شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21079
منتشر شده در شنبه, 20 آذر 1400 15:00
تعداد دیدگاه: 0

این روزها مذاکرات وین دوباره خبر ساز شده و بسیاری از کارشناسان نگاهشان را به این شهر اروپایی دوخته تا ببینند چه موقعی از دیوارهای قلعه بلند دیپلماسی ایران و غرب دود سفید بلند می شود.اما آنچه در این میان اهمیت بالایی به خود می گیرد، نوع برخورد مدیران به ویژه رئیس دولت به این بخش از مذاکرات است و...

 این روزها مذاکرات وین دوباره خبر ساز شده و بسیاری از کارشناسان نگاهشان را به این شهر اروپایی دوخته تا ببینند چه موقعی از دیوارهای قلعه بلند دیپلماسی ایران و غرب دود سفید بلند می شود.اما آنچه در این میان اهمیت بالایی به خود می گیرد، نوع برخورد مدیران به ویژه رئیس دولت به این بخش از مذاکرات است و چگونگی پشتیبانی از دیپلمات هایی که به فرموده مقام معظم رهبری ساعت ها ایثار کردند تا به یک توافق دست یابند.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، رئیس دولت می تواند با اظهار نظر خود در این بحبوحه به یاری دیپلمات ها بیاید و یا این که با اظهار نظری نسنجیده سنگ پیش پای آنان بگذارد تا دیپلمات ها مجبور شوند در وین و پای میز مذاکره امتیاز بیشتری بدهند و کمترین امتیاز را بگیرند و این نیز به سلامت نفس مشاوران، تیزهوشی رئیس جمهور و معلومات واندوخته های علمی کارشناسان مربوطه باز می گردد.
کما این که به گفته یکی از دیپلمات ها در دوران پیشین، زمانی که مذاکرات در حال پیشرفت بود وتوافقات در حال نهایی شدن، ناگهان اظهارات حسن روحانی، رئیس جمهور وقت درباره خالی بودن خزانه دست برنده را به طرف مقابل داد و به نوعی تیم مذاکره کننده را خلع سلاح کرد.
رخدادی که از نظر بسیاری از کارشناسان بدیع و غیر قابل باور بود، به همین سادگی توسط رئیس جمهوری که معتقد بود رقیب سیاسی اش زبان دنیا را نمی داند و زبان دیپلماسی، زبان خاصی است ، برگ برنده از این سوی میزه به آن سوی میز منتقل شد.
روشن ترین مسئله ای که در ابتدایی ترین فنون مذاکره به آن اشاره شده و تیم پشتیبانی کننده را از اظهارات بی مورد و اقدامات شائبه برانگیر حین مذاکره بر حذر داشته، در حالی رعایت نشد که دولت قبلی خود را از مجرب ترین و دانشمندترین ها در فن مذاکره می پنداشت و بر این اساس برخی منتقدین را نیز یا به باد تمسخر می گرفت و یا این که با ادبیاتی سخیف که هموراه منتقدینش را با این ادبیات نوازش می کرد، سعی در تخطئه آنان داشت.
اما در جناح مقابل، این روزها کارشناسان دولت مراقب هستند تا اتفاقات قبلی تکرار نشود، هر چند که به دولت شش کلاس سوادی ها! نیز متهم شده اند، اما تلاششان بر یک مانور قدرت و استفاده به موقع و بهینه از ابزارهای پشتیبانی است تا توطئه های دشمن در این زمینه خنثی و دست برتر به دست ایرانی ها پشت میز مذاکره بیافتد.نمونه آن را می توان به امید بخشی رئیس جمهور در برنامه های متعدد دولت اشاره کرد که شاخص ترین آن گفت و گوی مستقیم آیت الله رئیسی از صدا و سیما با مردم و ارائه برنامه 100 روزه دولت بود. در این دیدار وی صراحتا از روزهای روشن ایران درآینده ای نزدیک و بهبود وضعیت اقتصادی خبر داد و در سفر به لرستان از برنامه های دولتش برای کاهش بیکاری و بهبود وضعیت اشتغال.
رئیسی آنطور که خود به میدان آمده و آن طور که برای مبارزه با فساد و ایجاد عدالت نسبی در جامعه کوشش می کند، مطمئننا می تواند دولتی بهتر از دولت های یازدهم و دوازدهم بسازد و همین امر می تواند برنامه ریزان تحریم های کمرشکن و همکاران داخلی، منطقه ای وبین المللی آنان را ناامیدتر از قبل سازد و همین امر سبب شده تا برخیتفاوت های دو برجام را ریشه ای و بنیادین بخوانند.

 

رضا صالحی پژوه

نوشتن دیدگاه