جمعه 28 ارديبهشت 1403, Friday 17 May 2024, مصادف با 9 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17672
منتشر شده در شنبه, 07 فروردين 1400 18:01
تعداد دیدگاه: 0

در دنیای پیچیده امروز نقش برجسته اطلاعات بر هیچ کس پوشیده نیست. اما این اطلاعاتی که تقریباً همه افراد برای به‌دست آوردنش در تکاپو هستند و در برخی از اوقات حتی هزینه‌های گزافی هم برای در اختیار داشتنش صرف می‌کنند چیست؟ ابتدایی‌ترین تعریفی که از اطلاعات در ذهن متواتر می‌شود عبارت است از مجموعه‌ای از...

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، از دیدگاه نظری به هر نوع داده جمع‌آورى شده با استفاده ازروش‌هاى مختلفى نظير مطالعه، مشاهده، شايعه و ساير موارد ديگر اطلاعات اطلاق مى‌گردد. در اصل در واژه «اطلاعات»، بار معنایى از قبل تعريف شده‌اى در رابطه با کيفيت، معتبربودن و يا صحت داده وجود نداشته و امکان برخورد با اطلاعات معتبر، غيرمعتبر،واقعى، نادرست، صحيح و گمراه کننده، وجود خواهد داشت. حال در این بین با این حجم عظیم اطلاعات و خبرهایی که روزانه در فضای رسانه‌ای جهان پراکنده می‌شود تکلیف چیست و چگونه می‌توان از گزند دروغ‌ها و نیرنگ‌های افراد سودجو در امان ماند. در همه کشورها دستگاه‌های اطلاعاتی وظیفه تجزیه و تحلیل این اطلاعات را بر عهده دارند تا بتوانند بین اطلاعات درست و غلط تفکیک قائل شوند، و جهت جلوگیری از وارد شدن آسیب به جامعه و کشور با تهدید‌های پیش‌رو مقابله کنند. در جمهوری اسلامی ایران هم نهادهای اطلاعاتی گوناگونی وجود دارد که هر کدام بسته به مأموریتی که بر عهده دارند به انجام وظیفه مشغول هستند. یکی از مهم‌ترین نهادهای اطلاعاتی ایران وزارت اطلاعات است که با بهره‌مندی از نیروهای مخلص، انقلابی و متخصص در این عرصه با کار شبانه‌روزی و لطف خداوند متعال مشغول به حفاظت از کیان ایران اسلامی است. اما توفیقات روزافزون این وزارتخانه دست یافتنی نبوده است مگر با وجود حمایت بی‌وقفه و مستمر مردم این مرز و بوم. در واقع بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی و تشکیل این نهاد اطلاعاتی این مردم مؤمن و خداجو بودند که با پیوستن به آن، شاکله‌اش را بنیاننهادند و همین امر هم باعث ایجاد رابطه‌ عمیق مردم با این دستگاه شده است. چیزی که در بین سازمان‌های اطلاعاتی دیگر کشورهای دنیا شاهد آن نیستیم و بعضاً مورد غضب مردم کشورشان هم هستند. پس لازمه همراهی مردم با دستگاه اطلاعاتی جهت کسب اطلاعات،یکی از مهم‌ترین مسائل می‌باشد. امام خمینی (ره) در همان ابتدای امر بر اساس همین اصل مهم بحث اطلاعات 36 میلیونی که تعداد جمعیت کشور در آن دوران بود را مطرح کردند و اگر نگاهی اجمالی به جایگاه مردم در نظام اسلامی بی‌اندازیم به خوبی مفهوم این فرمایش ایشان را درک می‌کنیم. حقیقت امر این است که انقلاب ما حاصل فداکاری مردم است و تداوم آن هم مستلزم حضور همین مردم است و اراده آن‌ها است که باعث مشروعیت نظام و حکومت مردمی شده است. گواه این مطلب هم حضور پرشور ملت ایران در انتخابات‌های گوناگون است که در آن با آرای مردمی مستقیم و غیرمستقیم رهبر، رییس‌جمهور، نماینده مجلس، وزرای کابینه و... انتخاب می‌شوند تا سکان کشتی نظام اسلامی را به ساحل امن هدایت کنند. از همین منظر بالاترین مرتبه در وزارت اطلاعات که وزیر است پس از رأی اعتمادی که از نمایندگان مردم می‌گیرد بر مسند کار می‌نشیند و اگر هم خدای نا کرده تخلفی از او سر بزند توسط همین نمایندگان استیضاح خواهد شد. پس به جرأت می‌توان گفت رابطه عمیق و تنگاتنگی بین مردم و دستگاه اطلاعاتی برقرار است.
همان طور که بارها شنیده‌ایم خادمین ملت در دستگاه ‌اطلاعاتی به علت تناسب کاری‌شان که بر اصل پنهان‌کاری است به سربازان گمنام امام زمان (عج) شهرت یافته‌اند. همین مسئله هم گاهی اوقات باعث می‌شود که حلقه فصلی مابین ایشان و مردم تیزبین جامعه ایجاد کند. مردمی که به راستی در هوش، ذکاوت و قدرت تحلیل سرآمد مردم دنیا هستند. با نگاهی ساده به پیام‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی از قبیل تلگرام و اینستاگرام رد و بدل می‌شود در می‌یابیم به راستی قدرت تحلیل بین اقشار مختلف جامعه وجود دارد. این نشان از رشد و بلوغ فکری جامعه است و نیاز اتصال هر چه بیشتر مردم به دستگاه اطلاعاتی را جهت رشد و بالندگی آن نشان می‌دهد.
یکی از پل‌های ارتباطی مهمی که در این بین می‌تواند نقش به‌سزایی در پیوند بین مردم و دستگاه اطلاعاتی داشته باشد استفاده مناسب از رسانه‌های ارتباط جمعی، به خصوص تلویزیون و صدا و سیما است. متأسفانه به علت طبقه‌بندی‌هایی که وجود دارد دستگاه اطلاعاتی ما بهره بسیار ناچیزی را از این امکان تأثیرگذار می‌برد. تلویزیون با توجه به گستردگی و همگانی بودنش تقریباً در دسترس تمامی افراد در سرتاسر کشور می‌باشد و بهترین فرصت برای اطلاع‌رسانی و ایجاد ارتباط با مردم است. در این بین هم بهترین شکلی که دستگاه اطلاعاتی می‌تواند از آن بهره ببرد ساخت فیلم سینمایی، مستند و سریال حول موضوعات اطلاعاتی قابل نشر است. قطع به یقین بیان مسائلی که طبقه‌بندی خاصی ندارد، اولاً باعث نمایش اقتدار دستگاه امنیتی و اطلاعاتی است و ثانیاً باعث روشن شدن افکار عمومی و شناخت بهتر زحماتی است که توسط سربازان گمنام این آب و خاک کشیده می‌شود. محصول دیگری که از این موضوع برداشت می‌شود ایجاد حس اعتمادی است که توسط مردم نسبت به دستگاه اطلاعاتی به وجود می‌آید و همین امر باعث می‌شود حساسیت‌های اعضای جامعه نسبت به اتفاقات پیرامونشان بیشتر شده و دیگر حتی از کنار کوچک‌ترین چیزی هم بی‌تفاوت عبور نکنند. ثمره این همکاری مردمی را در دهه 60 و در اوج حملات تروریستی و ناجوان‌مردانه منافقین کوردل به اعضای جامعه شاهد بودیم. هم‌بستگی و شور هم‌دلی که در مردم وجود داشت باعث شناسایی بسیاری از خانه‌های تیمی منافقین شد و بسیاری از عملیات‌های خراب‌کارانه آن‌ها بدین وسیله کشف و خنثی شد.
البته از حق هم نباید گذشت که در حال حاضر هم همکاری مردم کما بیش مثل سابق ادامه دارد ولی در عرصه‌های مختلف به خاطر عدم اطلاع‌رسانی و ارتباط کم دستگاه اطلاعاتی دچار نقصان می‌شود.
از دیگر پتانسیل‌هایی که می‌توان از آن استفاده کرد، سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه است. ارائه گزارشی هر چند کوتاه و البته با حفظ حیطه‌بندی‌های لازم و ذکر زحمات بی‌دریغ سربازان گمنام، در بین انبوه مردم خداجو می‌تواند بهترین تبلیغ و اطلاع‌رسانی باشد. چنان که هر از چند گاهی پخش اطلاعیه‌های وزارت اطلاعات از اخبار در ساعت‌های مختلف، پیرامون خنثی کردن عملیات‌های تروریستی و یا مصاحبه‌های وزیر محترم باعث سرفرازی و ایجاد حس غرور در بین آحاد افراد جامعه شده است. در تازه‌ترین کار تلویزیونی که پخش مستندی به نام «در عمق ناکامی» پیرامون دستگیری اعضای گروه تروریستی داعش بود، بازتاب‌های بسیار خوبی را در بین مردم شاهد بودیم و این نشان می‌دهد که راه درست کجاست و باید همین خط را با قدرت و دقت دنبال کرد.
دریک کلام بایدگفت که اطلاعات موفق مستلزم حضور در قلب مردم است؛ یعنی اگر در کنار مردم بودیم و اعتماد آن‌ها را نسبت به خود همراه کردیم، می‌توانیم اطلاعات درستیرا جمع‌آوری و استخراج کنیم و آن‌گاه به‌خوبی از دستاوردهای نظام و اعضای جامعه در برابر آسیب‌ها و خطرهایی که ما را تهدید می‌کنند حراست کنیم، در غیر این صورت محال است موفقیتی به‌دست آوریم.

نوشتن دیدگاه