شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23243
منتشر شده در جمعه, 30 دی 1401 11:19
تعداد دیدگاه: 0
رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور:

معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: اطلاق عنوان "برخوردار" به اصفهان با وجود چالش ها و مشکلات زیست محیطی فعلی این استان منصفانه نیست و این نگاه باید تغییر کند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی سلاجقه شامگاه پنجشنبه در کارگروه آلودگی هوای اصفهان در سالن اجتماعات استانداری افزود: مردم را نباید در رُخداد شرایط فعلی به عنوان مُقصر جلوه داد بلکه آنان خود همواره مطالبه گر بودند و در این زمینه از مسوولان پیشی گرفتند.

معاون رییس جمهور با بیان اینکه برای شرایط فعلی اصفهان باید عذرخواهی کنیم، افزود: باید واکاوی شود در این سال ها چه اتفاقی افتاده که اصفهان به این وضعیت دچار شده است.

معاون رییس جمهور تصریح کرد: قبل از مازوت سوزی شهر اصفهان همچنان درگیر آلودگی هوا بوده است، از طرفی انباشت صنایع در استان بیش از اندازه بوده و این مساله باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه توسعه صنایع دانش بنیان و غذایی در اصفهان ضروری است، افزود: استقرار صنایع در این استان مبتنی بر ظرفیت های بومی مدیربت نمی شود.

سلاجقه با بیان اینکه نگاه دولت به اصفهان نسبت به رویکردهای گذشته در حال تغییر است، افزود: خواستن و توانستن در اصفهان مشق شده است و با همین رویه می توان با اتحاد و همدلی مشکلات را حل کرد.

معاون رییس جمهور گفت: نگاه دولت سیزدهم به مساله آلایندگی نگاه درآمدزایی نیست بلکه مجاب کردن صنایع به حل مشکلات زیست محیطی خودشان است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور تصریح کرد: امروز شرایط اقلیمی و مخاطرات زیست محیطی به معضل جدی ایران تبدیل شده است.

سلاجقه با بیان اینکه تکرار کارها و اقدامات قبلی سودی ندارد، افزود: کاهش آلودگی هوای اصفهان نیازمند تدوین برنامه جامع و سنجه های دقیق است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست اصفهان افزود: آستانه تحمل مردم با وجود ظرفیت تاب آوری در بزنگاه های مختلف بسیار بالا بوده است اما استمرار این شرایط شایسته آنها نیست و باید مدیریت شود.

وی با بیان اینکه نباید با انباشته شدن مشکلات دیوار اعتماد مردم تخریب شود، افزود: همه نهادهای متولی و مسوول در این زمینه باید به تکالیف خود عمل کنند و هیچ قصوری پذیرفته نیست.

استاندار اصفهان در این کارگروه با مروری بر چالش های زیست محیطی استان اظهار داشت: فرونشست زمین، خشکی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی علاوه بر شرایط اقلیمی شرایط زیست محیطی استان را حادتر و مساله هوای پاک را پیچیده تر کرده است.

سید رضا مرتضوی احیای تالاب گاوخونی را ضروری دانست و افزود: این تالاب بین المللی اکنون به منبع آلاینده و تولید ریزگرد در فلات مرکزی تبدیل شده است.

وی خواستار توجه و حمایت ویژه سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه شد و گفت: تشکیل ستاد احیای تالاب گاوخونی و تحقق ۳۵۰ میلیون مترمکعب حقابه آن به کاهش آلودگی هوا در استان کمک می کند.

مرتضوی با بیان اینکه در هفته های اخیر شدت آلودگی هوا تعطیلی مدارس و واحدهای آموزشی را بدنبال داشت، افزود: هفته گذشته طی مکالمه ای با وزیر کشور مقرر شد این مساله روی میز کارگروه ملی کاهش آلودگی هوا بیاید و برای آن با گشاده دستی تصمیم گیری شود.

استاندار اصفهان بر ضرورت جایگزینی موتورسیکلت‌های بنزینی با موتورسیکلت های برقی در اصفهان تاکید کرد و گفت: نوسازی ناوگان حمل و نقل اصفهان از دیگر مطالبات مردم استان است که با حمایت سازمان حفاظت محیط زیست رقم خواهد خورد.

مرتضوی گفت: با تکمیل اعتبار و مراحل عملیاتی خط دو قطار شهری اصفهان از میزان آلودگی هوا کاسته خواهد شد اما تنها با اقدام و حمایت در سطح ملی می توانیم این پروژه های عمرانی را ساماندهی کنیم.

استاندار اصفهان با بیان اینکه نوسازی صنایع نیز از درخواست های مدیریت استان است، افزود: در این زمینه هدف ما تعطیلی صنایع استان نیست بلکه به روز رسانی آنها با تکیه بر بخش دانش بنیان و تکنولوژی دنبال می شود.

وی افزود: جابجایی کوره های آجرپزی و برخی‌ صنایع که نقش مهمی در آلودگی هوای اصفهان دارند نیازمند تسهیلات است.

مرتضوی تصریح کرد: در صورتی که انتخاب سبد سوخت به مدیریت استان واگذار شود با چالش های کمتری مواجه خواهیم بود./انتهای پیام

ایرنا

نوشتن دیدگاه