سه شنبه 11 ارديبهشت 1403, Tuesday 30 April 2024, مصادف با 21 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23219
منتشر شده در سه شنبه, 27 دی 1401 12:29
تعداد دیدگاه: 0
معاون اول رئیس جمهوری:

محمد مخبر معاون اول رئیس جمهوری در شصتمین نشست هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه توجه به تحقیقات کاربردی و ارائه راه حل های عملیاتی و قابل اجرا برای چالش های کشور ضروری است گفت: دانشگاه‌ها باید تحقیقاتشان کاربردی و کانون حل مساله باشند. هزینه در بخش پژوهش در واقع سرمایه گذاری است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، محمد مخبر در شصتمین نشست هیات امنای دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه دانشگاه تربیت مدرس به دلیل ماموریت‌های خطیری که بر عهده دارد از ساحت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، گفت: این دانشگاه به جهت وظیفه تربیت اعضای هیأت علمی و مدرس در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور، نقش موثر و مهمی در توسعه تحصیلات عالی و تولید علم در کشور ایفا می کند.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به مسائل و چالش های مختلف داخلی و خارجی پیش روی کشور، تصریح کرد: دانشگاه تربیت مدرس می تواند با ورود به این مسائل و تعریف کارویژه های مرتبط، ساختارهایی چابک و علمی را برای رفع هر یک از این چالش ها فعال کند و راه حل هایی عملیاتی و قابل اجرا برای چالش های کشور پیشنهاد دهد.

مخبر همچنین با اشاره به رویکرد و توجه ویژه دولت سیزدهم به دانشگاهها و مراکز علمی و تحقیقاتی کشور، توجه جدی به موضوع پژوهش را از اصلی ترین اولویت های دانشگاهها دانست و افزود: هر میزان تخصیص اعتبار در بخش پژوهش بیش از آنکه هزینه باشد، سرمایه گذاری است. وی ادامه داد: توجه به تحقیقات کاربردی با رویکرد مساله محور از موضوعات بسیار مهم و ضروری است که می تواند هم به رفع مشکلات و افزایش درآمدهای کشور منجر شود و هم منابع مالی پایدار برای دانشگاه فراهم کند.

معاون اول رییس جمهور با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم از دارایی‌های کشور و منابع خدادای به نحو مطلوب استفاده کنیم، اظهار داشت: کانونی که باید به این موضوع به طور ویژه توجه کند و با حضور میدانی و فعال در حل مسائل کشور ایفای نقش کند، دانشگاهیان و اساتید هستند.

وی با اشاره به گزارش های ارائه شده در جلسه در خصوص اقدامات صورت گرفته توسط دانشگاه تربیت مدرس خاطرنشان کرد: یکی از ماموریت های دانشگاه تربیت مدرس، جذب دانشجو از خارج از کشور است و در کنار این ماموریت باید نسبت به ارتقای همکاری با مراکز علمی - پژوهشی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی و تربیت اساتید برای تدریس در دانشگاه های خارج از کشور نیز اقدام کند.

وی ماموریت اصلی دانشگاه تربیت مدرس که تربیت اساتید مورد نیاز دانشگاه‌های کشور است را یک نقش فوق‌العاده دانست و گفت: دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند به عنوان یک کانون مهم در شناسایی ظرفیت‌ها و حل مسایل پیش روی کشور تلاش کند و به عنوان بازوی فکری مجریان دستگاه‌های اجرایی در صحنه حضور فعال داشته باشد.

مخبر با اشاره به ظرفیت و توانمندی دانشگاه تربیت مدرس در حل مشکلات کشور خاطر نشان کرد: دانشگاه‌ها باید تحقیقاتشان کاربردی باشد و کانون حل مساله باشند و دانشگاه تربیت مدرس می‌تواند به عنوان یک الگوی مناسب مسیرهایی را برای سایر دستگاه‌های کشور باز کند و در ابعاد مختلف راهگشا باشد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همه‌گیری بیماری کرونا، نقش دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تحقیقاتی در مواجهه با این پدیده را بسیار حائز اهمیت خواند.

مخبر با بیان اینکه پژوهش هزینه‌ بر نیست بلکه می‌تواند به ثروت تبدیل شود، تصریح کرد: کشور ایران از منابع متعدد خدادادی از ‌جمله منابع گازی و معادن برخوردار است که با بهره‌مندی از فناوری‌ های پیشرفته، بهره‌برداری از این منابع موجبات ثروت‏ آفرینی و اقتدار کشور خواهد شد.

معاون اول رییس جمهوری همچنین حرکت دانشگاه به سمت پژوهش‌های کاربردی و تشکیل کانون‌های حل مسئله در دانشگاه را از مسائل مهم در مأموریت دانشگاه تربیت مدرس عنوان کرد.

وی در ادامه به موقعیت جغرافیایی ایران و همسایگی با 15 کشور و همزیستی با 600 میلیون نفر جمعیت آن اشاره کرد و گفت: همکاری علمی با این کشورها در کنار ایجاد کانون جذب دانشجویان غیر‏ایرانی منطقه می‌تواند بر نفوذ و افزایش تاثیر و پیوند علمی و فرهنگی کشور نقش بسزایی داشته باشد و در این مسیر، نقش دانشگاه تربیت مدرس در راستای ماموریت تربیت اساتید برای این کشور‌ها بسیار حائز اهمیت است و تاثیر‏گذاری والایی برای کشور خواهد داشت.

در این جلسه که دکتر زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سید محمد حسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور، دکتر میثم لطیفی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور، دکتر علیرضا علی‌احمدی نماینده سازمان برنامه و بودجه کشور، دکتر ابراهیم عزیزی نماینده مجلس شورای اسلامی، دکتر احمد نادری نماینده مجلس شورای اسلامی ، دکتر خسرو خواجه استاد دانشگاه تربیت مدرس، نماینده وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، دکتر محمود عبداللهی رئیس کمیسیون دائمی هیأت امنا و اعضای هیات رئیسه، نیز حضور داشتند، موضوعات مطروحه بررسی و مورد تصویب قرار گرفت و رییس دانشگاه تربیت مدرس گزارشی از وضعیت این دانشگاه و اقدامات صورت گرفته در بخش‌های مختلف نظیر توسعه و ارتقای کیفیت خدمات دانشجویی و بهبود مدیریت اجرایی و علمی دانشگاهی ارائه کرد./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه