يكشنبه 6 خرداد 1403, Sunday 26 May 2024, مصادف با 18 ذی‌القعده 1445
از پنجره همراز به نصف جهان نگاه کنید...
کد خبر: 553
منتشر شده در چهارشنبه, 16 مهر 1393 08:49
تعداد دیدگاه: 0

همراز: دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس گفت: 17 مهرماه جاری، آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان هنر در هتل عباسی اصفهان برگزار می‌شود. مسعود حسین میرزایی شب گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 16 تا 20 مهرماه...

همراز: دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس گفت: 17 مهرماه جاری، آیین افتتاحیه جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان هنر در هتل عباسی اصفهان برگزار می‌شود.

مسعود حسین میرزایی شب گذشته در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه 16 تا 20 مهرماه جاری اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس در اصفهان برگزار می‌شود، اظهار کرد: برگزاری آیین افتتاحیه این اجلاس و جشنواره در روز 17 مهرماه جاری با حضور غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان هنر و مشاور عالی رهبر معظم انقلاب در حوزه فرهنگ در هتل عباسی اصفهان صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه بیش از یک دهه است که جامعه جهانی به میراث فرهنگی نا‌ملموس توجه دارد، اضافه کرد: کنوانسیون 2003 در سازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده و در راستای توجه به این میراث به این کنوانسیون استناد می‌شود.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با تأکید بر اینکه این کنوانسیون در قالب کمیته فرهنگی میراث فرهنگی نا‌ملموس به ثبت رسیده است، تصریح کرد: در واژگان بخش نا‌ملموس در مقابل ملموس قرار دارد و میراث نا‌ملموس یا معنوی نقطه مقابل میراث ملموس یا مادی است.

وی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در راستای حفظ و پاسداری از میراث فرهنگی نا‌ملموس در سال 2003 به این کنوانسیون پیوسته است، ادامه داد: 327 میراث فرهنگی نا‌ملموس در دنیا به ثبت جهانی رسیده و سهم جمهوری اسلامی ایران در این راستا ثبت مجموع 10 اثر در این حوزه است.

حسین میرزایی با بیان اینکه تعزیه، مهارت‌های سنتی استان‌های فارس و کاشان، قالی‌شویی مشهد اردهال، ورزش پهلوانی و مهارت‌های سنتی لنج‌سازی از جمله 10 میراث فرهنگی نا‌ملموس ایران بوده که به ثبت جهانی رسیده است، تأکید کرد: در سال 2014 نیز پرونده باران‌خواهی به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس جمهوری اسلامی ایران برای ثبت جهانی در نوبت بررسی قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران دارای مواریث فرهنگی نا‌ملموس بسیاری است، افزود: همچنین در سال 2015 نیز پرونده باد‌گیر‌ها به عنوان میراث فرهنگی نا‌ملموس برای ثبت جهانی در نوبت بررسی قرار می‌گیرد.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با اشاره به اینکه برخی از پرونده‌های میراث فرهنگی نا‌ملموس ایران مانند طب سنتی که برای ثبت جهانی شدن تهیه شده، مرجوع شده است، گفت: ثبت میراث فرهنگی نا‌ملموس برای تمام جوامع بشری است.

وی با بیان اینکه ICCN یا شبکه همکاری بین شهری برای محافظت از میراث فرهنگی، معنوی تنها سازمان بین‌المللی حکومت‌های محلی و نهاد‌های فرهنگی است، اظهار کرد: حفظ میراث فرهنگی نا‌ملموس جهان هدف این سازمان بین‌المللی است.

حسین میرزایی با تأکید بر اینکه در دومین میزگرد بین‌المللی شهرداران در سال 2008 در قاهره که به موضوع نقش زنان در محافظت از فرهنگ سنتی و تنوع فرهنگی اختصاص داشت، شهرداران حاضر در این رویداد به اتفاق آرا رأی به تأسیس این سازمان دادند، افزود: فعالیت و تلاش‌های این سازمان معطوف به بررسی راهکار‌های خلاق و کار‌آمد برای محافظت از میراث فرهنگی نا‌ملموس و ارتباط جدایی‌نا‌پذیر آن با توسعه پایدار محلی است.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اهداف اصلی این سازمان این است که از طریق گفتمان بین فرهنگی نسبت به ایجاد و پی‌ریزی صلح فرهنگی مبتنی بر تفاهم و درک مشترک اقدام کند، تصریح کرد: از سال 2008 موجودیت این سازمان مشخص می‌شود.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس اضافه کرد: 39 کشور به این شبکه پیوسته‌اند و این شبکه بین‌المللی بین شهری 65 عضو دارد و تعدادی از شهر‌ها نیز درخواست عضویت در این شبکه را داده‌اند که در این اجلاس و جشنواره به عضو‌های این شبکه بین‌المللی اضافه می‌شود.

وی با بیان اینکه اصفهان، شیراز و نیشابور از شهر‌های عضو این شبکه بین‌المللی بین‌شهری هستند، تأکید کرد: عضویت شهرداری اصفهان در سازمان ICCN در سال 2011 صورت گرفته است و حکومت‌های محلی می‌توانند به عضویت این سازمان در بیایند.

حسین میرزایی با تأکید بر اینکه شهرداری اصفهان در سه سالی که به عضویت این سازمان در آمده است، موفق شد که میزبانی اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس 2014 را به خود اختصاص بدهد، ادامه داد: فعالیت رسمی ستاد اجرایی این اجلاس و جشنواره در اصفهان از بهمن‌ماه سال گذشته آغاز شده است و این ستاد 11 کمیته و دو شورای راهبردی و برنامه‌ریزی دارد.

وی با اشاره به اینکه دبیر‌خانه‌ای نیز در راستای برگزاری این اجلاس و جشنواره بین‌المللی در اصفهان وجود دارد، گفت: در برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شد، ابتدا لازم بود که در حوزه موضوعات اساسی این اجلاس و جشنواره مشورت کنیم و موضوعاتی بررسی شود که دغدغه مسئولان باشد.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با بیان اینکه در گام نخست موضوعات بسیاری انتخاب شد، اظهار کرد: اما پس از شور و مشورت با مجمع جهانی چهار موضوع اصلی برای اجلاس مجمع عمومی انتخاب شد.

وی به موضوعات این اجلاس اشاره کرد و ادامه داد: پاسداری از میراث معنوی در برنامه‌ریزی شهری، نقش میراث معنوی در بهبود محیط زیست و کیفیت زندگی، راهکار‌های ترغیب گردشگری و میراث معنوی در ارتقای دیپلماسی مهارت و نقش میراث معنوی در سبک زندگی و هویت انسانی به عنوان چهار موضوع این اجلاس است.

حسین میرزایی با تأکید بر اینکه برگزاری اجلاس زنان نیز برای نخستین بار توسط اصفهان پیشنهاد داده شد تا نقش بارز زنان در حفظ و انتقال بین نسلی میراث فرهنگی نا‌ملموس مشخص شود، تصریح کرد: نقش زنان در این عرصه بسیار پر‌رنگ و محوری است.

وی با اشاره به اینکه دومین جشنواره میراث فرهنگی نا‌ملموس در اصفهان برگزار می‌شود، اضافه کرد: نخستین جشنواره میراث فرهنگی نا‌ملموس در کشور کره جنوبی برگزار شده است.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با بیان اینکه 30 نهاد در کنار ستاد برگزاری این اجلاس و جشنواره با ما همکاری می‌کنند، تأکید کرد: هر یک از این نهاد‌ها در حوزه‌های تخصصی در راستای برگزاری این اجلاس و جشنواره همکاری می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه 16 مهرماه جاری بحث پذیرش میهمانان خارجی این اجلاس و جشنواره آغاز می‌شود، افزود: تا فردا شب تمام هیئت‌های خارجی شرکت‌کننده در این رخداد فرهنگی وارد اصفهان می‌شوند.

حسین میرزایی با اشاره به اینکه در روز 17 مهرماه جاری از پایگاه مجازی گلستان شهدای اصفهان رو‌نمایی می‌شود، گفت: آیین افتتاحیه اجلاس زنان نیز با حضور شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در روز 17 مهرماه جاری برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه در این اجلاس از بانوان برگزیده با حضور هی کیونگ چوی دبیرکل سازمان ICCN تجلیل می‌شود، اظهار کرد: همچنین نشست‌های تخصصی محیط زیست، کیفیت زندگی، اصلاح سبک زندگی جوامع و حفظ هویت انسانی و نشست برنامه‌ریزی شهری، گردشگری و دیپلماسی شهری با حضور اساتید متخصص در این حوزه‌ها برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس ادامه داد: برگزاری میزگرد نهایی و تصویب بیانیه اجلاس زنان و شب فرهنگی کره جنوبی در ایران در پایان روز 17 مهرماه جاری صورت می‌گیرد.

وی با تأکید بر اینکه اجلاس مجمع عمومی نیز در روز 18 مهرماه جاری برگزار می‌شود، تصریح کرد: آیین افتتاحیه این اجلاس با حضور سلطانی‌فر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان برگزار می‌شود.

حسین میرزایی با اشاره به اینکه سه نشست تخصصی نیز در این اجلاس برگزار می‌شود، اضافه کرد: برگزاری نشست‌های تخصصی گردشگری میراثی و دیپلماسی شهری، گردشگری و توسعه محلی و میراث فرهنگی نا‌ملموس، سبک زندگی، محیط زیست و هویت انسانی در این اجلاس صورت می‌گیرد.

وی به برگزاری جشن ویژه مردمی در روز 18 مهرماه جاری در میدان امام علی (ع) اشاره و تأکید کرد: اجلاس مجمع عمومی ICCN نیز در روز 19 مهرماه جاری برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس افزود: در زمان برگزاری این اجلاس و جشنواره برنامه‌های مختلفی از جمله بازی‌های بومی، محلی، پخت غذا‌های بومی، محلی، بحث کودکان، برگزاری نمایشگاهی از توانمندی‌های زنان و موارد دیگر در محل باغ غدیر اجرا می‌شود.

وی به برگزاری نمایشگاه نقاشی‌های کودکان در حوزه میراث فرهنگی نا‌ملموس در کتابخانه مرکزی اشاره کرد و گفت: بیش از 10 هزار نقاشی به دبیر‌خانه جشنواره ارسال شده که حدود 100 نقاشی برای به نمایش در آمدن در گالری کتابخانه مرکزی اصفهان انتخاب شده است.

حسین میرزایی با بیان اینکه به دنبال دائمی کردن اجلاس زنان در اصفهان هستیم، اظهار کرد: حضور در برنامه‌های جشنواره برای عموم مردم آزاد است.

وی به برگزاری محفل بین‌المللی انس با قرآن کریم در روز 17 مهرماه جاری در ساعت 19 تا 21 در میدان امام (ره) اشاره کرد و ادامه داد: همچنین در روز‌های برگزاری اجلاس و جشنواره نمایشگاه‌های طب سنتی و گیاهان دارویی، توانمندی‌های زنان، پوشش اقوام ایرانی، کودکان به عنوان میراث‌داران آینده، اجرای ورزش پهلوانی و زور‌خانه‌ای، اجرای بازی‌های بومی، محلی و جشنواره عشایر و اجرای نقالی و پرده‌خوانی در باغ غدیر برگزار می‌شود.

دبیر اجلاس و جشنواره بین‌المللی میراث فرهنگی نا‌ملموس با اشاره به برگزاری مهارت پخت غذای ایرانی در باغ غدیر تصریح کرد: همچنین آیین اختتامیه این اجلاس و جشنواره در روز 20 مهرماه جاری در عمارت چهل‌ستون با سخنرانی علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی برگزار می‌شود.

نوشتن دیدگاه