیست اصولگرایان باید حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج سید مصطفی طباطبایی نژاد نماینده ولی فقیه درسازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری کل کشور باشد. ایشان ۸ سال نماینده مجلس بوده اند (دو دوره ) و اخوی زاده حضرت آیت الله حاج سید یوسف طباطبایی نژاد می باشند و باتوجه به خوشنامی این خاندان و توان بالای ایشان که رییس مجمع نمایندگان اصفهان هم بوده اند مناسب ترین فرد در این دوره مجلس شورای اسلامی می باشند
نوشتن دیدگاه