پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403, Thursday 2 May 2024, مصادف با 23 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24699
منتشر شده در پنج شنبه, 20 مهر 1402 11:01
تعداد دیدگاه: 0
با حضور رئیس‌جمهور؛

با حضور رئیس‌جمهور و وزیر راه و شهرسازی، آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور حدفاصل شیراز-ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به بهره‌برداری رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، صبح امروز پنجشنبه ۲۰ مهرماه در سفر آیت الله رئیسی و مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی، قطعه ۲۱۲ کیلومتری شیراز-ایزدخواست از آزادراه شیراز-اصفهان به طول کلی ۳۷۰ کیلومتر به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی شمال-جنوب کشور به بهره‌برداری رسید تا بخشی از تلاش جمهوری اسلامی ایران برای احیای این مسیر مهم ملی و بین‌المللی از بندر انزلی در شمال به جنوب کشور، محقق شود.

با افتتاح این پروژه زمان سفر از شیراز به اصفهان و به تبع آن به مناطق مرکزی کشور بیش از دو ساعت کاهش خواهد یافت و مردم استان‌های هرمزگان و بوشهر نیز از آن بهره‌مند خواهند شد. علاوه بر این امنیت سفر و رفت و آمدهای مردم نیز به شکل جدی ارتقا پیدا می‌کند.

در این راستا آزادراه شیراز- ایزدخواست به طول ۲۱۲ کیلومتر به عنوان بخشی از آزادراه شیراز-اصفهان در ۴ خط عبوری شامل دو خط رفت و دو خط برگشت توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با مشارکت سرمایه گذاران تکمیل شده و امروز با حضور رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی افتتاح شد.

گفتنی است آزادراه شیراز- اصفهان به دو قسمت تقسیم شده است که یک قسمت آن از شیراز تا ایزدخواست و قسمت دیگر آن از ایزدخواست تا اصفهان است. عملیات اجرایی آزادراه شیراز - ایزدخواست به طول ۲۲۵ کیلومتر در ۷ قطعه برنامه‌ریزی شده که ۳ قطعه اول آن به طول ۱۰۷ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا ایزدخواست از مناطق سد ایزدخواست، کوه مروارید، روستای خسرو شیرین و رودخانه سفید می‌گذرد. همچنین قطعات ۴، ۵، ۶ و ۷ به طول ۱۱۸ کیلومتر حدفاصل شهرهای سده تا شیراز از مناطق تنگ براق، دشت کامفیروز، تنگ بستانک و تنگ خیاره گذشته و به بزرگراه شیراز - سپیدان متصل می‌شود.

همچنین افتتاح این پروژه بزرگ ملی گامی مهم در راستای تکمیل کریدور آزادراهی جنوب کشور است.

هم اکنون با اتمام عملیات اجرایی قطعات یک تا ۶ این آزادراه، شاهد بهره‌برداری از ۲۱۲ کیلومتر از آزادراه شیراز - اصفهان، حد فاصل شیراز – ایزدخواست هستیم.

بخشی از مهمترین مزایای این آزادراه شامل تکمیل کریدور شمال – جنوب، منطبق بر شبکه بزرگراهی آسیایی، کاهش مسافت ۱۳۴ کیلومتر فاصله شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت۱۳۶ میلیون لیتر در سال، کاهش ۱۲۰ دقیقه‌ای زمان سفر، کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳,۱۲۰ میلیارد ریال، است.

شایان ذکر است رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی صبح امروز وارد استان فارس شدند و طی امروز و فردا پروژه‌های متعدد در حوزه‌های راه و جاده، مسکن و شهرسازی و قانون حمایت از جوانی جمعیت را به افتتاح و بهره‌برداری می‌رسانند.

با بهره‌برداری از پروژه آزادراه شیراز-اصفهان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین طرح‌های ملی توسط رئیس جمهور انتظار ۱۳ ساله مردم دو استان فارس و اصفهان به پایان رسید./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه