شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24767
منتشر شده در پنج شنبه, 04 آبان 1402 14:21
تعداد دیدگاه: 0
سخنگوی ستاد انتخابات اعلام کرد:

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد: در ادامه اجرای فرآیند انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مدارک بیش از ۲۴ هزار داوطلبان انتخابات همراه با پرسشنامه ها برای مراجع پنجگانه مندرج درقانون جهت بررسی احراز صلاحیت اولیه درحال ارسال است .

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور روز پنجشنبه در یک کنفرانس خبری گفت: تفاوت انتخابات امسال با سایر دوره های گذشته وجود دو قانون جدید برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری به صورت جداگانه است .

وی با اشاره به پایان فرآیند نام نویسی نهایی از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی در روز چهارشنبه سوم آبان ماه گفت: براساس قانون روزانه مدارک داوطلبانی که به صورت قطعی ثبت نام کرده اند همراه با پرسشنامه برای مراجع پنجگانه مندرج در قانون ارسال می شود و این فعالیت شکل گرفته تا احراز صلاحیت اولیه ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر داوطلب انتخابات مجلس در موعد مقرر انجام شود.

اسلامی با اشاره به اینکه دستگاه های پنج گانه ۱۰ روز فرصت دارند تا پاسخ بررسی ها را به ستاد انتخابات وزارت کشور اعلام کنند، تصریح کرد: به محض وصول نتایج از دستگاه های پنجگانه، ستاد انتخابات وزارت کشور موظف است ، گزارش دریافتی را برای هیات های اجرایی در سراسر کشور ارسال کند.

وی افزود با اشاره به اینکه براساس قانون از ۱۳ مهرماه لغایت ۱۹ مهرماه هیات های اجرایی درکل کشور شکل گرفته اند، گفت : اکنون یک هزار و ۲۱۸ هیات اجرایی براساس حوزه های اصلی و فرعی در سراسر کشور فعال هستند که قانون اشاره می کند می باید این هیات ها در چارچوب یک تشکیلات اداری به همراه یک مجموعه مردمی که معتمدان مردم هستند، گزارش هر داوطلب را بررسی و اعلام نظر کنند و مدت زمانی که هیات های اجرایی فرصت اعلام نظر دارند ۱۵ روز هست .

اسلامی با تاکید بر اینکه طبق برنامه زمانبندی ستاد انتخابات وزارت کشور در ۱۸ آبان ماه اعلام نظر هیات های اجرایی را خواهد داشت، افزود: فرایند انتخابات پس از آن وارد مرحله هیات های نظارت و به بررسی صلاحیت ها خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور با اشاره به اینکه درچارچوب فرآیند شورایی انتخابات، اصلی ترین مسوولیت بر عهده فرمانداران هست، اظهارداشت: فرمانداران در سراسر کشور در حال فعالیت هستند و از طریق سامانه جامع انتخابات اطلاعات لازم را دریافت می کنند و جلسات هیات های اجرایی نیز به صورت فشرده برگزار می شود تا براساس جدول زمانی انتخابات نتایج احراز صلاحیت اولیه داوطلبان اعلام شود.

وی در مورد فرآیند ثبت نام نهایی و آمارهای ثبت شده در پنجره واحد وزارت کشور از داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز گفت : در روز هفتم ( سوم آبان ماه ) و آخرین روز تعداد هفت هزار و ۸۵۶ نفر وارد پنجره واحد وزارت کشور شدند و مرحله قطعی ثبت نام را پشت سر گذاشتند .

وی با اشاره به اینکه فرآیند ثبت نام نهایی با ثبت آمار ۲۴ هزار و ۸۲۹ نفر از سراسر ایران اسلامی با موفقیت به پایان رسید و داوطلبان دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی یک رکورد را شکل دادند، گفت : آمار ثبت شده نشان می دهد در دروه نهم مجلس پنج هزار و ۳۸۵ نفر ، دوره دهم ۱۰ هزار و ۷۲ نفر، دوره یازدهم ۱۶ هزار و ۳۴ نفر و در این دوره بیش از ۲۴ هزار نفر برای نمایندگی مجلس اعلام آمادگی قطعی کردند.

وی با اشاره به اینکه پنجره واحد وزارت کشور روز چهارشنبه و درآخرین روز نام نویسی نهایی شاهد ترافیک سنگین بود، گفت: ترکیب سنی این دوره از نام نویسی نهایی داوطلبان انتخابات مجلس نشان می دهد که ۱۳ درصد داوطلبان خانم ها و ۸۷ درصد آقایان هستند.

اسلامی در مورد ترکیب سنی داوطلبان با اشاره به اینکه بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال با ۶۶ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند، گفت : آمار ثبت شده نشان می دهد بازه سنی ۳۰ تا ۴۰ سال ۲۹ درصد ، ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۷ درصد ، ۵۰ تا ۶۰ سال ۲۶ درصد و ۶۰ تا ۷۵ سال هشت درصد را به خود اختصاص داده اند .

وی در مورد ترکیب تحصیلی داوطلبان نیز گفت: ۱۵ درصد آنان مقطع دکترا، ۷۹ درصد کارشناسی ارشد، چهار درصد کارشناسی و دو درصد مدارک حوزوی هستند . ۲۲ درصد داوطلبان را نیز ایثارگران تشکیل می دهند و دو درصد نیز سابقه نمایندگی ادوار نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی را دارند.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور در مورد میزان استقبال براساس تفکیک استان ها نیز استان های البرز - تهران - قم - خراسان رضوی - چهارمحال و بختیاری - یزد - اصفهان - قزوین - فارس و گلستان را ۱۰ استان برتر ذکر کرد و گفت: در مورد حوزه های انتخابیه نیز کرج رتبه نخست را دارد. شهریار - تهران - مشهد - یزد - رابط کریم - اصفهان - اهواز -شیراز و قم نیز به ترتیب در این شاخص پیشرو در نام نویسی نهایی برای داوطلبی انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی هستند.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز ۱۱ اسفند ماه امسال در سراسر ایران اسلامی برگزار می شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه