يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 22575
منتشر شده در یکشنبه, 15 آبان 1401 12:18
تعداد دیدگاه: 0
رییس دانشگاه اصفهان:

رییس دانشگاه اصفهان روز گذشته در جمع اصحاب رسانه به تشریح برنامه های راهبردی دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز پرداخت و در ادامه بر اجرای مُصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و شیوه‌نامه اجرایی سال ۹۸ در مقابل دانشجویان هنجار شکن تاکید نمود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر حسین هرسیج رییس دانشگاه اصفهان در این نشست اظهار داشت: رسانه ها نقش کلیدی در انعکاس واقعیت های خبری دارند و تحلیل صحیح وقایع جهانی از وظایف مشهود آن ها می باشد.

رییس دانشگاه در ادامه ضمن اشاره به ۱۳ آبان روز مقابله با استکبار جهانی به تشریح نهضت هایی که در ایران شکل گرفتند و با شکست مواجه شدند پرداخت و تصریح نمود: نهضت های مشروطیت، ملی شدن صنعت نفت و ۱۵ خرداد از جمله نهضت هایی بودند که ملت ایران با تجاربی که از این شکست ها کسب کردند موفق شدند در انقلاب اسلامی به رهبری حضرت امام(ره) در بهمن ۱۳۵۷ به پیروزی برسند.

وی در ادامه افزود: بعد از وقوع نهضت هایی که منجر به شکست شد،این ضریب هوشی ملت ایران را نشان می داد که از این وقایع و رخدادها و نهضت های قبلی درس عبرت گرفتند و در انقلاب اسلامی ۵۷ بر دو شعار اصلی استقلال و آزادی تاکید نمودند.

دکتر هرسیج بیان داشت: خوشبختانه دانشگاهیان و روشنفکران به عنوان موتور محرکه این دو قسمت بودند یعنی هم در مبارزه با استبداد و هم در مبارزه با استکبار نقش کلیدی داشتند .

وی در ادامه افزود: اتحاد دانشگاهیان با روحانیان نیز یکی دیگر از موارد عبرت آموز مردم ایران است. به طوری که در نهضت ۱۵ خرداد امام(ره) به میدان آمد و روشنفکران حمایت نکردند ولی در انقلاب ۵۷ اتحاد بین روحانیت و روشنفکران منجر به پیروزی شد.

دکتر هرسیج در ادامه استقلال با آزادی را مورد تاکید قرار داد و تصریح نمود: آزادی همراه با سلطه خارجی خوب نیست و این مهم ترین عبرتی است که ما توانستیم در انقلاب ۵۷ به آن دست یابیم.

وی همچنین افزود: اگر جمهوری اسلامی توانسته اقتدار خود را حفظ کند به خاطر نقش کلیدی دانشگاه ها بوده است.

کشور ما هم اکنون در عرصه ها ی تکنولوژی، نانو، پهباد و موشکی پیشرفت های قابل توجهی داشته است و این افزایش اقتدار در عرصه های امنیتی، اقتصادی و اجتماعی کاملا" مشهود است.

دکتر هرسیج با بیان این مهم که هندسه قدرت در حال تغییر است اذعان داشت: قدرت در حال انتقال از غرب به شرق است. از نظر فرهنگی نیز لیبرال دموکراسی در حال شکست است.

وی همچنین برنامه راهبردی دانشگاه تحت عنوان دانشگاه جامعه محور و تمدن ساز که در یک سال اخیر مطرح شده است را بسیار کاربردی و تاثیرگذار دانست و افزود: بحث جامعه محوری منجر به افزایش اقتدار می شود و بحث تمدن سازی به این اقتدار جهت می دهد.

رییس دانشگاه اصفهان همچنین در این نشست به عملکرد این مرکز علمی در یک سال اخیر اشاره و خاطرنشان کرد: حدود یکهزار و ۵۰۰ دانشجوی خارجی از ۱۳ کشور در این دانشگاه تحصیل می‌کنند که حدود ۱۰ درصد کل دانشجویان این مجموعه را تشکیل می دهند.

دکتر هرسیج با بیان‌اینکه ارزش قراردادهای ارتباط با صنعت و طرح‌های برون دانشگاهی در این دانشگاه در یک سال اخیر حدود ۱۰ برابر شده است، افزود: ما در ابتدای کار که مدیریت دانشگاه را تحویل گرفتیم، این مرکز حدود ۱۴۰ میلیارد تومان بدهی داشت که تاکنون بسیاری از آنها را پرداخت کرده ایم.

وی، تدوین برنامه راهبردی پنج ساله دانشگاه از سال ۱۴۰۲، تشکیل هیات اندیشه‌ورز و سازمان توسعه و سرمایه‌گذاری و پرداخت مطالبات مربوط به سختی کار کارکنان، جایزه تشویق مقالات و حق‌التدریسی و پایان‌نامه ها را از دیگر اقدامات یک سال اخیر در دانشگاه اصفهان برشمرد و گفت: گسترش دیپلماسی علمی و استانداردسازی و کیفی سازی جذب دانشجوی خارجی نیز در دستور کار این دانشگاه قرار دارد.

رییس دانشگاه با بیان‌این مهم که فعالیت ۵۰ تا ۶۰ دانشجوی این دانشگاه بر اساس مُستندات موجود و به دلایلی مانند اخلال، تهدید و تخریب به مدت یک ماه متوقف شده است، اظهار داشت: دانشگاه اصفهان و علوم پزشکی اصفهان در مجموع حدود ۳۱ هزار دانشجو در این مرکز علمی دارند اما در وقایع اخیر و در اوج اغتشاشات، حداکثر ۴۰۰ تا ۵۰۰ نفر از آنها در تجمعات شرکت می‌کردند که حدود تنها یک و نیم درصد از کل دانشجویان این ۲ دانشگاه را تشکیل می‌دهند.

وی اضافه کرد: بنای کار ما در ۴۰ روز اول جریانات اخیر، برگزاری جلسه‌های مُتعدد با دانشجویان مُعترض و تشکل‌ها و انجمن‌های دانشجویی بود که تاثیر داشت و نشان داد ما خلل اطلاعاتی داریم و دانشجویانی که مُنصف بودند و در جریان واقعیت‌ها قرار گرفتند، کارهای خود را ادامه ندادند.

دکتر هرسیج ادامه داد: ما دوستانه با دانشجویان صحبت کردیم و در جلسه‌های مختلفی که استادان، مجموعه‌های فرهنگی و دفتر نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه با آنها داشتند، به سخنان آنها گوش داده شد.

رییس دانشگاه اصفهان تصریح کرد: با وجود همه این اقدامات، برخی دانشجویان، آگاهانه یا ناآگاهانه، به کارهایی که در حد شئون دانشجویی نبود، ادامه دادند که تصمیم گرفته شد از شنبه هفته گذشته ۷ آبان ۱۴۰۱ فعالیت تعدادی از آنها به طور موقت، متوقف شود.

وی افزود: بسیاری از خانواده‌ها برای تصمیم اتخاذ شده از ما تشکر کردند زیرا تا زمانی که آرامش و امنیت در فضای دانشگاه نباشد، فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی و نوآورانه نیز تحقق پیدا نمی‌کند.

رییس دانشگاه اصفهان خاطرنشان کرد: بیشتر دانشجویانی که در اغتشاشات اخیر شرکت کردند، جدیدالورود هستند و از افرادی بودند که در ۲ سال گذشته و دوران کرونا، ارتباط حضوری با آنها نداشتیم .

دکترهرسیج تاکید کرد: در جریانات اخیر هیچ موردی از بازداشت دانشجو در داخل دانشگاه اصفهان نداشتیم و اگر هم برخی دانشجویان در بیرون محیط دانشگاه، رفتارهایی را مرتکب شدند ما مسوول عملکرد آنها در خارج دانشگاه نیستیم اما اگر موردی باشد به آنها کمک می‌کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان با اشاره به اینکه در چند سال اخیر و دوران کرونا، مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان کاهش یافته است، اضافه کرد: این اتفاق مطلوبی نیست زیرا ما از دانشجویان نمی‌خواهیم که فقط درس بخوانند و اگر دانشجو بصیر و آگاه باشد بدون شک به قضایایی مانند اغتشاشات ورود پیدا نمی‌کند.

وی تصریح کرد: مشارکت سیاسی و اجتماعی دانشجویان زمانی مُحقق می‌شود که آنها احساس کنند در تدوین و اجرای برنامه‌های سیاسی نقش دارند و حالت انفعالی نداشته باشند.

وی ضمن اشاره به منویات مقام معظم رهبری تصریح نمود: دانشجویان فرزندان ما هستند که به دلیل ضعف آگاهی به مسایلی دچار شدند، ما به دنبال تقویت فضای گفت و گو و مُناظره با استدلال و منطق هستیم اما بر این نکته نیز تاکید داریم که دانشگاه محل سر دادن شعارهای هنجارشکنانه و ساختارشکنانه نیست و با فضای اغتشاشی بشدت برخورد می کنیم.

رییس دانشگاه اصفهان با بیان اینکه در این مرکز، برنامه‌های زیادی برای برقراری ارتباط بیشتر با دانشجویان در زمینه‌های مختلف در نظر گرفته شده است، خاطرنشان کرد: هر کدام از دانشکده‌های دانشگاه موظف هستند تا جلسه‌های مُتعددی را برای شنیدن و پیگیری مُطالبات دانشجویان برگزار کنند.

وی با تاکید بر اینکه دانشگاه‌ها، نقش اساسی و کلیدی در پیشرفت کشورمان پس از انقلاب اسلامی داشته‌اند، اظهار داشت: به‌ همین دلیل در جریانات اخیر، دانشگاه را هدف اصلی قرار دادند زیرا می‌خواهند در پیشرفتی که به اقتدار کشور مُنجر شده است، اخلال ایجاد شود.

دکتر هرسیج همچنین گفت: در ۲ سال گذشته و دوران کرونا، ارتباطات در فضای مجازی افزایش یافت و ما در این زمینه غفلت کردیم، هرچند گسترش فضای مجازی و ضریب نفوذ اینترنت، کار خوبی است اما از نظر محتواسازی، کاری که باید انجام می‌دادیم را نکردیم و سواد رسانه‌ای را به نوجوانان و جوانان آموزش ندادیم.

وی افزود: همین موضوع باعث شد که شبکه‌های اجتماعی به تغذیه فکری جوانان و نوجوانان ما در جهت اهداف خود و برای ضربه‌زدن به انقلاب بپردازند که بر همین اساس(در ۲ ماه گذشته) با این وقایع مواجه شدیم.

وی همچنین با اشاره به اینکه در زمان حاضر نزدیک به ۱۰۰ درصد کلاس‌های درس دانشگاه اصفهان برپاست، خاطرنشان کرد: در جریانات اخیر نیز ۹۵ درصد کلاس‌ها تشکیل شد.

دکتر هرسیج در ادامه با تاکید بر علایم هویتی ایرانی و اسلامی بودن، افزود: من خود را یک چهره فرهنگی می دانم و هیچ محدودیتی برای برنامه های فرهنگی دانشگاه نداریم.

رییس دانشگاه، آزادی بیان در چارچوب منطق و عقلانیت را مورد تاکید قرار داد و در ادامه به تشریح دستاوردهای مهم کشور در ۴۰ سال اخیر پرداخت و تصریح نمود: دیپلماسی علمی یکی از فاکتورهایی است که در افزایش ارتباطات بین المللی حائز اهمیت است و خوشبختانه دانشگاه اصفهان نیز در این خصوص تعامل خوبی با دانشگاه های مهم دنیا برقرار نموده است.

استاد گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان همچنین تصریح نمود: پیشرفت های کشور در حال حاضر بسیار قابل توجه هست و در عرصه های مختلف اقتصادی، نظامی، پزشکی، فناوری و نوآوری، بسیاری از ابرقدرت های جهان، اقدام به خرید پهبادهای و تجهیزات نظامی ما نموده است.

وی ضمن اشاره به وابستگی رضا شاه و محمدرضاشاه به کشورهای غربی و مشکلاتی که در زمان آن ها برای کشور وجود داشت، اظهار داشت: در مقایسه رهبران دنیا از گذشته تا امروز، کدام رهبر مانند مقام معظم رهبری دارای دانش سیاسی، منطقه ای و بین المللی است و از فرهنگ غنی اسلامی و مذهبی برخوردار می باشد؟

وی مقام معظم رهبری را به عنوان با اقتدارترین مقام مسئول در جهان دانست و اظهار داشت: در مقایسه با رهبرانی مانند ترامپ، بایدن، بن سلمان و دیگر رهبران جهان، مقام معظم رهبر بی رقیب هستند و مایع افتخار ما ایرانیان می باشند.

دکتر هرسیج اذعان داشت: تفکری که برآمده از لیبرالیسم یا نئولیبرالیسم است باعث ایجاد مشکلات امروز شده است نه تفکر برآمده از دیدگاه های مقام معظم رهبری و ما امروز تاوان آن تفکرات لیبرالی را می دهیم.

وی همچنین ضمن تشریح قانون ننگین کاپیتولاسیون و رفتار تحقیر آمیز با ایرانیان در زمان محمدرضا شاه اظهار داشت:اگر حاکمیت مقام معظم رهبری را با رهبران دیکتاتور مانند رضا شاه مقایسه کنید خواهید دید که تحمل افراد لیبرال مانند میرحسین موسوی و امثال ایشان توسط مقام معظم رهبری، نشان از بزرگواری ایشان دارد .

دکتر هرسیج همچنین شعارهای هنجارشکنانه تخریب اموال و مورد ضرب و جرح قرار گرفتن نیروهای دانشگاه را دور از شأنیت و حرمت دانشگاه دانست./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه