دوشنبه 31 ارديبهشت 1403, Monday 20 May 2024, مصادف با 12 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 1750
منتشر شده در شنبه, 01 فروردين 1394 13:55
تعداد دیدگاه: 0
سال94؛

سال جاری نیز شعار سال توسط رهبرمعظم انقلاب هوشمندانه انتخاب شد،شعاری که اگر عملی شود به راحتی پشت دشمن را به زمین می مالد و اگر عملی نشود، چندصباحی دیگر گلایه های بزرگان و دلسوزان نظام را به دنباال خواهد داشت و هرچند صدای گلایه ها رسا و بلند خواهد شد، اما فرصت و زمان همچون آبی است که بر زمین ریخته...


سال جاری نیز شعار سال توسط رهبرمعظم انقلاب هوشمندانه انتخاب شد،شعاری که اگر عملی شود به راحتی پشت دشمن را به زمین می مالد و اگر عملی نشود، چندصباحی دیگر گلایه های بزرگان و دلسوزان نظام را به دنباال خواهد داشت و هرچند صدای گلایه ها رسا و بلند خواهد شد، اما فرصت و زمان همچون آبی است که بر زمین ریخته و جمع کردن آن کاری بس دشوار و غیرممکن.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، همانطور که در یادداشتی در این پایگاه خبری تحلیلی پیش بینی شده بود، شعار سال پس از هفت سال متوالی از محوریت اقتصادی تغییر رویکرد داد و به مسئله سیاسی مبتنی بر اتحاد به منظور دفاع جانانه از استقلال کشور پرداخت.
در آستانه سالی که قرار است پایانش با حضور پرشور و با شکوه مردم پای صندوق های رای در انتخابات مجلس شورای اسلامی شیرین شود همدلی و همزبانی دولت و ملت می تواند حماسه ای دیگر را رقم بزند که قطعا در مناسبات سیاسی و بین المللی آینده کشور موثر خواهد بود،همانطور که حضور میلیونی مردم پای صندوق های رای در دو انتخابات گذشته نظام جمهوری اسلامی ، موضع اقتدار در مذاکرات هسته ای را برای ایران به ارمغان آورد و ادبیات رئیس جمهوری که از گزینه های روی میز خبر می داد را به ادبیاتی عاجز از جلوگیری هسته ای شدن ایران اسلامی تغییر داد.
اما شعارسال 94 با رویکردهای متفاوت قابل تحلیل و بررسی بوده که هرچند با ژرف اندیشی رهبر معظم انقلاب قلل رفیعی بر آن ترسیم شده و بررسی تمام ابعاد آن به آسانی میسر نیست، اما می توان به بخش هایی از آن پرداخت.

  • دولت به معنای خاص

در نظام های نوین دولت به مجموعه اجرایی کشور یا همان قوه مجریه اطلاق می گردد که رئیس جمهور و اعضای کابینه سردمداران آن بوده و برای پیشبرد اهدافی در راستای معیشت بیشتر و بهترمردم،اقتدار نظام،شرافت ملی و استقلال کشور تلاش می کنند که می توان روی سخن رهبر معظم انقلاب را به این نهاد تصمیم ساز و تصمیم گیر با رویکرد توصیه ای تحلیلی مورد بررسی قرار داد.
درجایی که ایشان فرمودند : "مدیریت جهادی در برخی بخش ها محقق شده و هر جا مدیریت جهادی بروز داشت، پیشرفت ها نیز آشکار بود، ضمن اینکه عزم ملی و مدیریت جهادی مخصوص سال ۹۳ نیست، بلکه برای امسال و همه سال های پیش رو، مورد نیاز ملت عزیز ایران است" می توان دریافت که دولت با تمام مشکلات و مصائبی که از نظر گذراند طی یکسال گذشته مصمم بود تا نگاهی کاملا علمی و کارشناسی به شعار سال 93 داشته باشد و آن را اجرایی نماید.
اما نمی توان منکر نقاط ضعف هایی بود که باعث شد تا قوه مجریه در بخش هایی نیز نتواند موفق عمل نماید و از ریل سیاست گذاری ترسیم شده بر اساس شعار سال 93 خارج شد که چرایی این موضوع که ریشه در اقدامات گذشته ، سنگ اندازی های فعلی برخی از طیف های شکست خورده پیش و پیشین سیاسی و عدم برنامه ریزی دولت در بخش های گوناگون به ویژه اقتصاد مقاومتی دارد، در این مقال نمی گنجد.
اما آنچه که قطعا از نظر رهبرمعظم انقلاب دورنماند ، تحول جدی در وضعیت بهداشت و درمان کشور، پیشرفت در بخش هایی از سیاست های خارجی ایران و پیشرفت های علمی و فن آوری های روز بوده که به راستی می توان گفت چشم هر کارشناسی را خیره و انگشت هر بیگانه ای را به دهان فرو برده است.
ایجاد شکاف و اختلاف بین سران کشور و رژیمی متحد و قسم خورده ، برقراری ارتباط با دنیا و کشورهای موثر در عرصه های اقتصاد، توریسم،سیاست و... تحول در نظام سلامت ، دستیابی به علوم روز دنیا و ... قطعا بخش هایی از اقدامات موثر دولت بوده که با مدیریت جهادی به آن نگاه ویژه ای صورت گرفته و البته هرچند دولت خبر از عبور از رکود و مهارتورم می دهد، اما عدم بهبود معیشت مردم ، افسارگسیختگی قیمت ها در بازار به ویژه برای کالاهای اساسی و مورد نیاز عموم جامعه ، حرکت به سمت لوکس زیستی طبقه مرفه و چشم پوشی طبقات زیرین جامعه از بسیاری از نیازهای سطح دو و سه و مشقت و سختی برای تامین نیازهای سطح یک خود و ... نیز برخی از مسایلی است که باعث شده تا ایشان بر لزوم تداوم مدیریت جهادی در همه بخش های کشور تاکیدموکد کنند.
تاکیدی که اگر جدی گرفته شود -که باید بشود- می تواند رشد و رضایت هموطنان را به طور همزمان به دنبال داشته و زمینه برای رسیدن به شعار سال جاری مبنی بر "دولت و ملت، همدلی و همزبانی" را فراهم سازد.

  • دولت به معنای عام

اما در ادبیات سیاسی، دولت علاوه بر معنی خاص ، در معنای عام کلمه نیز به مجموعه "حاکمیت" گفته شده که با توجه به هوشمندی وافر رهبر معظم انقلاب نمی توان انتظار داشت که برخی تصور کنند این شعار صرفا خطاب به قوه مجریه بوده و نظری بر دیگر قوا و نهادهای مرتبط نداشته است.
به ویژه وقتی کلید واژه هایی همچون «عدالت قضایی و اقتصادی» ،«اقتدار و عزت منطقه‌ای و بین‌المللی» و«ایمان و معنویت» را به عنوان آرزوهای بزرگ ملت ایران عنوان می کنند و پس از آن سریع عنوان می دارند که "دسترسی به این سیاست ها دور از دسترس نظام نیست" یعنی این که ایشان نیز می دانند برای دست یافتن به اتحاد باید همسویی و همگرایی بین مسئولان ایجاد شود.
همسویی و همگرایی که متاسفانه طی سال های گذشته بنا به هر دلیل یا دلایلی در بین مسئولان نظام کمتر دیده شد و یکشنبه سیاه مجلس در روز استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دولت دهم در روز 15 بهمن ماه سال 1391،اخلال در سخنرانی رئیس مجلس شورای اسلامی در قم به مناسبت 22 بهمن سال 91، اخلال در سخنرانی یادگار حضرت امام (ره) در سخنرانی 14خرداد1389 ،اخلال در سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین ناطق نوری ،و برخی اقدامات عجیب دیگر نشانه ای بر این مدعا است.

  • تهدید کج فهمی خواص

از سوی دیگر همانطور که در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب دیده شد، ایشان به مردم در اجرای وظایف و تکالیف خود در بهبود اوضاع نمره قبولی داده و فرمودند : "ملت ما همت و عزم راسخ خود را هم در تحمل برخی مشکلات و هم حضور در مناسبت‌های مهم از جمله راهپیمایی‌های ۲۲ بهمن و روز قدس و راهپیمایی عظیم اربعین نشان دادند" و همچنین تاکید کردند: "دولت، کارگزار ملت، و ملت کارفرمای دولت است، و هر چه همکاری دولت و ملت بیشتر باشد، کارها بهتر پیش خواهد رفت، بنابراین هم دولت باید واقعاً ملت را قبول داشته باشد و ارزش، اهمیت و توانایی های مردم را به‌درستی بپذیرد، و هم ملت باید به معنای واقعی کلمه به دولت اعتماد کند." که هرچند نسخه ای شفاف ، روشن و مبین سیاست های دو سویه ارتباطی بین دولت - ملت است که نظام های به ظاهر مترقی و پیشرفته دنیا شعار آن را داده و در اجرا به بن بست هایی مانند "نهضت وال استریت"و "اعتراض به ریاضت های اقتصادی" در اروپا برخوردند و در کشورهای مدعی مدرنیته سیاسی به انقلاب های مخملین در کشور های آسیای میانه و بیداری اسلامی در آسیای غربی ختم شد، ولی با عنایت به انقلاب 1978 ایران و سرآمدن دوران اقتدارگرایی سیاسی در خاورمیانه که با وابستگی به بلوک غرب و آغاز دوران اضمحلال بلوک شرق تعریف شده بود و پشت سر گذاشتن دوران دفاع عزتمند و سازندگی جهادی در ایران می توان نسخه موجود را برای کم کردن این فاصله و جلوگیری از فاصله های بیشتر یک نسخه شفابخش خواند.
در این میان قطعا افرادی هستند که با بخشی نگری عمدی نمی خواهند این مسیر طی شود و از روزهای ابتدایی سال سنگ ها را به سمت و سوی این حرکت نشانه می روند که اولین گروه از آن ها قطعا دشمنان خارجی و همدستان قسم خورده داخلی هستند.
افرادی که شب ها کابوس کم شدن فاصله دولت – ملت در ایران می بینند و روزها نگران تعبیر خواب و پنبه شدن رشته هایشان در این چند ساله هستند و همانطور که ماهیت پلیدشان برای همگان روشن شده از هیچ تلاشی فروگذار نمی کنند.
اما گروه دوم مع الاسف خودی هایی هستند که برای جلوگیری از شکست دوباره سیاسی تلاش می کنند تا روی موفقیت های دولت سرپوش گذاشته و در دنیای ارتباطات آن را از ذهن و خاطر مردم فهیم، انقلابی و باشور و شعور سیاسی دور کنند تا شاید در کشاکش دیگری بر مسند قدرت بنشینند.
خواصی که چشم و گوش بر واقعیات می بندند و حتی کمی فراتر از آن برخی واقعیات را نیز انکار می کنند.
در دنیا همواره وجود دولت های در سایه یکی از ابنای موثر سیاست بوده و بعضا این دولت در سایه توانسته با انتقاد های سازنده وغیرمخرب زمینه های رشد و تعالی کشوری را فراهم سازد، اما در ایران به دلیل نبود مدیریت حزبی در عرصه سیاست نه تنها این موضوع کم رنگ بوده، که به نوعی باعث بروز تخریب ها و شیطنت هایی نیز شده است.
حالا هرچند شعار سال توسط مقام معظم رهبری شفاف و روشن بیان شد و فهوای آن بر کم کردن فاصله دولت – ملت به منظور پیشبرد اهداف والای انسانی در سایه لطف و عنایت اهلبیت (علیهم السلام) دلالت می کرد، اما به نظر می رسد کج فهمی های عمدی خواص در سرباز زدن از این فرمانِ مکلف به منظور راهیابی دوباره به قدرت از سوی هر دو طیف سیاسی موجود، باز هم سنگ هایی را به قطار در حال حرکت دولت می پراند تا شاید از این رهگذر نامی و نانی عاید و واصل گردد.
به راستی چشم ها را باید شست،جور دیگر باید دید
-------------------
یادداشت از رضا صالحی پژوه
-------------------

1212

نوشتن دیدگاه