دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22976
منتشر شده در دوشنبه, 28 آذر 1401 16:02
تعداد دیدگاه: 0
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: استمرار فعالیت نیروگاه ها به جهت ارتباط مستقیم آن با حوزه تأمین انرژی در زمره تصمیمات ملی است و به نوعی مصارف مازوت نیروگاه ها از تهران مدیریت می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، روابط عمومی استانداری اصفهان روز دوشنبه به نقل از منصور شیشه فروش با اشاره به معضل استفاده از سوخت دوم توسط نیروگاه شهید منتظری، گفت: حل این چالش، موضوعی چندوجهی و مستلزم همکاری، حمایت و پیگیری بخش های مختلف از جمله نمایندگان استان، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت نیرو ست.

وی اظهار داشت: این معضل هرسال در نیمه دوم سال و با ورود به فصل سرما و پایداری و سکون هوا شدت می یابدکه برنامه ریزی بلندمدت بمنظور مدیریت وکنترل منابع آلاینده ازجمله اقدامات برای کاهش آلودگی هوا است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان، پیگیری برنامه‌های بلندمدت درکنار تصمیمات کوتاه‌مدت را از جمله اقدامات صورت گرفته از مهر سالجاری درکارگروه شرایط اضطرار آلودگی هوا به منظورکاهش آلودگی هوای اصفهان بیان کرد.

وی خاطرنشان کرد: مراکز علمی پیش از این سهم منابع آلاینده در بخش های مختلف صنعت، حمل و نقل را تعیین کرده‌اند و بدین لحاظ همه بخش‌های مرتبط با این منابع آلاینده در موضوع آلودگی هوا مسوول هستند.

شیشه‌فروش با اشاره به افزایش قابل توجه مصرف گاز در هفته‌های اخیر در کشور افزود: ادامه این روند به طور قطع مشکلاتی را در زمینه تأمین انرژی در دیگر بخش‌های نیازمند به گاز از جمله نیروگاه ها ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به استفاده نیروگاه شهید منتظری اصفهان از سوخت مازوت در روزهای اخیر به رغم تمایل مسوولان استان گفت: همه مسوولان استان همچون سایر شهروندان مخالف مازوت سوزی در نیروگاه هستند و ضمن تشدید پایش‌ها و اقدامات نظارتی بمنظورکاهش فعالیت و یا توقف کامل منابع آلاینده هوا، از ماه‌ها قبل پیگیری‌های متعددی بمنظور پیشگیری از این اقدام انجام داده اند و این موضوع همچنان در دست پیگیری است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه تولید انرژی برق با حفظ الزامات زیست محیطی و تأمین سلامت مردم در زمره وظایف وزارت نیرو است، گفت: استمرار فعالیت نیروگاه‌ها بدلیل ارتباط مستقیم آن با حوزه تأمین انرژی در زمره تصمیمات شورای امنیت کشور است و به نوعی مصارف مازوت نیروگاه‌ها از تهران مدیریت می شود و این نیروگاه نیز با حکم شورای امنیت کشور و بصورت متمرکز دستور گرفته است.

وی با تاکید بر این که گزارش های لحظه‌ای، جلسات و پیگیری های مسوولان استان در این‌باره در چندین مرحله صورت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد، تصریح کرد: این پیگیری ها نیازمند هم افزایی جمعی مسئولان است و بخشی از مسیر ثمربخشی این مطالبه، فارغ از نامه‌نگاری‌های نمایشی درون استانی، پیگیری نمایندگان مجلس در تهران بویژه از طریق کمیسیون بهداشت، محیط زیست و امنیت ملی مجلس شورای را طلب می‌کند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان بر ضرورت اقدام موثر شرکت توانیر و شرکت ملی گاز در تأمین سوخت گاز نیروگاه شهید منتظری بمنظور پیشگیری از مصرف مازوت تاکید نمود و افزود: باتوجه به مسوولیت سازمان حفاظت محیط زیست کشور در نظارت و اجرای قانون هوای پاک، لازم است این سازمان نیز در این خصوص اقدام کند.

نفت کوره یا مازوت(Mazut) یکی از هیدروکربن‌های نفتی و ارزان‌ترین ماده سوختنی برای موتورهای دیزلی و برخی نیروگاه‌هاست.

بدلیل اینکه استفاده از این سوخت، آلودگی بسیاری در هوا بویژه در شرایط پایداری جوی بوجود می‌آورد استفاده از آن برای واحدهای صنعتی خاصه در مناطق پرجمعیت و دچار معضل آلودگی هوا محدود یا ممنوع شده است.

آلودگی هوا یکی از چالش‌های اساسی کلانشهر اصفهان و سایر شهرهای صنعتی و بزرگ این استان است و استفاده از سوخت مازوت(نفت کوره) در واحدهای صنعتی و تولیدی استان حتی در شرایط معمول و روزهای با هوای سالم نیز ممنوع است./انتهای پیام

ایرنا

نوشتن دیدگاه