يكشنبه 16 ارديبهشت 1403, Sunday 5 May 2024, مصادف با 26 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24299
منتشر شده در سه شنبه, 27 تیر 1402 15:00
تعداد دیدگاه: 0

مجری طرح بررسی "ارتباط بین لینولئیک اسید دریافتی با اختلالات روان شایع در بزرگسالان ایرانی" در خصوص انجام این مطالعه در 50 مرکز بهداشت سطح استان اصفهان گفت: این طرح با توزیع 20 پرسش نامه متفاوت بین 10هزار نفر انجام شد که آنالیز نهایی بر روی 3 هزار و 500 نفر صورت گرفت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، پروانه صانعی در این ارتباط اظهار داشت: بر اساس آمار از هر 5 ایرانی بزرگسال، یک نفر افسرده و از هر 8 تا 9 نفر یک نفر دچار اختلالات اضطرابی ست، امروزه با شیوع افسردگی و اضطراب حتی در سنین کودکی نیز مواجه هستیم.

صانعی افزود: در گذشته، میزان دریافت چربی از مواد غذایی را برای سلامتی قلب و عروق مضر می دانستند و امروزه هم ثابت شده که چربی و رژیم غذایی دریافتی بر روان و کارکرد مغز اثر دارد، در همین راستا از توان علمی گروه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان از جمله اعضای هیات علمی گروه روانشناسی، روانپزشکی و گوارش بهره گرفته شده است.

وی گفت: روغن های موجود در بازار در دو نوع امگا3 و امگا6 هستند که از بین آنها تمام روغن های حاوی امگا6 دارای لینولئیک اسید هستند، مصرف طولانی مدت این ماده عامل ابتلا به نوعی از اختلالات خلقی شامل افسردگی، اضطراب و استرس بیمار گونه می شود.

صانعی به ترتیب روغن های زیتون، روغن کاندولا، روغن کلزا و روغن سویا را برای مصرف و طبخ غذاها توصیه نمود و خاطر نشان کرد: روغن کنجد، آفتابگردان و روغن ذرت علی رغم گران بودن به خاطر داشتن امگا 6 توصیه نمی شود.

وی مصرف روغن مایع را در صورت حفظ شرایطی نسبت به روغن های جامد از جمله روغن دنبه و کرمانشاهی برای سلامتی جسم و روح دارای ارجحیت عنوان کرد و گفت: مصرف کنندگان بایستی از نگهداری روغن مایع در کنار حرارت، پشت شیشه و نور آفتاب خوداری کنید./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه