يكشنبه 30 ارديبهشت 1403, Sunday 19 May 2024, مصادف با 11 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 2285
منتشر شده در یکشنبه, 12 مهر 1394 01:12
تعداد دیدگاه: 0

ده روز پس از فاجعه منا، ریاض در قبال مطالبه افکار عمومی جهان اسلام برای رسیدگی به دلایل اصلی فاجعه منا در انزوایی بیش از پیش قرار گرفته است. این وضعیت به‌ ویژه پس از آن تشدید شد که رهبر معظم انقلاب در بیانات صریحی، مسئولیت‌ها و تکالیف بین‌المللی ریاض را به آل‌سعود یادآور شدند؛ تکالیفی که شاید...

ده روز پس از فاجعه منا، ریاض در قبال مطالبه افکار عمومی جهان اسلام برای رسیدگی به دلایل اصلی فاجعه منا در انزوایی بیش از پیش قرار گرفته است. این وضعیت به‌ ویژه پس از آن تشدید شد که رهبر معظم انقلاب در بیانات صریحی، مسئولیت‌ها و تکالیف بین‌المللی ریاض را به آل‌سعود یادآور شدند؛ تکالیفی که شاید بتوان ضمانت اجرای آن را «عکس‌العمل سخت و شدید» درصورت بی‌توجهی به این تکالیف دانست.

به‌دنبال این فرمایشات، عربستان سعودی تلاش کرد تا چرخشی در مواضع خود ایجاد کرده و با وجود پیگیری همزمان راهبرد فرافکنی سیاسی، در حوزه مدیریتی، همکاری با تهران را افزایش دهد. تسلیم پیام تسلیت سلمان به خانواده‌های داغدار ایرانی، وعده وزیر خارجه عربستان مبنی بر مجازات مقصران حادثه منا و پذیرش برخی شروط درباره شناسایی همه قربانیان این فاجعه و تحویل پیکر جان‌باختگان، تنها بخشی از عقب‌نشینی معنادار ریاض در برابر اقتدار ایران بود.

  • همراهی با مطالبه‌گری ایران

همراهی دیگر کشورهای مسلمان با ایران در پیگیری فاجعه منا و تشکیل گروه حقیقت‌یاب یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت در وادار کردن ریاض به تجدیدنظر در مواضع پیشین خود بود. مثلا تشکیل کمیته ویژه مفقودان فاجعه منا از سوی دولت عراق یا تاکید یمن بر پیگیری این فاجعه در تظاهرات اخیر مردم صنعا نشان داد که موضوع قربانیان حج، تنها موضوع ایران نیست و همزمان دبیرخانه سازمان جهانی حقوق بشر اعلام کرد با دلایل قاطع اثبات شده، حادثه منا آن‌گونه که مقامات سعودی ادعا می‌کنند، قضا و قدر نبوده و ادعای عربستان درباره مفقود شدن برخی از قربانیان در این حادثه یک مساله غیرمنطقی است؛ زیرا درباره بلایای طبیعی مانند زلزله یا سیل سخن نمی‌گوییم که امکان مفقود شدن افراد در آن وجود دارد و این پرسش مطرح می‌شود چه اتفاقی برای صدها نفر از قربانیان این حادثه که جزو مفقودان هستند، روی داده است.

  • زبان اقتدار ایران در برابر فرافکنی آل‌سعود

همزمان تاکید فرماندهان نظامی کشورمان بر پاسخ سخت به بهانه‌تراشی‌های عربی و تاکید نهادهای قضایی ایران بر شکایت بین‌المللی خانواده‌های داغدار، آل‌سعود را چنان به وحشت انداخت که حاضر شد از تناقض‌گویی‌های اولیه در قبال آمار قربانیان و مفقودان فاصله بگیرد. شاید همین قرار گرفتن ریاض در موضع ضعف نسبت به اقتدار ایران بود که باعث شد برخی دولت‌های کوچک وابسته به آل‌سعود در روزهای اخیر اتهاماتی را متوجه تهران کنند تا شاید از این طریق بتوانند به کمک ارباب خود آمده و فشار بر ریاض به‌دلیل بی‌کفایتی را کاهش دهند.

هرچه هست، حالا با ورود اولین کاروان از قربانیان ایرانی فاجعه منا به خاک کشورمان، افکار عمومی ایران منتظر رفتارهای معنادار عربستان برای جبران این فاجعه و عذرخواهی رسمی شاه سعودی از مردم ایران است؛ انتظاری که اگر برآورده نشود، از مرحله بیان به سطح عمل خواهد رسید.

  • حاجیان از قربانگاه بازگشتند

درچنین شرایطی، نخستین گروه از پیکرهای مطهر جان باختگان فاجعه منا صبح دیروز با حضور روسای قوا، رئیس دفتر مقام معظم رهبری و جمع دیگری از مقامات کشوری و لشکری وارد فرودگاه مهرآباد شد و حاضران به پیکر جان باختگان، ادای احترام کردند. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، این پیکرها که متعلق به 104 نفر از جان باختگان بودند، امروز در مراسم رسمی در استان‌هایی که به آنجا تعلق دارند، تشییع می‌شوند. رئیس‌جمهور طی سخنانی در این مراسم با اشاره به حادثه منا و بی‌مسئولیتی مقامات سعودی گفت: زبان ما در حادثه منا، زبان عواطف، برادری و ادب بوده و در جای لازم از زبان دیپلماسی استفاده شده و اگر لازم باشد جمهوری اسلامی ایران از زبان اقتدار خود نیز استفاده خواهد کرد. روحانی اظهار کرد: نخستین گام از اقداماتی که قرار بود دولت جمهوری اسلامی ایران انجام دهد، به منصه ظهور رسید و تعدادی از اجساد پاک جان‌باختگان به کشور بازگردانده شد. وی افزود: دومین اقدامی که باید انجام شود شناسایی دیگر اجساد مطهر است که این کار به سرعت پیگیری خواهد شد.

رئیس‌جمهور با اشاره به لزوم پیگیری دیگر اقدامات لازم تاکید کرد: باید روشن شود در این حادثه افرادی مقصر بوده‌اند یا نه و اگر ثابت شود عده‌ای از ماموران در این حادثه تقصیر داشته‌اند، ما به هیچ‌عنوان از خون عزیزانمان نخواهیم گذشت. روحانی افزود: ‌این حادثه، آزمونی برای دولت عربستان سعودی، سازمان‌های بین‌المللی و کشورهای اسلامی بود و باید واقعیت و حقیقت این مساله از طریق کمیته حقیقت‌یاب به‌طور کامل برای ما روشن شود.

  • نامه به بین‌المجالس اسلامی

علی لاریجانی نیز گفت: موضوع حادثه منا در بین‌المجالس اسلامی در حال پیگیری است و در همین ارتباط نامه‌ای به بین‌المجالس نوشته‌ام.

به گزارش ایرنا، لاریجانی که دیروز پس از حضور در مراسم ادای احترام به پیکر جان‌باختگان حادثه منا، دیداری با رئیس مجلس کرواسی داشت، بعد از این دیدار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بعد از این همه فراز و نشیب بالاخره پیکر بیش از 100 هموطن به کشورمان بازگشت و ما امیدواریم در اسرع وقت بقیه پیکرها به ایران بازگردند. لاریجانی با تاکید بر این که ما خواهان این هستیم بقیه پیکرها با احترام و تکریم بازگردند و برایشان مضجع درنظر بگیریم، افزود: این حادثه دردآور است و باید پیگیری‌های لازم انجام شود تا دیگر تکرار نشود.

  • تاکید بر پیگیری فاجعه منا

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی هم دیروز در آغاز جلسه کمیسیون نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تاکید بر این که ابهامات فاجعه منا باید روشن شود، گفت: امیدواریم مسئولان مربوطه با اهتمام ویژه، برنامه انتقال اجساد و ادامه درمان مجروحان را در کشور پیگیری کنند که هم باعث تسلّای خاطر خانواده‌ها و بازماندگان می‌شود و هم از نگرانی ملی در جامعه می‌کاهد. محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت نیز دیروز با تاکید بر پیگری حقوقی فاجعه منا توسط دولت، گفت: ما امیدوار هستیم بتوانیم به نحو شایسته و با برخورداری از ابزار‌های رسمی و غیررسمی فاجعه بزرگ منا را پیگیری کنیم تا حقوق جان‌باختگان و مجروحان این فاجعه بزرگ را استیفا کنیم. سید محمود علوی، وزیر اطلاعات هم گفت: در مراحل بعدی، اقدامات حقوقی باید صورت گیرد و میزان قصور و تقصیر عوامل این فاجعه مشخص و با مقصران برخورد قانونی برابر مقررات حقوقی بین‌المللی انجام شود.

  • فرمانده سپاه: برای واکنش سریع و خشن آماده‌ایم

سردار سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه از آمادگی این نهاد برای واکنش سریع و خشن ایران در راستای تحقق اراده رهبر معظم انقلاب و پاسخگو کردن آل‌سعود در قبال فاجعه منا خبر داد. به گزارش سپاه نیوز، جعفری در حاشیه جلسه قرارگاه دریایی خاتم‌الانبیاء(ص) اظهار کرد: سپاه همه ظرفیت های ممکن برای واکنش سریع و خشن ایران را آماده کرده و در انتظار اجرای دستور است. وی افزود: سپاه قاطعانه و مقتدرانه در صورت ضرورت برای هر اقدامی، در هر زمان و هر منطقه، برای دفاع از عزت مسلمین و حرمت آنان به ویژه مردم انقلابی ایران در مقابل حکام ظالم و جاهل آل‌سعود، آماده است و انتقام سخت این جنایت هولناک را از آل‌سعود خواهد گرفت.

 

منبع:جام جم

نوشتن دیدگاه