چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403, Wednesday 1 May 2024, مصادف با 22 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 3447
منتشر شده در چهارشنبه, 24 شهریور 1395 10:28
تعداد دیدگاه: 0
میمه شهری با جاذبه های ناشناس؛

بسیاری بر این باور هستند که جاذبه های گردشگری اصفهان سایه ای بر سر جاذبه های دیگر شهرهای این استان کشیده که باعث ناشناس ماندن آن شده است، یکی از این شهرها میمه می باشد که حالا مسئولان شهری آن به دنبال شناساندن این جاذبه ها می باشند.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، کمتر کسی وقتی از تهران به اصفهان حرکت می کند و یا برعکس، تصور می کند شهری کویری که تنها حدود 45 دقیقه با مرکز استانی فرهنگی و تاریخی فاصله دارد، دارای جاذبه هایی است که می تواند چشم هر بیننده ای را به خود خیره و رهگذران را مسحور زیبایی نماید.
حتی در این میان مردم کمی هستند که از ثبت جهانی شدن قنات "مزد آباد" این شهر خبرداشته باشند و بسیاری هم هنوز نمی دانند محل تصویر برداری بسیاری از مجموعه های تلویزیونی فاخر از جمله "روزی روزگاری" در این شهرستان بوده و هنوز به میمه به عنوان شهری در نزدیکی اصفهان نگاه می کنند که برای رسیدن به شهرهای شمالی کشور به ویژه قم و تهران لاجرم مجبور به عبور از آن هستند.
اما این روزها شهرداری میمه بر این باور است که ورود مردمی به عنوان پشتوانه های ادارات دولتی و نیمه دولتی می تواند زمینه حفظ و نگهداری هرچه بیشتر این جاذبه ها را فراهم آورد و به نوعی باعث شود تا ماندگاری این آثار در تاریخ بیش از پیش گردد.
از جمله می توان به "تخت سرخ" و "دره دوزخی" و قلعه ای به نام "قلعه محمد جعفر"، بزرگ راهزن عصر قاجاری اشاره کرد که حالا در اثر یک تصمیم نابجای مسئولان دولتی تن به تیغ معدن کاران داده و روز به روز از تن فرتوت آن سنگ های درجه یک و ناب تزئینی و ساختمانی بریده می شود.
تخته ای که زیبایی زاید الوصفی دارد و قلعه ای که بر اساس باور مردم محلی ، روزگاری محمد جعفر، بزرگ راهزن عصر قاجار در آن مخفی شده بود و به طور عجیبی در دل سنگ دو اتاق و هر اتاق پنجره هایی تعبیه کرده و قافله ها را می پاییده که امروزه بالا رفتن از آن قلعه و رسیدن به ورودی اتاق ها و محل اختفای این راهزن قجری بدون ابزار و وسایل صخره نوردی کاری دشوار و خطرناک است.
همچنین مردم میمه معتقدند حکومتی ها به رغم اطلاع از اقدامات این راهزن نامی ، کاری به کار وی نداشته و تنها هر از چندی از وی خراج می گرفتند و به نوعی خود را با درآمد نامشروع محمد جعفر شریک می کردند تا روزی روزگاری، این راهزن نامی چشم طمع به دختر حاکم اصفهان دوخت و وی را ربود به قلعه مخوف خود برد و این شد که حکومتیان به صرافت این افتادند که وی را دستگیر کنند.

takhtesorkh
حالا این قلعه و تخت های وسیع اطراف آن و کتیبه تاریخی که از دل خاک بیرون آمده، مورد توجه طبیعت گردان قرار گرفته و زمینه ای شده تا میمه بیش از پیش و فراتر از یک شهر سرراهی مورد توجه قرار گیرد.
در این میان شهرداری این شهر نیز همراه با مردم اقدام به معرفی داشته های شهر میمه نموده که ازاین نمونه برنامه ها می توان به رالی بزرگ دوچرخه سواری شهر میمه اشاره کرد.
مسابقه ای با حضور بیش از یکصد دوچرخه سوار و حدود 350 ورزشکار که ساعات اولیه صبح دوشنبه مصادف با عید قربان و آغاز هفته ولایت، از قنات تازه ثبت جهانی شده مزد آباد آغاز شد.
قناتی که هرچند آرام و بی صدا اما پس از 20 اسفند سال 85 که مُهرملی شدن بر پیشانی اش نشسته بود، در 25 تیرماه سال جاری نیز ثبت جهانی شد تا مسئولیت مسئولان شهرستان، استان و حتی کشور در قبال حفظ و نگهداری آن دو چندان شود.
هم رکابی این همه ورزشکار جوان و نوجوان با حضور خانواده ها شرایطی را فراهم کرد که باعث همدلی مردم این شهر شد و همه آن ها بر موضوعی به نام "حفظ محیط زیست و احترام به زمین سبز" به یکرنگی و تفاهم رسیدند.
در دل این همه یکرنگی موضوعی به نام شناساندن این شهر تاریخی به ایرانیان و توسعه زمینه های گردشگرپذیری نیز نهفته بود.

میمه شهری مملو از داشته های طبیعی

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، امام جمعه این شهر پیش از شلیک تپانچه آغاز مسابقه، در کلامی کوتاه ضمن بر شمردن ویژگی های منحصر بفرد شهر میمه، این شهر را دارای مردمی ولایی و شهید پرور خواند که همواره در عرصه های مختلف همراه و همگام مسئولان بوده و هستند.
وی اظهار کرد: شهر میمه به عنوان یک شهر تاریخی باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد و با توجه به آثار تاریخی و میراثی موجود در این شهر، مسئولان باید نگاه ویژه ای به آن داشته باشند.
امام جمعه میمه همچنین بر لزوم توجه خانواده ها به امر ورزش و تفریحات سالم تاکید کرد و برگزاری چنین مسابقاتی را از سوی مسئولان ، اقدامی پسندیده برشمرد که می تواند سلامت عمومی جامعه را به دنبال داشته باشد.
پس از شلیک تپانچه آغاز مسابقات، هم رکابی ورزشکاران در مسیری 25 کیلومتری از قنات مزد آباد به سوی تخت سرخ و دره دوزخی آغاز شد و در هیاهوی یک رالی بزرگ، دوچرخه سواران برای شناساندن شهرشان به ایرانیان رکاب زدند.

ralimeyme 3
اما 25 کیلومتر آن سوتر مردم زیادی روی صندلی های پلاستیکی سفید رنگ زیر سایه تخته سنگ بزرگی به نام تخت سرخ نشسته بودند و انتظار دوچرخه سواران را می کشیدند.
در کنار این همه هیاهو و شور و نشاط ، تصویری از سریال خاطره انگیز "روزی روزگاری" نیز در محل اختتامیه به چشم می خورد.
تصویری که مبین این نکته بود که بیش از دو دهه قبل سریال خاطره انگیز روزی روزگاری با بازی زنده یاد خسرو شکیبایی و کارگردانی امراله احمدجو که اتفاقا از اهالی همین شهر است، در این محل تصویر برداری شده و تمام این نکته ها باعث شده بود تا مردم میمه بر نگهداری این محل تاریخی و باستانی آرنج همت بالا بزنند.

میمه نیازمند همت والای شهروندان

محسن صدرالدین کرمی، شهردار میمه در این زمینه و در حاشیه مراسم اختتامیه رالی بزرگ دوچرخه سواری به خبرنگار ما گفت: میمه دارای سرمایه های طبیعی زیادی است که به حفظ و نگهداری نیاز دارد و برای این حفظ و نگهداری مردم نیز باید به کمک شهرداری بیایند.
وی اظهار کرد: امروز رالی بزرگ دوچرخه سواری که اتفاقا ورزشی مفرح، کم هزینه و پر تحرک است را برنامه ریزی کردیم تا در کنار آن جاذبه های طبیعی این شهر هم دیده شود، اما متاسفانه باید گفت از سال 1347 مجوز بهره برداری از تخت سرخ به معدن داران ارایه شده و روز 23 شهریور امسال نیز به پایان رسیده و امیدواریم سازمان صنعت معدن و تجارت دیگر این پروانه بهره برداری را تمدید نکند.
وی تصریح کرد: سال قبل مردم این منطقه با تشکیل زنجیره انسانی به دور این آثار ارزشمند طبیعی خواستار توجه بیشتر مسئولان به آن شدند و به دنبال آن سازمان میراث فرهنکی و حفاظت محیط زیست ورود پیدا کردند و شکایتی نیز توسط سازمان میراث فرهنگی به دستگاه قضایی ارایه شده است که این شکایت ما را امیدوار می کند تا دیگر پروانه بهره برداری این معدن تمدید نشود.

daredoozakhi
کرمی با اشاره به این که مسئولان صنعت ، معدن و تجارت استان اصفهان عنوان کرده اند که چنانچه ثبت میراثی این منطقه صورت پذیرد، دیگر پروانه معدن تمدید نخواهد شد خاطرنشان ساخت: متولیان این معدن با تاکید بر این که سنگ برخی از حرمین شریفین را تامین می کنند از اعتقادات سوء استفاده کرده و این در حالی است که مردم این منطقه اصلا راضی به تخریب منابع طبیعی شهرشان نیستند.
شهردار میمه ادامه داد: با حضور مردم در مناسبت های مختلف به منظور حفظ و حراست از منابع طبیعی شهرستان، شهرداری نیز امیدوارانه تر به حل مسایل اداری آن می پردازد و امیدواریم بتوانیم در آینده ای نزدیک در زمینه معرفی شهر میمه به ایرانیان و حتی جهانیان گام های موثری برداریم.
با این توضیح باید دید درآینده ای نه چندان دور دستگاه قضایی پس از بررسی پرونده رای به نفع دل شیشه ای میراث فرهنگی خواهد داد یا تن سنگی معدن ؟

 

گزارش از سپیده بارانی

نوشتن دیدگاه