چهارشنبه 19 ارديبهشت 1403, Wednesday 8 May 2024, مصادف با 29 شوال 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 23221
منتشر شده در سه شنبه, 27 دی 1401 13:57
تعداد دیدگاه: 0
عضو کمیسیون صنایع مجلس:

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص قطع گاز صنایع گفت: باید دولت را همراهی کنیم تا از این شرایط عبور کنیم؛ اما تکرار این موضوع در سال بعد هیچ توجیهی ندارد و نباید این اتفاق رخ دهد. باید وضعیت فعلی درس عبرتی شود تا برای سال‌های بعد هر کاری لازم است انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی همراز، علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص قطع گاز صنایع گفت: گاز الان در وضعیت خاصی است و اولویت بخش خانگی است تا گاز مردم قطع نشود و سلامتی‌شان به خطر نیفتد. در چنین شرایطی که اگر گاز صنایع با کمترین آسیب قطع هم بشود، اشکالی ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس بیان کرد: هر چند اولویت با مصرف خانگی است، اما دولت نباید این اشکال را در سال‌های آینده تکرار کند و باید پیش‌بینی‌ها و سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه انجام بدهد. خودمان التماس می‌کنیم که در بخش صنایع سرمایه‌گذاری شود تا تولید و اشتغال افزایش یابد، بعد خودمان هم یک بخشی از صنایع را به خاطر کمبود برق در تابستان و بخشی دیگر را به دلیل افت گاز در زمستان تعطیل می‌کنیم.  

وی افزود: دولت باید برای این اشکال برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری کند و اگر لازم است از مجلس کمک بگیرد تا این چالش برطرف شود تا سالی دو مرتبه شاهد قطع برق و گاز صنایع نباشیم.

جدی ادامه داد: الان می‌شود دولت را همراهی کرد تا از این شرایط عبور کنیم؛ اما تکرار این موضوع در سال بعد هیچ توجیهی ندارد و نباید این اتفاق رخ دهد. باید وضعیت فعلی درس عبرتی شود تا برای سال‌های بعد هر کاری لازم است انجام شود. 

این نماینده مجلس گفت: کل تولید گاز روزانه کشور به ۹۰۰ میلیون متر مکعب نمی‌رسد که از این میزان ۲۰۰ میلیون متر مکعب برای نیروگاه هاست که به هیچ عنوان امکان قطع وجود ندارد و صرفا بخشی از آن را با می‌توان با سوخت فسیلی جایگزین کرد. حدود ۱۴۰ میلیون مترمکعب هم برای صنایع و پتروشیمی‌هاست و باقی آن هم به مصرف بخش خانگی می‌رسد و بار کمبود و قطع همیشه بر دوش پتروشیمی‌ها و صنایع می‌افتد. 

وی تصریح کرد: در شهرستان‌های استان خراسان شمالی که در انتهای مسیر است و اوضاع بدتر است؛ صنایع و پتروشیمی صد درصد تعطیل شده و صرفا کارخانه قند با مازوت فعال است، آن هم نه برای تولید و برای این که خطوط یخ نزند. 

نماینده شیروان در مجلس درباره احتمال افزایش قیمت‌ها با قطع گاز نیز گفت: قطعا با افت تولید و کاهش عرضه امکان افزایش قیمت وجود دارد. در حوزه تولید فولاد وضعیت مناسبی داریم و عرضه دو برابر نیاز است و مشکلی پیش نمی‌آید، اما احتمالا مشکلاتی را در حوزه صنایعی چون سیمان و برخی محصولات پتروشیمی شاهد خواهیم بود./انتهای پیام

اقتصاد آنلاین

نوشتن دیدگاه