پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403, Thursday 9 May 2024, مصادف با 1 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 24580
منتشر شده در پنج شنبه, 30 شهریور 1402 18:27
تعداد دیدگاه: 0
رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو:

رئیس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو در بازدید از طرح آبرسانی به روستاهای نایین، شاخص برخورداری روستاییان از آب شرب در ایران را ۸۵ درصد اعلام کرد که از میانگین آن در دنیا بالاتر است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، میثم جعفر زاده با بیان این که میانگین دسترسی روستاییان به آب شرب در دنیا ۶۵ درصد است عنوان کرد: با وجود این که شاخص دسترسی روستاییان به آب شرب در کشور از میانگین آن در دنیا بالاتر است اما این عدد و رقم برای ما آنچنان اهمیت ندارد؛ آنچه بیش از هر چیزی مهم است رضایت تک تک مردم به ویژه محرومین است.
وی با بیان این که ما نسبت به ارتقاء رضایتمندی مردم از نظام مسئول هستیم گفت: تامین آب شرب پایدار روستاییان باید ۲۰ سال قبل انجام می شد و هم اکنون که عزم ملی براین امر فراهم شده، همه دست اندرکاران این طرح با همدلی و تعامل با یکدیگر بستر تامین آب شرب روستاییان در کشور را فراهم کنند .
رییس مرکز جهاد آبرسانی وزارت نیرو با اشاره به تامین پایدار آب شرب بیش از ۱۰ هزار روستا در کشور خاطرنشان ساخت: باید با وحدت رویه و حمیتی که مسئولان در اجرای این پروژه مردمی به خرج می دهند در آینده نزدیک شاهد ایجاد زیر ساخت های لازم در دورافتاده ترین روستاهای کشور برای تامین آب شرب باشیم، بطوری که تا چندین دهه دیگر دغدغه خدمات رسانی در بخش آب شرب به روستاییان را نداشته باشیم .
جعفر زاده با اشاره به چگونگی اجرای تاسیسات آب در روستاها گفت: اجرای تاسیسات آب شرب در روستاهای کشور باید مطابق با اصول فنی و مهندسی انجام شود و نظارت کامل و دقیق بر تمام مراحل اجرای این پروژه ها در اقصی نقاط کشور صورت گیرد.
میثم جعفرزاده گفت: آبرسانی به روستاییان باید با تمام توان عملیاتی شود تا پروژه جهاد آبرسانی به روستاها در موعد مقرر به پایان برسد.

وی در بازدید از روند اجرای تاسیسات آبرسانی به روستاهای نایین گفت: از آبفای استان اصفهان انتظار می رود در کمترین زمان ممکن با استفاده از نیروهای متعهد و متخصص زیرساخت های آبرسانی به روستاها را در قالب طرح جهاد آبرسانی را فراهم نمایند.
در ادامه، معاون بهره برداری و توسعه آب آبفای استان اصفهان نیز اعلام کرد: در شهرستان نایین و در مرحله نخست اجرای این طرح، 2860 نفر در 54 روستا از آبرسانی پایدار بهره مند می شوند و علاوه بر حفر و تجهیز دو حلقه چاه آب، ۱۱۷ کیلومتر خط انتقال و شبکه توزیع، ۵۴۴۰متر مکعب مخزن و 5 باب ایستگاه پمپاژ نیز اجرا و احداث می شود.

محسن صالح افزود: در قالب این طرح، 13 مخزن آب در روستاهای نایین احداث می شود که با احداث این مخازن، آب شرب 60 روستا با جمعیت حدود 5500 نفر به صورت پایدار تامین می شود و این روستاها از چرخه آبرسانی سیار حذف می شوند. در حال حاضر احداث مخازن 1000 متر مکعبی تعادلی در محدوده گردنه کهنگ، مخزن ۵۰۰ متر مکعبی بین راهی کوهپایه-علون آباد در مجتمع کوهستان بهارستان، و مخازن 100 متر مکعبی روستای کبرآباد و مخزن ۵۰ متر مکعبی رحیم آباد مجتمع روستایی لای سیاه آغاز شده است.

وی افزود: آبرسانی به روستاهای مجتمع روستایی لای سیاه و کوهستان بهارستان نایین در قالب ۲ فاز در دهه فجر سال گذشته و هفته دولت سال جاری به بهره برداری رسید و با اجرای ۶۰ کیلومتر خط انتقال، ۴۰ روستا با جمعیتی بالغ بر ۲۵۰۰ نفر تحت پوشش آبرسانی پایدار قرار گرفتند.

گفتنی است در مرداد ماه سال جاری توافق نامه آبرسانی شرب به ۳۰۰ روستای استان(قرارداد دوم) به امضاء رسید. در مرحله دوم این تفاهم نامه، آبرسانی پایدار به ۳۰۰روستا در۲۵ شهرستان استان اصفهان با اجرای ۸۵۰ کیلومتر خطوط انتقال و شبکه توزیع آب، احداث ۴۳ باب مخزن با حجم کلی۲۰۰۰۰ متر مکعب و احداث ۴۲ باب ایستگاه پمپاژ آب در مدت سه سال با اعتباری بالغ بر ۶۹۰ میلیارد تومان اجرایی می شود./انتهای پیام

نوشتن دیدگاه