دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 17529
منتشر شده در چهارشنبه, 27 اسفند 1399 16:48
تعداد دیدگاه: 0
وزیر بهداشت:

وزیر بهداشت با بیان اینکه موضع وزارت بهداشت از روز نخست درخصوص سفرها در نوروز مشخص بود، گفت: ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگوی تلویزیونی با مردم و رسانه ها ضمن عرض شادباش ایام شعبانیه، میلاد باسعادت سرور آزادگان و شهیدان امام حسین (ع) و روز پاسدار، فرارسیدن سال 1400 را هم تبریک گفت.

وی با بیان اینکه سال بسیار سختی بر همکاران عزیز و مردم کشورمان در رابطه بیماری کووید 19 گذشت گفت: در مرحله نخست خدا را سپاس می گویم که توانستیم علی رغم همه سختی ها و مضایق ناشی از تحریم ها، سال را به خوبی به سرانجام برسانیم.

وزیر بهداشت گفت: یاد و خاطره همه شهدا به خصوص شهدای مدافع سلامت که همواره داغ آنها بر سینه ما و خانواده های عزیز آنها ماندگار است را گرامی می دارم و برای خانواده عزیز این بزرگواران که جای آنها در نوروز در کنار خانواده هایشان خالی است آرزوی سلامتی و استقامت دارم و تسلیت عرض می کنم خدمت همه خانواده هایی که در ارتباط با مرگ و میر ناشی از کووید 19 در کشور و سراسر دنیا داغدار شدند.

دکتر نمکی افزود: تشکر می کنم از همه کسانی که ما را در سال 99 کمک و همراهی کردند و قدم، اندیشه و رفتار آنها سبب شد که بتوانیم گام های موثرتری را در مدیریت بیماری برداریم، ضمن سپاس از مرحمت ویژه پروردگار، تشکر ویژه ای از مقام معظم رهبری دارم که همواره همکاران من را مورد محبت و تفقد قرار داده اند؛ در رعایت پروتکل ها و هدایت مردم و علما در سراسر کشور محبت داشتند که توانستیم گام های موثری برداریم. از رییس جمهور هم سپاسگزارم که بیش از 60 جلسه را در ستاد ملی مقابله با کرونا با همه گرفتاری هایی که در این سال سخت اقتصادی داشتند مدیریت کردند و وقت ویژه ای گذاشتند.

وزیر بهداشت ادامه داد: از تمام وزارتخانه‌ها به ویژه وزارت کشور و وزیر کشور که فرماندهی قرارگاه عملیاتی ستاد ملی را بر عهده داشتند، استانداران، فرمانداران و شهرداران قدردانی می کنم. وزارتخانه های ارتباطات و راه و شهرسازی برای ارسال انبوه پیامک و نقل و انتقال واکسن ها بسیار خوب ما را همراهی کردند. همچنین از عزیزانم در وزارت امور خارجه به دلیل کمک سفرا برای تهیه واکسن و دوستانم در سازمان برنامه و بودجه برای تهیه ارز و ریال که کمک های شایانی کردند، هم تشکر میکنم.

تا زنده ام دعاگو و شرمسار خبرنگاران خواهم بود

وی همچنین به همکاری ویژه نیروهای مسلح به ویژه عزیزان سپاه، ارتش و بسیج در اجرای طرح بسیج ملی مدیریت کرونا و استمرار طرح شهید سلیمانی اشاره و از آنها قدردانی کرد.

دکتر نمکی تصریح کرد: از عزیزانم در ناجا که شبانه روزی در کنترل جاده ها و اعمال پروتکل ها در کنار ما بودند، هلال احمر، قوه قضاییه و دادستان ها که در اجرای پروتکل ها مردانه حضور داشتند هم سپاسگزاریم. قدردان اصناف و بازاریان که علی رغم سال سخت اقتصادی که شاهد بودیم برای رعایت پروتکل ها زیان ها دیدند اما جوانمردانه رعایت کردند، هم هستیم؛ از جامعه معزز روحانیت در عدم برگزاری برخی مراسم ها، سازمان های مردم نهاد، خیران که در عرصه معیشت و تاب آوری مردم هم کمک کردند، قدردانی می کنم.

وزیر بهداشت افزود: از اصحاب رسانه به خصوص صدا و سیما که در این دوران سنگ تمام گذاشت و لحظه ای ما را در اطلاع رسانی تنها نگذاشتند هم سپاسگزارم و تا زنده ام دعاگو و شرمسار این عزیزان خواهم بود؛ برخی خبرنگاران عزیز تا سرحد ضرب و شتم پیش رفتند تا بتوانند در اقنای مردم برای رعایت پروتکل ها تلاش کنند.

وی خاطرنشان کرد: از همکاران عزیزم در نظام سلامت که سال سخت تری را به دلیل گرفتاری های ناشی از تحریم ها طی کردند؛ قدردانی می کنم. من نمی توانم این سپاس خود را با هیچ زبانی بیان کنم؛ این حماسه ای که خلق کردند نه می شود با بیانی گفت نه می شود با دوربینی به تصویر کشید. همه عزیزان من در خط مقدم درمان، پزشکان، پرستاران، کادر خدماتی بیمارستانها، ماماها، به ورزان، کارشناسان بهداشتی، علوم آزمایشگاهی، فیزوتراپیست ها و تمام عزیزانی که در بخش دولتی و خصوصی در این مدت زحمت کشیدند، بسیار سپاسگزارم.

۱۳ هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه خواهد شد

دکتر نمکی اظهار کرد: عزیزان در بهداشت محیط در خط مقدم تدوین پروتکل ها بودند و در اجرا و نظارت بر آنها هم حضور داشتند؛ همکاران من در سالی که گذشت نه تنها به مبتلایان کووید 19 خدمات ارائه دادند، بلکه با آبرومندی و سربلندی نگذاشتند حتی یک بیمار غیرکرونایی که به خدمات اورژانس نیاز داشت، بدون سرویس و خدمت بماند؛ به خصوص عزیزانم در اورژانس کشور و بیمارستانها برای رسیدگی عاجل به بیماران.

وزیر بهداشت عنوان کرد: امسال سالی بود که علی رغم گرفتاری در باتلاق کرونا، ما برای اولین بار توانستیم با لطف خدا و همت همکارانمان در هر ماه ۱۰۰۰ تخت به تخت‌های کشور اضافه کنیم که این آمار را قبل و بعد از انقلاب نداشتیم. حدود ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی در اقصی نقاط کشور تا اردیبهشت آینده افتتاح و ۱۳ هزار تخت به تخت‌های کشور اضافه خواهد شد. امسال ۲۵۰۰ تخت آی سی یو به تخت‌های کشور اضافه کردیم.

وی در ادامه به نوروز و سفر در این ایام اشاره کرد و گفت: دو نکته دارم که که خدمت مردم عزیز بیان می کنم؛ موضع وزارت بهداشت از روز نخست مشخص بود. ما مطلقا موافق مسافرت نبودیم، نیستیم و نخواهیم بود، بارها این را گفته ام، زیرا مولفه جدیدی به نام ویروس جهش یافته انگلیسی به مولفه‌های سهمگین قبلی اضافه شد؛ خواهش می کنم عزیزان مطالعه کنند که این ویروس در کشورهایی همچون انگلیس، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی چه قتل عامی کرد.

دکتر نمکی ادامه داد: اکنون بیش از یک ماه است که ویروس در کشور می چرخد و هنوز مرگ های دو رقمی و به ندرت روزهایی با مرگ سه رقمی می بینید. فکر نکنید که نظام بهداشت و درمان انگلیس که ۱۸۶۰ مرگ را در یک روز تجربه کرد، نظام ضعیفی است. اتفاقا نظام بسیار محکمی است، اما آهنگ گرفتار کننده این ویروس به شدت بیشتر از گام‌هایی است که مقتدرترین نظام های بهداشتی و درمانی می توانند بردارند؛ ببینید که این عزیزان ما در سراسر کشور چه حماسه ای خلق کردند که هنوز بعد از یک ماه گردش ویروس جهش یافته در کشور، این قتل عام را در استانها ندارید.

در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم

وزیر بهداشت به خوزستان به عنوان اولین پایگاه هجمه ویروس جهش یافته، گفت: با افتخار عرض می کنم که خوزستان، امروز با لطف خدا و با همدلی و وفاق و همت شبانه روزی همکاران نفس بریده من، روزهای ملایم تری را طی می کند، اکنون به جرات می توانم بگویم که در سراشیبی کنترل بیماری در خوزستان هستیم، اما کماکان نگران اوضاع استان‌های دیگر در کشور هستیم؛ به گونه ‌ای که گزارش موارد متعدد ویروس جهش یافته را روزانه دریافت می کنیم.

وی افزود: مولفه دیگرمان در سفر نقل و انتقال این ویروس از نقاط آلوده به نقاط کمتر آلوده و غیر آلوده بود که سفر می تواند این را تشدید کند. سیاست ما در مرحله نخست این بود که مهلتی پیدا کنیم تا طرح تشدید بیماریابی را در استمرار طرح شهید سلیمانی به خوبی اداره کنیم. سفر یعنی جمعیت سیال و ما نمی‌توانیم استمرار و تشدید طرح محله محور و خانه به خانه را دنبال کنیم وقتی که جمعیت در سفر سیال است و در دسترس ما نیست و به همین دلیل در تشدید بیماریابی و جمع کردن بیماری در سراسر کشور، لطمه می‌خوریم. به همین دلیل موافق سفر نبودیم و مهلتی می خواستیم تا در این مهلت همچون سال گذشته بتوانیم یک ماه بیماریابی را تشدید کرده و این ویروس جهش یافته را مانند ویروس ووهان زمین‌گیر کنیم.

دکتر نمکی با بیان اینکه می‌دانیم مردم خسته‌ شده اند و تاب آوری آنها بعد از یک سال بسیار کمتر شده است اما این را هم می‌دانیم که خط مقدم این جبهه مبارزه با ویروس به مراتب ممکن است تاب آوری‌اش کمتر شده باشد، گفت: من نمی‌توانم از منطقه‌ای که به ویروس جهش یافته مبتلا نشده است برای منطقه‌ای که آلودگی‌اش ۱۰۰ درصد برایم محرز است، پرستار اعزام کنم درحالی که در مقابله با ویروس ووهان این گرفتاری را نداشتیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پس در کنار تاب آوری مردم عزیز، تاب آوری خط مقدم جبهه سلامت برای بنده به عنوان فرمانده و سرباز این جبهه مهم است. در یکی از بیمارستان‌های خوزستان تنها ۲ دقیقه برق قطع شد و تا دستگاه موتور اضطراری را دستی روشن کنند ۷۰ بیمار درحال خفه می‌شدند. یعنی ۲ دقیقه عدم کارکرد و عدم تاب آوری نظام سلامت، فاجعه خواهد آفرید.

وی ادامه داد: قرارشد برای سفرهای نوروزی، رنگ بندی را اعلام کنیم. دو گزینه رنگ بندی بر اساس وضع موجود و رنگ بندی بر مبنای مولفه مداخله گر و مهم ویروس جهش یافته و از عزیزانم در ستاد ملی تقاضا کردیم که اگر هر کدام از آنها را بپذیرند فواید و مزایای مشخص خود را دارد؛ دوستان رنگ بندی شادتر را پذیرفتند که آبی و زرد بیشتر و قرمز و نارنجی کمتری داشت؛ یعنی همان مولفه قبلی و بدون مداخله ویروس جهش یافته و ما هم چون بر تبعیت از فرمایش عزیزان در ستاد قرار داریم و قرار بر اعمال و اعلام تک صدایی است ما خواستیم تا عزیزان همین تصمیم را اعلام کنند؛ گرچه طبق فرمایش مقام معظم رهبری حد و حدود اعلام محدودیت با ما است اما اعمال آن با دیگران است و ما به دلیل اعمال تک صدایی این را پذیرفتیم.

تقریبا ۸۰ درصد واکسن دنیا در ۶ یا ۷ کشور مصرف می‌شود

دکتر نمکی با بیان اینکه نقش وزارت بهداشت همچون سازمان هواشناسی است، بیان کرد: ما نمی‌گوییم امروز آفتاب است چون این موضوع برای همه محرز است. نقش هواشناسی این است که بگوید در آینده قرار است باران بیاید نه اینکه الان باران میبارد؛ نقش ما هم این است که بگوییم در روزهای آتی بر این نقشه چه خواهد گذشت وگرنه در بلا و گرفتاری چندان قدرت مانور نخوایم داشت. به هر تقدیر آنچه که امروز به عنوان نقشه و نقاط زرد و آبی و قرمز اعلام کردیم چیزی است که ممکن است در روزهای آتی و ماه آینده متفاوت شود.

وزیر بهداشت افزود: برای اینکه این اتفاق نیفتد و نوروز بهتری داشته باشیم از مردم تقاضا می‌کنم رعایت کرده و فکر کنند خیلی از نقاط کشور قرمز است یا قرمز خواهد شد تا وسط سفر اوضاع را برای خود و همراهانشان تلخ نکنند. اینکه برویم عزیزی را از اقوام را در شهر زرد یا آبی آلوده کنیم و برگردیم نه صله رحم است و نه محبت و رحمت به فامیل. در دید و بازدیدهای نوروزی هم لطفا مانند سال قبل به دیدار مجازی و از راه دور اکتفا و پروتکل ها را رعایت کنید.

وی همچنین در رابطه با تامین واکسن کرونا، توضیح داد: ما از روز نخست بیماری می‌دانستیم تامین واکسن برای همه کشورها مشکل عمده‌ای است و سعی کردیم ساخت واکسن داخلی را راه اندازی کنیم و از تک تک عزیزانی که در این عرصه می‌توانستند موثر باشند دعوت کردم، شهید فخری‌زاده به همراه دکتر کریمی از عزیزان سپند، عزیزان بنیاد برکت را فراخواندم تا در عرصه واکسن ورود کنند؛ زیرا می‌دانستم کسی به ما و هیچ کس واکسن نخواهد داد، دنیای سرمایه داری دنیای خودخواهی و خودبینی است که اگر سیر شد و ته سفره چیزی ماند و از اطرافیان، هم پیمان قسم خورده نداشت، آن وقت شاید به نقاط دیگر دنیا واکسن بدهد. به قول سعدی: فرشته‌ای که وکیل است بر خزائن باد چه غم خورد که بمیرد چراغ پیرزنی. آمریکایی‌ها دو هفته است که به هم پیمانان قدیمی خود یعنی ژاپن واکسن داده‌اند و تقریبا ۸۰ درصد واکسن دنیا در ۶ یا ۷ کشور مصرف می‌شود.

توانمند ترین تیم را برای تهیه واکسن گذاشته ام

دکتر نمکی با اشاره به تولید واکسن ایرانی کرونا،گفت: امروز زیرساخت‌های مغتنمی را در این رابطه تهیه کردیم و در بهار و از اردیبهشت به بعد واکسن‌های ایرانی پاستور، برکت، رازی و فخرا به عرصه مصرف خواهند آمد و یک تحول بنیادین در واکسن سازی ایران ایجاد می‌شود. اما پیش از آن مجبوریم واکسن وارد کنیم. عده‌ای شعارهایی می‌ دهند و حرفهایی می‌ زنند، از این تربیون تقاضا می کنم هرکس که دلش برای این مملکت سوخته و می‌تواند توانمندتر از ما واکسن وارد کند، برود و بیاورد ما هم ارز و ریالش را تامین می‌کنیم اما بدانند ما به دلالی و کاسبان تحریم میدان نمی ‌دهیم و از این نمد پوسیده کلاهی برای دلالان در نمی آید حداقل تا زمانی که من اینجا هستم. اما اگر کسی ادعا می کند می‌تواند بهتر از ما واکسن بیاورد و فکر می‌کند پشت دروازه‌های این مملکت کانتیترهای یخچال دار پر از واکسن ایستاده اند و چوب حراج به واکسن خود زده اند و ما نمی‌خریم، آنها بروند و واکسن با کیفیت و مناسب بخرند؛ اینگونه نیست، بنده توانمند ترین تیم را برای تهیه واکسن گذاشته ام و خوشبختانه واکسن‌ها از منابع مختلف به دستمان می‌رسد که واکسیناسیون کادر درمان را آغاز کردیم و به سرعت پیش می‌رویم و از منایع معتبر هم واکسن خریدیم و امیدوارم در اسرع وقت تا پیش از تولید واکسن های خودمان حداقل گروه‌های آسیب پذیر (کادر بهداشت و درمان، بیماران خاص، صعب العلاج و سالمندان بیش از 65 سال) را واکسینه و تزریق را بیشتر کنیم.

وزیر بهداشت مطرح کرد: علی‌رغم اینکه اهل شکوه نیستم اما از برخی دوستان در ارتباط با منابع مجموعه گلایه داشتم. ما برخی منابع را دریافت نکردیم و روزهای سختی را می‌گذرانیم با اینکه همکاران من از کاستی‌ها گلایه مند هستند اما سعی می‌کنم با صبوری مسائل را حل کنم و امیدوارم عزیزان در این جدال نابرابر با ویروس بیشتر دست ما را بگیرند تا دستمان تهی نشود و شرمنده همکارانمان سختکوش نباشیم.

وی در پایان اظهار کرد: سال نو را خدمت همه عزیزان پیشاپیش تبریک عرض می کنم و امیدوارم سال 1400 را که ورود به قرن جدید هم خواهد بود با آرامش و توانمندی بیشتر سپری کنیم و ایرانی سالم، آباد و سرافراز داشته باشیم.

 

وبدا

نوشتن دیدگاه