دوشنبه 17 ارديبهشت 1403, Monday 6 May 2024, مصادف با 27 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24676
منتشر شده در یکشنبه, 16 مهر 1402 17:16
تعداد دیدگاه: 0
معاون راهبری شبکه برق کشور:

معاون راهبری شبکه برق کشور گفت: طی 10 سال اخیر متوسط رشد اوج بار سالانه 4.6درصد بوده است در حالی که امسال رشد اوج بار به 5.77 درصد (معادل 4006مگاوات)رسید.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، مهدی مقیم‌ زاده معاون راهبری شبکه برق کشور در گردهمایی معاونان بهره‌برداری شرکت‌های برق منطقه‌ای به افزایش بی‌سابقه دمای جهان در تابستان 1402 اشاره کرد و گفت: امسال تابستان شاهد گرمای غیرقابل تحملی برای جهان بودیم. طبق گزارشات محققان دانشگاه لایپزینگ زمین در 120 هزار سال گذشته به این گرمی نبوده است. پدیده گنبد حرارتی موج گرمای شدید بالای 50 درجه را به برخی از کشورهای خاورمیانه و 8 کشور عربی و همچنین ایران تحمیل کرد.
وی ادامه داد: براساس داده‌های منتشر شده ازسوی سازمان ملل، ماه جولای (از دهم تیرماه تا دهم مرداد ماه ) گرم ترین دوره سه هفته ای را در طول تاریخ به ثبت رساند. به طوری که دوره گرمایش زمین به پایان رسیده و دوران جوشش فرارسیده است.
مقیم‌زاده در خصوص رشد اوج نیاز مصرف برق کشور افزود: در حالی که طی 10 سال اخیر متوسط رشد اوج بار سالانه 4.6 درصد بوده است، در سال جاری رشد اوج بار به 5.77 درصد (معادل 4006مگاوات)رسیده است.
معاون راهبری شبکه برق کشور در خصوص سهم منابع مختلف در تامین اوج بار گفت: میزان تقاضا در اوج مصرف 73 هزارو 463 مگاوات بوده است که از این مقدار توان تامین شده در لحظه اوج مصرف (تولید حرارتی، برق آبی و دریافتی برون مرزی)61هزارو 20 مگاوات و توان مدیریت شده در لحظه اوج مصرف، مدیریت مصرف شرکت‌ها، محدودیت ارسالی برون مرزی و معادل افت فرکانس 12هزارو 54مگاوات است.
وی ادامه داد: تقاضای اوج مصرف نسبت به سال گذشته (69هزارو 456 مگاوات) 5.77% رشد داشته است و تعداد روزهای بالای اوج مصرف سال گذشته 35 روز و همچنین ساعات بالای اوج مصرف سال گذشته 129 ساعت بوده است.
مقیم‌زاده پیک‌سایی و هموار کردن منحنی بار، ثبت روزانه اطلاعات مقادیر مصرف به تفکیک طرح‌ها و افزایش سهم بارهای قابل کنترل در فرآیند راهبری شبکه را از الزامات طرح‌های مدیریت مصرف از دیدگاه راهبری شبکه برشمرد.
وی با توجه به تجربیات کسب شده در زمان اوج مصرف 1402 به الزاماتی برای عبور موفق از دوره اوج بار سال1403 اشاره کرد و گفت : لازم است اعمال فرامین صرفاً از طریق مرکز کنترل و سلسله مراتب راهبری شبکه برق کشور انجام شود، همچنین تدوین و تصویب رویه راهبری شبکه در شرایط عادی و هشدار و اضطرار جزو این الزامات است.
وی با تاکید بر اینکه اجرای دقیق دستورهای مرکز ملی راهبری شبکه برق کشور امری ضروری است، گفت: پایش دستورالعمل‌های ویژه بهره‌برداری،پایش وضعیت حفاظت‌های ویژه نصب شده، پایش مقدار تولید، تبادل و مصرف صنایع، پایش وضعیت نیروگاه‌های کوچک واقع در منطقه از عوامل عبور موفق از پیک 1403 دانست.
وی در پایان ضمن تاکید بر موضوع آموزش و داشتن صلاحیت حرفه‌ای راهبران شبکه گفت: مرکز بین‌المللی آموزش‌های تخصصی مدیریت شبکه این قابلیت را برای راهبران شبکه به خوبی اجرا و نسبت به صدور گواهی اقدام می کند./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه