دوشنبه 10 ارديبهشت 1403, Monday 29 April 2024, مصادف با 20 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 25530
منتشر شده در دوشنبه, 20 فروردين 1403 13:55
تعداد دیدگاه: 0
معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی:

معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی از سفر بیش از ۱۸ میلیون نفر در تعطیلات نوروز به وسیله ناوگان عمومی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری تحلیلی همراز، سید کمال هادیان‌ فر، معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری امروز دوشنبه ۲۰ فروردین ماه با موضوع اقدامات و عملکرد وزارت راه و شهرسازی در حوزه سفرهای نوروزی که با حضور معاونان حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های اصحاب رسانه برای اطلاع‌رسانی اعلام‌کرد: طرح نوروزی عملیات بزرگی است که در طول این ایام صورت می‌گیرد و با توجه به رشد جمعیت شاهد رشد سفرها هستیم و می‌توان گفت که هر چه حال مردم خوب باشد بیشتر سفر می‌کنند، از این رو طبیعی است که خدمت رسانی توسط دستگاه‌های مسئول باید با آمادگی‌های لازم باشد و امسال نیز با بیش از ۲۱۰ هزار نفر در حوزه‌های سفرهای نوروزی، به مسافران در حوزه‌های جاده‌ای، هوایی، ریلی و دریایی خدمت رسانی شد که سفری مناسب با شان مردم و آسایش صورت گیرد.

هادیان‌ فر ادامه‌ داد: ستاد سفرهای نوروزی در وزارت راه از دو ماه مانده به فروردین آغاز به کار کرد و برآوردها این بود که بیش از ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از ناوگان عمومی استفاده‌کنند و پیش بینی می‌شد که ناترازی‌هایی هم در ناوگان عمومی وجود داشته‌باشد اما تمهیدات جدی با هدایت وزیر راه و شهرسازی از قبیل بهسازی و افزایش ناوگان صورت گرفت که خدمات متناسب با تقاضا صورت گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: پس از رفع چالش‌های ناترازی نیز بحث افزایش کیفیت خدمات به مردم در دستور کار قرار گرفت تا خدماتی مطلوب و در شان مردم ارائه شود و متناسب با نوروز و ماه مبارک رمضان باشد.

وی ادامه‌داد: آغاز ماه مبارک رمضان پیش از تعطیلات و وجود شرایط جوی ناپایدار موجب شد که سیاست‌های متناسبی برای رفع چالش‌ها در نظر گرفته شود.

هادیان‌فر ادامه‌داد: طی سفرهای نوروزی که از ۲۴ اسفند تا ۱۷ فروردین انجام شد، یکی از موضوعات این بود که حادثه جدی در این ایام نداشتیم اما بحث تصادفات جاده‌ای مقوله‌ای است که همیشه وجود داشته، اما در این خصوص باید گفت که پویش چشم به راه هستیم راه اندازی شد تا با کمک رسانه‌ها و محوریت سازمان راهداری این حوادث در آینده به حداقل برسد.

این مقام مسئول با اشاره به ایجاد کارگروه‌های تخصصی در طرح نوروزی، اظهار کرد: کارگروه‌های جاده‌ای، ریلی، هوایی، دریایی، اطلاع‌رسانی، بازرسی و نظارت در طرح نوروزی ایجاد شد و تلاش این بود که بتوانیم با توزیع عادلانه بلیت و با نرخ‌های مصوب و همچنین تأمین ایمنی سفرها شرایط مطلوبی را برای مسافران ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: حاصل این اقدامات این بود که بیش از ۱۸ میلیون و ۶۱ هزار و ۵۹ نفر از ناوگان عمومی استفاده کردند که تقریبا یک درصد کاهش نسبت به سال گذشته داشتیم.

هادیان‌فر در ادامه گفت: بیش از ۶ میلیون و ۹۳۹ هزار نفر از ناوگان جاده ای استفاده کردند و بیش از ۶ میلیون و ۵۶۸ هزار نفر به عنوان مسافر دریایی و گردشگر از خدمات کشتیرانی در خلیج فارس و دریای خزر استفاده کردند.

هادیان‌فر با بیان اینکه خدمات به‌صورت لحظه‌ای به مردم ارائه شد، گفت: صرفاً تأخیرها در حوزه هوایی و دریایی به‌دلیل شرایط جوی و ایمنی مسافران صورت گرفته است و سعی شد که برنامه کنسلی سفر نداشته باشیم.

وی افزود: همه مدیران مربوطه وزارت راه در ایام نوروز برای خدمت رسانی حاضر بودند و بازدیدهای سرزده از فرودگاه‌ها و پایانه‌ها و راه آهن صورت گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه روزانه بیش از ۲ هزار اتوبوس از تهران اعزام می‌شدند، گفت: بیشترین سفرهای زمینی به استان‌های مازندران، گیلان، خراسان رضوی و اصفهان بوده است و در خصوص اتوبوس‌ها شاهد ۳ میلیون و ۷۷۶ هزار تردد بودیم که ۵ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

وی در خصوص کل خودروها نیز گفت: بیش از ۵۳۰ میلیون تردد در کشور رخ داد و روزانه ۱۲۰ میلیون لیتر بنزین مصرف شد که نسبت به سال گذشته ۶ درصد افزایش داشته است. در این بین نیز بیش از ۲۳ میلیون خودروی شخصی در کشور سفر داشتند که تقریباً برابر با همه خودروهای موجود در کشور است.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه در سفرهای ریلی بیشترین سفرها به مشهد صورت گرفت، گفت: در حوزه هوایی بیشترین سفرهای داخلی به مشهد و کیش بوده و در پروازهای خارجی نیز مهمترین مقاصد، ترکیه، دوبی وعراق بوده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه توضیح داد: موضوع نگران کننده بحث تصادفات بود که آمارهای اولیه نسبت به سال گذشته بهتر است و همه دستگاه‌ها باید کمک کنند که این موضوع طبق برنامه هفتم توسعه هر سال با کاهش همراه شود.

وی ادامه‌داد: آمار نهایی تا یک ماه آینده استخراج می‌شود و داده‌ها حاکی از آن است که بیشترین علت تصادف هم سرعت و سبقت غیر مجاز، عدم توجه به جلو و خواب آلودگی بوده است.

هادیان‌فر با اشاره به اینکه اقدامات گسترده‌ای در خصوص سفرهای نوروزی صورت گرفت، اظهار کرد: مردم در نوروز ۱۴۰۳ خوب و کم دغدغه سفر کردند و در بخش‌های هوایی، ریلی و اتوبوس‌ها شاهد هیچ حادثه‌ای نبودیم که این مسئله توفیقی قابل توجه است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین ادامه‌داد: موضوعات ناترازی ناوگان و ایمنی سفرها باید به‌صورت جدی‌تر مورد توجه قرار گیرد که برنامه‌های مطلوبی برای رفع این چالش‌ها در وزارت راه و شهرسازی در دستور کار قرار گرفته است./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه