پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403, Thursday 2 May 2024, مصادف با 23 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 18239
منتشر شده در شنبه, 11 ارديبهشت 1400 23:35
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که هر لحظه به انتخابات ریاست جمهوری نزدیک تر می شویم و پیش بینی می شود به دنبال این انتخاب، مدیریت استان ها دستخوش تغییرات گسترده شوند، تشکیل شورای هماهنگی روابط عمومی توسط استانداری اصفهان آن هم در دقیقه 90 شائبه های زیادی را به دنبال داشته است.


به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، هیأت وزیران در تاریخ 27 تیرماه 1396 آئین نامه" نحوه فعالیت، وظایف واختیارات روابط عمومی دستگاه های اجرایی " را تنظیم و تصویب نمود که نتیجه آن شورایی بود با عنوان "شورای هماهنگی روابط عمومی‌های استان"

شورایی زیر نظر استاندار هر استان که در غیاب استانداران، مسئولیت آن با معاون سیاسی و امنیتی است و دبیر آن نیز مدیرکل روابط عمومی استانداری می باشد.

آن هم با عضویت روابط عمومی سازمان‌ها، ادارات کل، نهادها، شرکت‌ها، شهرداری‌ها، دانشگاه ها و موسسات دولتی که در سطح استان مربوطه فعالیت می کنند.

حال با توجه به این که از تصویب این مصوبه حدود 4 سال می گذرد و سکوت استاندار و مدیران استانداری اصفهان در این مدت جای تامل دارد، به یکباره به تلاطم افتادن مسئولان استانداری برای تشکیل این شورا که البته بر اساس ماده 11 اساسنامه، خیلی هم نقش اثرگذار نداشته و بیشتر وظیفه ارائه مشورت بر عهده دارد، این سئوال را پررنگ تر می کند که چرا الان؟

سئوالی با این مضمون که وقتی شورایی متشکل از 9 نفر که 2 نفر آن با ابلاغ معین (استاندار و مدیرکل استانداری) و هفت نفر به انتخاب اعضاء در مجمع عمومی قرار است به زودی در اصفهان تشکیل شود و بر اساس ماده 11 اساسنامه، اتخاذ تصمیم در مورد امور مالی شورا، تعیین مسوولان کمیته‌ها و مدیر مسئول و هیات تحریریه نشریه یا نشریات مجمع از میان اعضای مجمع، اخذ اعتبار، قبول کمک‌های مالی ، حق عضویت و تأمین نیازهای مالی ، تعیین محل تجمعات و محل برگزاری نشست‌ها و سمینارها، برگزاری مجمع عمومی و فوق‌العاده با ارسال دعوت نامه کتبی، تهیه گزارش سالانه و ترازنامه برای تقدیم به مجمع عمومی، تهیه و تدوین آیین نامه‌های مورد نیاز شورا، جذب نیرو برای هر یک از کمیته‌ها از میان اعضای مجمع عمومی بر حسب نوع تخصص کمیته‌ها و پیگیری فعالیت و برنامه‌های کمیته‌ها ،ارسال منظم صورت جلسات و ارایه گزارش هرشش ماه یکبار از وضعیت روابط عمومی‌ های استان به مرکز اطلاع‌رسانی واموربین الملل وزارت کشور،بررسی و تصویب پیشنهادات واصله، تشکیل جلسات هیات رییسه حداقل ماهی یکبار، ارایه نظرات مشورتی در خصوص نصب و عزل مسوولان روابط عمومی‌های سطح استان ، نظارت بر شوراهای روابط عمومی تابعه استان و تعیین حق ارقام حق عضویت سالانه اعضاء را بر عهده دارد، اگر شورایی مهم و اثرگذار است، پس چرا چهار سال از راه اندازی آن خبری نبود و اگر خیلی هم اهمیت ندارد و تنها یک شورای مشورتی است، پس چرا باید در روزهای پایانی عمر دولتی تشکیل شود که برای خدمت به مردم هزار و یک کار نکرده در اولویت تشکیل چنین تشکل هایی دارد؟

شورا 1

 

شورا 2

 

البته این اولین و آخرین سئوالی نیست که به ذهن متبادر می شود، بلکه در ادامه این شوی اداری و نسبتا سیاسی ، با نیم نگاهی به نامه مشاور استاندار و مسئول امور هماهنگی روابط عمومی استانداری اصفهان به ادارات، سازمان ها و نهادهای دولتی استان اصفهان در تاریخ 28 فروردین 1400 در حالی باستناد ماده 2 اساسنامه فقط مدیران روابط عمومی ها را واجد شرایط حضور در این شورا و کاندیداتوری برای هیئت مدیره شورای هماهنگی روابط عمومی های استان دانسته که نه تنها در ماده 2 که در هیچ کجای اساسنامه اشاره ای به لزوم شرکت صرفا مدیران و مسئولان روابط عمومی به عنوان کاندیدا نکرده و تنها در ماده 6 آن ، اعضای حاضر در مجمع عمومی را مسئولان و مدیران روابط عمومی این سازمان ها ونهادهای ذکر شده در ماده 2 بیان نموده که البته ضمن بیان این که حضور در مجمع عمومی با اقدام برای عضویت در این شورا دومقوله تفکیک شده بوده و به نظر نمی رسد برای کاندیداتوری کارشناسان روابط عمومی های ادارات، سازمان ها و نهادها نیز منعی وجود داشته باشد، باید گفت کلمه "مسئولان" نیز در این ماده نیاز به تفسیر دارد.

لذا باید دید آیا تشکیل چنین شورایی در چنین شرایطی، آن هم در دقیقه 90 دولت تا چه میزان می تواند در پیشبرد اهداف روابط عمومی در استان ها موثر باشد؟ و آیا تفسیر به سوء کردن اساسنامه ای که خیلی هم مبهم و پیچیده نیست برای نیل به نتیجه ای دلخواه، آیا به نفع روابط عمومی هایی خواهد بود که فلسفه وجودی آن ها ایجاد شفافیت سازمانی ، ارائه شفاف و دقیق و صحیح اخبار و عملکرد سازمانی و ... است؟

 

نوشتن دیدگاه