شنبه 29 ارديبهشت 1403, Saturday 18 May 2024, مصادف با 10 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23902
منتشر شده در یکشنبه, 10 ارديبهشت 1402 16:59
تعداد دیدگاه: 0
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان:

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: مطالبه جدی این استان از وزارت نیرو اجرای کامل طرح احیای زاینده‌رود، این شاهرگ حیاتی منطقه است که آن را باید از هر تریبونی مطرح کرد.

همراز/سپیده بارانی: منصور شیشه‌ فروش روز یکشنبه در مراسم افتتاح نخستین آزمایشگاه علت‌یابی حریق در غرب آسیا در اصفهان اظهار داشت: زاینده‌رود چند صباحی برای کشت بهاره کشاورزان بازگشایی شده و امروز هم پرآب است اما این رودخانه در بیش از ۱.۵ سال گذشته بطور کامل خشک شده بود.

وی با تاکید بر ضرورت تامین حقآبه کشاورزی و زیست محیطی منطقه خاطرنشان کرد: پدیده فرونشست زمین از مهمترین اثرات کمبود آب و خشکی زاینده‌رود در اصفهان است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: بر اساس مطالعات سازمان ملی زمین شناسی نرخ فرونشست زمین در شهر اصفهان بین هشت تا پانزده سانتیمتر اعلام شده و تشدید این پدیده ناشی از کم آبی در دشت‌های مختلف این استان است.

وی با اشاره به اینکه حیات اصفهان به جریان دائمی زاینده‌ رود بستگی دارد، اضافه کرد: حدود ۴۰۰ هزار درخت کهنسال و قدیمی در حاشیه زاینده‌رود در شهر اصفهان در تابستان بدلیل خشکی زاینده رود با خزان زودرس مواجه شدند و خشکی این رودخانه اثرات نامطلوبی برای کشاورزان استان بدنبال داشته است.

شیشه‌فروش با اشاره به شرایط آلودگی هوا در اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته مازوت سوزی در اصفهان انجام و بیش از ۶۵۰ میلیون لیتر مازوت در نیروگاه شهید محمد منتظری این استان مصرف شد.

وی بیان کرد: مطالبه دیگر اصفهان از وزارتخانه‌های نیرو و نفت این است که برای داشتن شهری سالم باید سوخت کامل نیروگاه شهید محمد منتظری تامین و این نیروگاه به نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: بر اساس قانون مدیریت بحران احتمال وقوع ۵۳ مخاطره در کشور شناسایی که از این تعداد امکان وقوع ۴۲ مخاطره در استان اصفهان نیز پایش و رصد شده است.

وی با بیان اینکه راهبردهای مناسبی برای پیشگیری و کنترل این حوادث تعریف شده است، ادامه داد: سیل، زلزله و خشکسالی از عُمده حوادث طبیعی محسوب می‌شود و حریق بعنوان یکی از مهمترین حوادث انسان ساز است که تکلیف همه دستگاه‌ها و وزارتخانه‌ها در این زمینه در قانون مدیریت بحران مشخص شده است.

شیشه‌فروش گفت: سازمان محیط زیست در مورد آلودگی هوا، وزارت راه و شهرسازی در باره زلزله و شهرداری‌ها و سازمان‌های آتش نشانی در زمینه حریق و حوادث شهری مسوول هستند و بر اساس قانون همه آتش نشانی‌ها موظفند برای اجرای ماموریت‌های خود نیروهای چابک و فنی تربیت کنند و امکانات و تجهیزات لازم را در اختیار داشته باشند.

وی با بیان اینکه اصفهان، جانشین تهران در مدیریت بحران زلزله است، اظهار داشت: نقش اصفهان در کنترل حوادث نه تنها برای این کلانشهر بلکه برای استان‌های دیگر نیز ممتاز است و از وزارت کشور و سازمان شهرداری‌ها درخواست داریم تا مولفه‌های مورد نیاز از جمله نیروی چابک و امکانات لازم را متناسب با وضعیت و ماموریت‌ها در اختیار سازمان‌های آتش نشانی این استان قرار دهند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: در زمان حاضر نیاز به نوسازی ناوگان فرسوده، امکانات و تجهیزات راهداری، شهرداری‌ها و آتش نشانی‌های این استان وجود دارد و با توجه به بازنشسته شدن بسیاری از نیروهای پیشکسوت باید مجوز استخدام نیروهای چابک به این سازمان‌ها ارائه شود.

وی اضافه کرد: از سازمان شهرداری‌های کشور تقاضا داریم تا تقویت نیروی انسانی آتش نشانی اصفهان و تقویت امکانات و تجهیزات متناسب با شرایط و ماموریت‌های این استان را بصورت ویژه مورد توجه قرار دهد./انتهای پیام

ایرنا

نوشتن دیدگاه