شنبه 15 ارديبهشت 1403, Saturday 4 May 2024, مصادف با 25 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 21244
منتشر شده در پنج شنبه, 14 بهمن 1400 17:05
تعداد دیدگاه: 0

در حالی که برخی بر این باور بودند که کرونا روز به روز در حال شعیف تر شدن است، ولی پیدایش سویه امیکرون باعث شد تا دوباره مدارس تعطیل شود و آژیرهای خطر به صدا درآید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، از اول بهمن ماه مدارس با وجود هشدارهایی که بسیاری از متخصصان درخصوص همه‌گیری اُمیکرون داده بودند، باز شد. پایین‌بودن آمارها در شرایطی که پیک پنجم به پایان رسیده بود، انگار شرایط را برای همه به حالت عادی تبدیل کرده بود. اما این همه ماجرا نبود، انجام واکسیناسیون به میزان بالا و ابتلای بالای افراد به سویه دلتا در پیک پنجم سبب شده بود که شرایط تا حدود زیادی آرام بگیرد و اینگونه به نظر برسد که کرونا کمی سبک‌تر شده است. همین شرایط کافی بود تا بحث بازگشایی مدارس تا حدود زیادی قوت بگیرد و بحث عدم‌آموزش درست با آموزش مجازی روزبه‌روز پررنگ‌تر شده و به بحث اول محافل آموزشی تبدیل شود. در کنار همه اصرارها بحث واکسیناسیون دانش‌آموزان نیز در اولویت قرار گرفت و بیش از ٨٥درصد از دانش‌آموزان بین ١٢ تا ١٧ سال واکسیناسیون دریافت کردند و این موضوع نیز می‌توانست اطمینانی برای خانواده‌ها به شمار برود و با خیال راحت دانش‌آموزان را به مدرسه بفرستند.

اُمیکرون دوباه اوج گرفت

همه این دلخوشی‌ها برای پایان پاندمی که دو سال بود مردم را گرفتار خودش کرده بود، سرابی بیش نبود و دوباره این ویروس وحشی این بار با نام اُمیکرون سریع‌تر و بی‌رحم‌تر به جان مردم افتاد.

سویه‌ای که پزشکان معتقدند ٢٥ برابر بیشتر از سویه‌های دیگر کرونا قدرت سرایت دارد و هر یک بیمار می‌تواند ١٠ نفر را در یک جمع به این بیماری مبتلا کند. فرق دیگری که در این سویه دیده می‌شد این بود که این بار آمار بستری کودکان نیز بالا رفت و نشان می‌داد که کرونا که تا به حال همه دلخوش بودند که کودکان و نوزادان را کمتر درگیر می‌کند، رنگ عوض کرده و کودکان را نیز درگیر می‌کند. آمار دانش‌آموزان در مدارسی که در برخی استان‌ها به صورت حضوری در مدرسه حاضر می‌شدند، بالا رفت و به این طریق چرخش گردش اُمیکرون این بار راحت‌تر صورت گرفت. اینها در حالی صورت می‌گرفت که کم‌کم رنگ نقشه کرونایی کشور که مدتی بود آبی و زرد بود، پررنگ شده و در کمتر از چند روز تعداد شهرهای قرمز افزایش پیدا کرد. تهران نیز از جمله شهرهایی بود که رنگ آن در روز سه‌شنبه قرمز شده و سبب شد که مدارس در شهر تهران و ٤٣ شهری که قرمز شده بودند، تعطیل شوند. قرمز شدن تهران کافی بود که ستاد ملی مقابله با کرونا، تصمیمات جدیدی درباره فعالیت مدارس در تهران بگیرد.

مدارس ابتدایی در تهران غیرحضوری شد

علیرضا کریمیان، مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران درباره آخرین تصمیمات گرفته شده پیرامون فعالیت حضوری مدارس به واسطه شیوع گسترده کرونای اُمیکرون توضیح داد که رئیس‌جمهوری مشخص کرده‌اند که مدارس و دانشگاه‌ها فعالیت می‌کنند و باز هستند و متناسب با شرایط، ستادهای مقابله با کرونا در سطح استان‌ها به ریاست استانداران برنامه‌ریزی کرده و تصمیم‌گیری می‌کنند. ما نیز طبیعتا تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم. مدیرکل آموزش‌وپرورش شهر تهران به آغاز واکسیناسیون گروه سنی زیر ۱۲ سال نیز اشاره و درباره احتمال اختصاص پایگاه‌های ویژه واکسیناسیون دانش‌آموزی توضیح داده بود که همه اینها در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی می‌شود و اگر نیاز به اختصاص فضا از سوی آموزش‌وپرورش باشد، قطعا نهایت همکاری را با وزارت بهداشت خواهیم داشت. بر این مبنا تمامی مدارس مقطع ابتدایی در استان تهران از روز چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه به مدت یک هفته به صورت غیرحضوری فعالیت می‌کنند. همچنین تمامی مهدهای کودک در استان تهران نیز در بازه زمانی یک هفته‌ای و از تاریخ ۱۳ بهمن تعطیل خواهند بود و اگر شرایط همین گونه ادامه پیدا کند، تصمیمات جدید گرفته می‌شود. به گفته این مقام مسئول مدارس مقطع اول و دوم متوسطه همچنان به صورت حضوری فعال‌اند.

بازگشایی عجولانه مدارس در کشور

دکتر حمید سوری اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی باز شدن مدارس را کمی عجولانه عنوان کرده و به «شهروند» توضیح داد که اینکه گفته می‌شود دانش‌آموزان در دوران کرونا نتوانستند آنطور که باید آموزش ببینند، درست است. اما ما با دو وجهه ماجرا روبه‌رو هستیم یک سوی ماجرا بحث آموزش دانش‌آموزان مطرح است و یک وجهه دیگر سلامت عمومی جامعه است. او در ادامه توضیح می‌دهد که مهم‌ترین عامل شیوع بیماری حضور در تجمعات است و ما باید بتوانیم با کرونا مقابله کنیم. راهی جز از بین بردن تجمعات نداریم. با وجود آنکه بارها مسئولان حوزه بهداشت به ماجرای افزایش همه‌گیری در مدارس هشدار دادند باز هم آموزش‌وپرورش بر بازگشایی مدارس اصرار دارد. این البته تنها مختص به مدارس نمی‌شود، در حال حاضر اگر نگاهی به جشنواره فجر، مترو، وسایل تردد عمومی بیندازیم، به این نتیجه می‌رسیم که انگار یک بی‌تفاوتی جمعی در بین مردم ایجاد شده است و همین بی‌تفاوتی و عادی‌انگاری می‌تواند پیک ششم را از آنچه که هست
ترسناک‌تر کند. این استاد تمام دانشگاه شهید بهشتی بر این ماجرا تاکید می‌کند که در هفته‌های آینده با افزایش سرسام‌آور بیماران کرونایی روبه‌رو خواهیم شد. شاید اشتباهی که در این پیک رخ داد این بود که همه فکر می‌کنند اُمیکرون نسبت به سویه‌های دیگر ضعیف‌تر است و مرگ‌ومیر کمتری به همراه دارد، اما باید به این نکته اشاره کرد که اُمیکرون سرعت انتقال بالاتری نسبت به سویه‌های قبلی دارد و وقتی آمار دربرگیری افراد بیشتر باشد، می‌تواند آمار افراد بدحال یا حتی مرگ‌ومیر را بالاتر ببرد، به همین دلیل نباید اُمیکرون را دستکم گرفت.

فجایع پیک‌های قبل تکرار نشود

مجید مختاری عضو کمیته ملی کرونا نیز به «شهروند» توضیح می‌دهد که برای آنکه دوباره اتفاقات گذشته را تکرار نکنیم و به فجایع پیک‌های گذشته نرسیم، باید تصمیمات درست برای بسته‌شدن هر اجتماعی گرفته شود. این محدودیت‌ها در تمامی مجامع از جمله مدارس، کنسرت، فروشگاه‌های بزرگ، ورزشگاه‌ها، هتل‌ها، رستوران‌ها و غیره برقرار شود. او با تاکید بر اینکه هنوز مدارس مقاطع اول و دوم متوسطه باز است، خاطرنشان می‌کند: «با توجه به شیوع کرونا در سربالایی پیک هستیم و احتمالا در یک یا دو هفته اخیر به قله پیک ششم اُمیکرون در کشور می‌رسیم. بنابراین هر چقدر محدودیت ایجاد کنیم، میزان درگیری و بستری و مرگ‌ومیر بیماران کم خواهد شد. به همین دلیل توصیه ما این است که حداقل در این دو هفته محدودیت اجتماعی ایجاد کنیم تا با تعداد زیاد بستری‌ها و مرگ‌ومیر مواجه نباشیم. او توضیح می‌دهد که داشتن ماسک در تمامی اجتماعات الزامی است و تا جایی که امکان دارد باید دورکاری‌ها به ادارات برگردد تا از اجتماع کارمندان در ادارات کاسته شود. مختاری توضیح می‌دهد که با نزدیک‌شدن روزهای پایانی سال باید برنامه‌ها و دستورالعمل‌هایی اعمال شود تا دوباره در پایان سال با مشکل افزایش بیماری روبه‌رو نشویم./

 

انتهای پیام - شهروند

نوشتن دیدگاه